Stroomgroepen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ Chris
    • Jul 2002
    • 477

Stroomgroepen

Hoi
    Ik ben aan een studie bezig over elektrische netten in verband met mobiele stroomgroepen. Er zijn al verschillende topics hierover geweest, maar het is niet de bedoeling hier een discussie te gaan voeren.
    Ik ben eigenlijk op zoek naar elektrische schema's van stroomgroepen maar ik vind er geen op het net. Mss dat iemand hier aan kan geraken?
    Het enigste wat ik wil te weten komen uit deze schema's is, is de PE geleider op het sterpunt aangesloten van de alternator? Dit is heel belangrijk om het correcte net te maken.
    Mijn besluit ga ik door mijn leraar elektriciteit laten nakijken en nadien hier posten.

Alvast bedankt
    Chris
    Morgen is de drukste dag van je leven!
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

De PE geleider is bij alle generatoren in de alternator zelf aangesloten aan het sterpunt (de Nulleider). Deze staat dan ook direct in verbinding met de omkasting ed. De verbinding is er niet standaard maar wordt met een korte kabel gemaakt.
    Heb van andere firma's al gezien dat zij dit soms niet in de alternator zelf doen maar erbuiten (Dutry Power), aan de hoofdschakelaar een bruggetje tussen PE en N.
    De dikte van de PE leiding is hierbij minimum de helft v/d dikte v/d fases.
    (Heb bij The Powershop gewerkt)

Je mag me altijd mailen voor meer info of al eens doorsturen wat je al hebt, dit omdat dit meer over l&g gaat dan puur elektriciteit.

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2138

zou alle mogelijk info over dit onderwerp hier gepost willen worden. Ik ben dit namelijk ook een beetje aan het opvolgen samen met chris. En aangezien dit nogal belangrijk is, geen duidelijkheid in is bij velen, zou het handig zijn mocht hier alle info in dit topic samen komen. Alvast bedankt!

citaate PE geleider is bij alle generatoren in de alternator zelf aangesloten aan het sterpunt (de Nulleider). Deze staat dan ook direct in verbinding met de omkasting ed. De verbinding is er niet standaard maar wordt met een korte kabel gemaakt.
      Heb van andere firma's al gezien dat zij dit soms niet in de alternator zelf doen maar erbuiten (Dutry Power), aan de hoofdschakelaar een bruggetje tussen PE en N.
      De dikte van de PE leiding is hierbij minimum de helft v/d dikte v/d fases.
      (Heb bij The Powershop gewerkt)
      dus vanuit het sterpunt in de alternator vertrekt zowel de nulgeleider en de pe geleider. Die verbinding met die korte kabel, zou je dat een beetje willen verduidelijken? dus aan de hoofdschakelaar komen de 3 lijnen, de nulgeleider en de pe geleider toe? worden die allemaal geschakeld dan, inc pe geleider? bruggetje tussen pe en n is hetzelfde als de pe in het sterpunt leggen.

over die dikte van de pe geleider. is dit de geleider die dus inwendig/uitwendig met het sterpunt verbonden is en de aansluiting(cee,vaste aansluiting met schroeven,powerlock) op de generator?

standaard vertrek je dan toch met een 5 aderige krachtstroomkabel van de generator richting eerste verdeelkast....

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Vanuit het sterpunt vertrekken inderdaad de nulleider en de PE leiding.
        De nulleider neem je op de klemmenstrook van de alternator.
        De PE leiding neem je op een bout die in de omkasting geschroefd is.
        Deze worden doorverbonden met een kabel van +-20cm, welke even dik is dan de fases. De PE leiding die van alternator -> stuurkast gaat is minimum de helft zo dik als de fases (wenselijk is natuurlijk even dik als de fases maar praktisch is dit niet altijd mogelijk).
        Uit de kast van de alternator komen dus 5 grote geleiders, L1,L2,L3,N,PE + nog wat kleinere voor exciting en dergelijke.
        Daarna komen deze 5 kabels in de stuurkast op een klemmenstrook terecht alwaar deze via hoofdautomaat en kleine zekeringen verdeeld worden naar verschillende stekkers (mono, 32, 63, 125, PL, enz).
        De PE wordt NOOIT mee geschakeld.

pdfje van een LS-alternator: http://www.leroy-somer.com/documenta...f/3856a_en.pdf
        Op pagina 2 zie je hoe de alternator eruit ziet, de klemmen zitten in de 'kast'.
        Op pagina 10 is de alternator aangesloten volgens figuur D. rechts ervan zie je de klemmenstrook getekend.
        PS werkt altijd met stekkers, niet met klemmen naar buiten toe.
        Het concept 'generator' is bij PS een grote kast met dieseltank, motor, alternator, sturing, zekeringen/diff en stekkers. De bediening , meters en stekkers zijn altijd bereikbaar van buitenaf, als je ervoor staat. Kwa onderhoud is dit ook makkelijker omdat na elke verhuur het motorcompartiment uitgestoomd wordt. PS werkt voornamelijk met Deutz motoren en Leroy-Somer generatoren.

Andere bedrijven kiezen ervoor om PE en N pas later te verbinden, hierbij komen er dan maar 4 kabels uit de alternator L1,L2,L3,N. Het bedrijf waarover het nu gaat komt naar buiten zonder stekkers, alleen klemmen. De verbinding tss PE en N wordt dan gemaakt op de klemmenstrook die naar buiten komt of soms zelfs op de werfkast pas. In die generator staat dan ook alleen een hoofdzekering en geen diff. Vindt dit persoonlijk nogal gevaarlijk, stel dat in de kabels naar de werfkast om een of andere reden een lek optreed of stel dat dit bruggetje vergeten word door onwetende mensen.
        We spreken hier trouwens over verhuur van generatoren en personen die ermee werken die nauwelijks het verschil kennen tussen V en A. Volgens mij is de kans vrij reƫel dat dit wel eens vergeten wordt.
        Het concept 'generator' bij dutry power is een grote kast met dieseltank, motor, alternator, sturing, hoofdzekering en klemmenstrook. Dit concept heeft nadelen omdat PL veel sneller werkt dan een klemmenstrook. De bediening, meters en klemmenstrook zitten bij in het motorcompartiment. Wil je dus meters aflezen sta je in de luchtstroom van de luchtkoeling en bij een 500kva is dat al een vrij stevige (zie foto's op http://www.cumminspower.com/powergen...lcentral.jhtml). In de verhuur is dutry power goedkoper, omdat hun concept gewoon goedkoper te fabriceren is. Nadeel is de gebruiksvriendelijkheid. Moeilijker kwa onderhoud, omdat hier niet zomaar met de lans de motor kan afgespoten worden. DP gebruikt alleen Cummins zowel motor als alternator + sturing.
        Van deze generator heb ik wel wat foto's indien gewenst.

Comment

• LJ Chris
          • Jul 2002
          • 477

Bedankt! Met deze informatie sta ik al een heel stap verder.

Groetjes
          Chris
          Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

bedankt voor de info! het wordt al een hoop duidelijker [^]

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment