ja, dat is legaal, omgekeerd niet
Krachtstroom -> 220 verdeling
Collapse
X
-
Dus 63 male --> 32 female niet legaal ?citaat:Geplaatst door jerre
ja, dat is legaal, omgekeerd niet
Als ik netjes automaten in lijn plaats met correcte waardes, zie ik hier niets fout aan !cheers,
DeeJ
zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel grootComment
-
je kabel is nu niet meer beveiligd. er zou daar een 63A kabel moeten zitten, maar er zit er nu eentje van 32A want een 63A kabel krijg je heus niet in een 32Acee hoor.... dus je beveiliging in je bron(de 63A) zal pas afvallen bij die 63A(overbelasting) en bij de kortsluitstroom die eigen is aan een 63A installatie, echter kan je 32A kabel hier niet tegen. dus vandaar dat dat verloopje illegaal is.
Trouwens is je opmerking van het is toch correct afgezekerd achter de 32A female cee niet altijd waar. die verloopjes kom je overal tegen, ook waar de verdelers achter de 32A niet goed zijn afgezekerd.
mvg
ronnyniet zagen, gewoon doen!Comment
-
-
Ik ben ook nog op zoek naar een goede power distro. Ik ben echter niet van plan er een zelf te maken. Mijn eisen:
- 19 inch
- 32A in aan voorzijde
- 16A (3 fase) uit aan voorzijde
- 6 x schuko uit aan voorzijde (2 per fase)
- bij voorkeur afgezekerd met automaat op voorzijde
- prijs tot p/m 500 euro
Iemand op de hoogte van produkten die aan deze eisen voldoen? Ik heb ze zelf nog niet kunnen ontdekken.Comment
-
Zo, na alles uitgedacht, uitgetekend en besteld te hebben is dit het resultaat:
Foto's zijn vanaf m'n mobiel dus geen geweldige kwaliteit.
Opsomming:
- 3x63A in welke op R-S-T afzonderlijk af te lezen is (stroomsterke/voltage)
- 1x32A hard uit welke naar eenzelfde kast gaat die de 32A versie van de showtec splitter bevat
- 4x32A afgezekerd uit naar dimmers / paddestoel / etc
- 2xHarting 16p. uit, bevatten 2x3 groepen afgezekerd 16A om R-S-T netjes te kunnen belasten, is genoeg voor ons doeleinde
- 6xShucko uit op 3 groepen 16A afgezekerd.
- 32 -> 63A verloop mocht de locatie geen 63A kunnen leveren
Met dank aan de goede suggesties hier!Comment
-
Ziet er netjes uit. Toch enkele puntjes van kritiek:
Je hebt een hard-out. Hiermee bedoel je dat die 3x32A gewoon parallel hangt met je 3x63A? Maar als je dan een overstroom vraagt aan de volgende kast dan heb je een probleem, want de zekering slaat slechts af bij 63A, en dan meteen ook alles! Je kabel wordt overbelast én als de zekering eindelijk eruit gaat zit je vollédig zonder stroom. Volgens mij is het dan verstandiger om je hardout ook af te zekeren in deze kast. (stel dat er iemand heeft lopen fucken met je kabel??)
Die aardwachter dat erin steekt slaat ook bij overstroom af?
Bij de shucko en harting uitgangen heb je blijkbaar enkel de L afgezekerd en niet de N? Of dit een overtreding tegen de AREI is weet ik niet, maar alleszinds is het volgens mij veiliger om de N toch mee afgezekerd te hebben. Als ik iets openvijs voel ik me toch niet veilig tenzij de N ook afgekoppeld is. In theorie draagt deze bij uitgeschakelde L geen stroom, maar bij aardfouten kan de situatie nog iets anders liggen. Ofcourse kan je steeds de stekker uittrekken
Comment
-
Hallo Heren,
De verdeler van Ace ziet er mooi uit of de automaatjes ook de nul afschakelen kan ik zo niet zien maar volgens de NEN 1010 moet dit wel!!!. De harting 16 oplossing gebeurt veel echter is het volgens de NEN niet toegestaan je mag niet meerdere groepen in een Buis ( kabel ) aanleggen of het moet zo zijn dat bij een sluiting alle groepen gelijk uitspringen. Er is overigens ook nog de NEN 3140 die hier over iets vermend deze norm gaat over veiligheid.
Je mag overigens 16 ampere door een 1,5 mm/mm geleider laten stroomen als de kabel maar niet te lang is.
problemen zijn er niet. Dit zijn uitdagingen.Comment
-
Hard out is inderdaad niet apart afgezekerd, met de praktische rede dat die alleen naar de volgende verdeelkast gaat. Daar zit weer een 32A automaat die opsplitst naar 16A groepen, overbelasting is dus geen sprake van. Dat zou alleen zo zijn wanneer er iets anders op aangelosten wordt wat een 32A stekker heeft maar meer ampere's gaat trekken. We vonden het onzinnig om nog een extra automaat erin te zetten, aangezien alle andere 32A apparaten die automaat bij de input hebben zitten. Helemaal netjes is het niet, heb je gelijk in!
De Harting groepen springen inderdaad nog niet allemaal tegelijk uit, maar dat is redelijk eenvoudig op te lossen door de schakelaars op de voorkant met elkaar door te verbinden (of dat helemaal netjes is weet ik niet?). We gebruiken van de 16 aders er maar 12 voor de groepen, dus we hebben extra "bandbreedte" over om wat wat aders dubbel te hangen. Bedraden van dat deel moet nog gebeuren.
Overigens is de kast nog niet helemaal klaar. Er komen nog lampjes op de voorkant die moeten aangeven of de fases in orde en niet gedraaid zijn t.o.v. elkaar. We wilden hem echter al startklaar maken om komend weekend even uit te proberen. Eventuele praktische problemen kunnen dan alsnog opgelost worden.Comment
-
Waarom had je geen 16A CEE tjes achterop je verdeler gezet ipv die hartingen? als je de hartings toch maar op 3x16A afzekert. 16A CEE kan je dan boven in de truss weer prachtig opsplitsen zonder afzekeren.
Verder is die 32A Hardwire doorlink inderdaad een beetje ali illegali, en lijkt mij opzich ook vrij overbodig als je achterop al 4x 32A CEE hebt zitten. Ik had dan eerder voor een 63A doorlink gekozen, kan je nog en keer een dimrackje erachter hangen wat 63A input heeft, zonder belemmerd te zitten op 32A wat je eruit mag trekken.
Laatste puntje: wat meten die metertjes nu eigenlijk? Enkel de 4x 32A uit (dan heb je er dus eigenlijk nog niks aan), of alles? In dat laatste geval zou je die showtec PSA dus gemodificeerd hebben.CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2Comment
-
Die showtec hoeft daar natuurlijk niet voor open, je kunt ook de 32A uitgangen weer gebruiken om op te splitsen naar 16A, maar inderdaad het ding is opengeweest en aangepast naar onze wensen. Alles netjes overigens, voor de binnenkant is enkel de bestaande en wat extra 10mm2 gebruikt.
Onze dimracks hebben allemaal 2x32A nodig, vandaar dat er niet gekozen is voor een 63A doorlink, dan hadden we weer extra splitters nodig gehad.
16A CEE-tjes was een optie geweest, echter wordt dat door onze geluidsafdeling gebruikt en willen we die systemen graag compleet gescheiden houden: ook op het moment dat er kistendouwers aan het opbouwen zijn die niet precies weten hoe/wat. De Harting hebben mooi de mogelijkheid om nog eens uitgebreid te worden naar wat extra groepen mocht het nodig zijn, ik denk dat ik er dan 2x6 van maak. Maar zoals gezegd: we wilden 'm dit weekend eens testen, en het werkt tot nu toe uitstekend!Comment
-
Probleem: stel dat je de 32A CEE belast met 30A, en je kast zelf(die afgetakt is van de CEE63) trekt 50A, dan ben je wel lekker 80A door je 63A voedingskabel aan het sleuren.citaat:Hard out is inderdaad niet apart afgezekerd, met de praktische rede dat die alleen naar de volgende verdeelkast gaat. Daar zit weer een 32A automaat die opsplitst naar 16A groepen, overbelasting is dus geen sprake van. Dat zou alleen zo zijn wanneer er iets anders op aangelosten wordt wat een 32A stekker heeft maar meer ampere's gaat trekken.
Op zich geen probleem, aangezien normaal gezien het 63A stopkontakt in de muur afgezekerd is met 63A. Maar stel dat de 63A stekker via een verloopje 125/63A in een stopkontakt van 125A wordt gestoken, dan heb je wel een probleem.Comment
-
Zodra de last boven de gestelde 63A komt zal de hoofdschakelaar er altijd uitvliegen, dus is het onmogelijk om dat te doen. In de orginele staat van het apparaat heb je 4x32A op de achterkant, die je in principe ook allemaal tot 32A kunt belasten, dus trek je dan 128A door je voeding heen, toch gaat dat niet gebeuren. Daarbij bestaan 125/63A verloopjes niet binnen onze kisten en steek ik daar geen kabel in.citaat:Geplaatst door Davy Gabriels
Probleem: stel dat je de 32A CEE belast met 30A, en je kast zelf(die afgetakt is van de CEE63) trekt 50A, dan ben je wel lekker 80A door je 63A voedingskabel aan het sleuren.citaat:Hard out is inderdaad niet apart afgezekerd, met de praktische rede dat die alleen naar de volgende verdeelkast gaat. Daar zit weer een 32A automaat die opsplitst naar 16A groepen, overbelasting is dus geen sprake van. Dat zou alleen zo zijn wanneer er iets anders op aangelosten wordt wat een 32A stekker heeft maar meer ampere's gaat trekken.
Op zich geen probleem, aangezien normaal gezien het 63A stopkontakt in de muur afgezekerd is met 63A. Maar stel dat de 63A stekker via een verloopje 125/63A in een stopkontakt van 125A wordt gestoken, dan heb je wel een probleem.Comment
-
-
Het probleem zal niet de voedingskabel zijn van 63A, als je die in een 63A stopcontact propt zal ie altijd eruit knallen als je veel meer als 63A trekt. Prop je hem met een verloopje in een 125A stopcontact kan je 125A trekken door je hele verdeler, daarom zijn die verloopjes niet voor niks illegaal natuurlijk.
Maar wat je op de verdeler creeert met die 32A harde doorlink is exact hetzelfde: alleen dan een verloopje van 63 naar 32... Stel je sluit op die 32A harde doorlus weer zon showtec PSA naar 32A CEE's aan of via een verlopje naar 63A een dimmert (wat niet illegaal is, kan zijn omdat je bijvoorbeeld maar een paar kanalen op die dimmer belast en dus aan 32A voeding genoeg hebt), DAN zal niks je beletten om toch de volledige 63A te trekken door dat 32A doorlinkje. Je hoofdschakelaar knalt er namelijk pas bij 63A uit....
Enige voorbeeldjes van hoe ik de verdelers tegenwoordig maak:
En deze 63A versies staan op de planning:
Vanaf 63A uitgerust met Power Analyzers voor stroom/spanning/frequentie etc en hoofdschakelaar met nulspanningsspoel zodat ze niet in te schakelen zijn bij ontbrekende Nul en uitschakelen bij wegvallen spanning.CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2Comment

Comment