spanningsversterkingsfactor - impedantie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

spanningsversterkingsfactor - impedantie

Wat ik me soms afvraag: is de spanningsversterkingsfactor van een versterker onafhankelijk van de aangesloten impedantie?

Als je naar de geleverde vermogens kijkt krijg je de indruk van niet (want die zouden dan telkens moeten verdubbelen), maar dat komt (zoals ergens anders gezegd op dit forum) vooral door de voeding.

Maar dan heb ik ergens anders gelezen dat je met een sinusgenerator en voltmeter je limieter perfect kan afstellen: je berekent de maximum spanning die over je speaker (of speakers) mag staan, en gaat deze emuleren met die sinusgenerator op de ignang van de limiter en de voltmeter op de uitgang van de amp. En dan de limiter zijn treshold bijdraaien.

Die manier zal best werken, op voorwaarde dat die spanningsversterkingsfactor constant is. Anders zou je bij de overgang van een impedantie van oneindig (voltmeter) naar 8, of zelfs 4 ohm een andere maximum spanning op je klemmen krijgen.

Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

Het vermogen verdubbelt wel als je de impedantie halveert.
    En dat die verdubbeling niet exact is komt inderdaad door de voeding, en doordat het rendement gewoon lager word bij hogere stromen.
    SR20DET

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

spanningsversterking = constant.
      Afhankelijk van de belasting word dan een bepaald vermogen afgegeven.
      De limiter stel je dus mede in adhv de belastingsimpedantie, omdat die impedantie uiteindelijk het vermogen bepaald.
      Een uitgangsspanning van een eindversterker stort niet in bij belasten. Daar is een terugkoppelprincipe voor. (NFB)
      knoppen en waarden :)

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 804

En op welk punt stellen jullie je limiter in? Op het RMS vermogen van je speaker, of het RMS vermogen van je amp (die laatste wordt mbt de crest factor meestal ca dubbel zo hoog genomen)

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

afregelen op rms-vermogen van de speaker, amp moet natuurlijk dan nog wel iets over hebben, en voor hoogdrivers liever meer (6dB).
          Als je amp het zowiezo niet haalt qua vermogen, regel je de lim af vlak onder clip, en dat moet je met belasting doen omdat de amp met belasting eerder clipt (voeding stort in). Ik heb daar dummy-loads voor, of je moet effe in de herrie zitten
          knoppen en waarden :)

Comment

Working...