Zekeringen inbouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

citaat:Geplaatst door **************

selectiviteit: je neemt altijd 2 stappen tussen 2 zekeringen, een zekering van 16 A mag bijvoorbeeld neit op een 20A groepje, maar moet voorafgegaan worden door een 25A. U raadt het al achter een 32A mag dus maximaal nog een 20A zekering, anders zouden beide zekeringen kunnen gaan, waardoor de rest van de installatire ook zonder stroom komt, en je wou eigenlijk alleen maar een klein deel van die installatie beveiligen/afschakelen.

Artikel staat vooral voor huisinstallaties etc in de nen1010, maar omdat een zekering altijd met een bepaald doel wordt gemonteerd is het dus onzin om een 25A achter een 32A te hangen, omdat die 32A soms eerder gaat dan die 25A. DAt verschijnsel heet selectiviteit.
    En hoe zit het bij mobiele installatie's? IK heb gewoon 32A in, maar die kan ook op 25A afgezekerd zijn, of op 16 (via een verloopje).
    Dat weet je dus niet hé...
    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

een automaat bouw je in om een gedeelte af te schakelen, en niet de hele installatie. Anders is het goedkoper een boel dik koper er in te monteren. Je wilt dus, bijv in huis, dat als de slaapkamer geen stroom meer heeft, dat het halletje nog wel stroom heeft. Kun je nog wat zien in t donker, tenminste.
      Daarom staat dat artikel in de NEN1010. En om dat te garanderen houden we 2 stappen ( uit het rijtje 10-16-20-25-32-40-50-63) aan , omdat anders de grotere zekering er wel eens uit kan gaan bij een vette sluiting. En dan is je hele installatie alsnog spanningsloos.

vermoed je hevig met een 32A stekker achter een 25A hoofdzekering te hangen, dan adviseer ik toch maar die 16A. Volgens de tijdelijke installatie-paragraaf van die NEN1010 moet je met mobiele installaties sowieso de installatie al een trap zwaarder uitvoeren, en die 20A kan wel met 2,5mm², maar houdt heel weinig veiligheidsmarge over.

Comment

• driesmees
        • Apr 2003
        • 1076

Wel om hierop te kunnen antwoorden heb ik een 2de vraag.
        Ik heb 2 dimpacks, die elk max 20A per fase kunnen trekken.
        Wat stellen jullie voor, 1x 32A in, of gewoon 2 losse 32A ingangen, (1 voor elke Dimpack)
        Dan kan ik mooi afzekeren op 20A (wat dus 2 stappen tussenlaat)
        1x 63A in is echt te duur (dure connectoren, en nog veel duurdere diffirentieelschakelaars)
        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Davy Gabriels
          • Aug 2002
          • 819

citaat:Ik heb 2 dimpacks, die elk max 20A per fase kunnen trekken.
          Wat stellen jullie voor, 1x 32A in, of gewoon 2 losse 32A ingangen, (1 voor elke Dimpack)
          Dan kan ik mooi afzekeren op 20A (wat dus 2 stappen tussenlaat)
          1x 63A in is echt te duur (dure connectoren, en nog veel duurdere diffirentieelschakelaars
          Als je 2 aparte 32A ingangen hebt, moet je die toch ooit ergens insteken in een andere verdeler, die dan best een 63A ingang heeft.
          Of je moet het gelijk hebben dat in je zaal 2x CEE32A voorzien wat ik bijna nooit tegenkom.
          De zalen waar ik kom, is er meestal van elk kaliber eentje voorzien, gaande van CEE16A tot CEE125A.

63A is een pak duurder, maar je zal er toch niet omheen kunnen. Een goede degelijke stroomvoorziening kost nu eenmaal veel geld, daar moet je je bij neerleggen. Automaten en differentieels vanaf 63A komen meestal uit een reeks die ook voor industrie geschikt is(lees: groter kortsluitvermogen), terwijl de goedkopere 16/20/32A series zijn voor huishoudelijk gebruik.

En afzekering hier in belgie van een CEE32 is 9 kansen van 10 een automaat van 32A. Ben eigenlijk hier nog nooit smeltzekeringen tegengekomen.

Comment

• driesmees
            • Apr 2003
            • 1076

citaat:Geplaatst door Davy Gabriels

En afzekering hier in belgie van een CEE32 is 9 kansen van 10 een automaat van 32A. Ben eigenlijk hier nog nooit smeltzekeringen tegengekomen.
            er zijn ook 25A automaten hé

Ik ga eens het verschil 63<-->32A bekijken...
            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

Hier 3 pics van de opbouw
              Aan de zijkant zie je de 4 houtbouten voor de rackprofiel.

Comment

• Ruud_de_Koning
                • Aug 2003
                • 112

Mosterd en maaltijd

Wat laat. Ik zie dat we 2005 noteren voor deze draad. Maar hij komt bij mij naar boven via een Google zoekopdracht over selectiviteit. Dat kan anderen ook overkomen. En dan is het toch wel handig om het volgende toe te voegen.

In deze draad sluipen twee klassieke fouten:
                1. selectiviteit op basis van een tussenstap geldt alleen voor smeltveiligheden. Combinatie van smeltveiligheid en automaat: bepalen naar aanleiding van de karakteristiek. Idem voor 2 automaten. Let op de klasse: B-C-D
                2. in de keten dient een aardlekautomaat te worden opgenomen. Maar niet in elk onderdeel. Als dit in de eerste schakel van de keten is gewaarborgd, dan is dat voldoende.
                "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Ha die Ruud,
                  zo te zien doet je computer het weer prima.
                  Krijg ik nu ook geen rare e-mail mededelingen meer?
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...