Zekeringen inbouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

Zekeringen inbouwen

Hoe doen jullie het, zekeringen inbouwen in blindpanels (in flightcases)? Zijn er speciale klemmen voor te koop? of is er één of ander "achterdeurtje". Ik neem aan dat je niet rekent op de stugge draad om de zekeringen op hun plaats te houden...

Dries
    [CENTER] [/CENTER]
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Dries, heb je het nou over Zekeringen (glazen buisjes met zand of een draad, D- patronen (ook wel stoppen genoemd, of installatie automaten??

- Zekeringen, zijn mooie zekeringhouders voor te krijgen. gaatje boren, houdertje erin, en klaar.

- D-Patronen, daar zijn gewoon ook houders voor te krijgen die je op een achterpaneel kan bouwen.

Installatie automaten daar is de zogenaamde DIN Rails voor te krijgen, hierop klik je je automaten, en monteert het geheel vervolgens met afstandsbussen aan de achterkant van je blindplaat. het ligt er maar aan hoe je het maken wil. je kan ook gewoon een groepenkast(je) die heb je ook heel klein) op je paneel bouwen, het ligt er maar aan hoeveel ruimte je hebt, en waarvoor je het gaat gebruiken (hoeveel groepen.)
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

Ik had het eigenlijk over automaten, (dat dom verkavelings-vlaams toch)
      Het zou dienen om 4 groepjes van 20A te maken uit een 3x32A voeding.
      De plaats die ik heb, 10" 3HE hoog...
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• pilot
        • Nov 2003
        • 267

Er zijn universeel rails te koop hier klik je de automaten op met twee boutjes en afstandbusjes kan je de rail zo diep inbouwen dat net de voorkant uitsteekt
        master-qsc en de rest

Comment

• stekelvarke
          • Dec 2004
          • 1062

zoals upgrading al zij daar bestaan van dij ijzere railtjes voor waar je die modules opklikt
          exit night into LIGHT

Comment

• driesmees
            • Apr 2003
            • 1076

OK, bedankt allemaal!

Dries
            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

2 mogelijkheden:

- Dubbele rackprofiel vooraan dus naast de 'normale' rackprofiel zo'n 5 a 10cm dieper (de diepte van je zekering) nog eens rackprofiel waarop je een din-rail bevestigd.
              Voordeel: Je kan je frontplaat er altijd afhalen zonder dat de zekeringen meekomen en de schroeven v/d zekeringen zitten bereikbaar.

- din-rail dmv afstandsbus bevestigen aan frontplaat.
              Groot nadeel: Als je je frontplaat eraf haalt komen de zekeringen mee. Ook zijn de schroeven niet bereikbaar omdat deze tegen de frontplaat zitten...

Heb ook eens horen spreken over 'speciale' frontplaten waarop de din-rail al is voorgemonteerd ofzoiets, alleen nog nooit gezien.

Indien gewenst kan ik wel een foto maken van het eerste systeem.
              Heb reeds beide systemen geprobeerd en het eerste werkt makkelijker en heeft voordelen, dat is me het beste bevallen (ook een stroomkast trouwens).

3U plaat is perfect voor standaard automaten.

Comment

• driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

Ik denk dat ikzelf ga gaan voor de 2de oplossing met afstandsbussen.
                Dit omdat het een fabriekscase is. Waar zou ik de din rails en afstandsbussen kunnen vinden? in de gewone electro shop?
                [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

DIN rail heet ook wel omega rail, en is bij de betere e-installateur te krijgen , in hoogtes van 7,5 en 15 mm. De eerste volstaat al, voor alle zekeringen/18mm units. ( soort van breedte maat voor je automaat, a la de 19"maat)

Lukt het niet : er ligt hier nog wel een paar meter.

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf

Indien gewenst kan ik wel een foto maken van het eerste systeem.
                    Heb reeds beide systemen geprobeerd en het eerste werkt makkelijker en heeft voordelen, dat is me het beste bevallen (ook een stroomkast trouwens).
                    Ik ben zeer benieuwd naar een foto, aangezien ik ook nog eens zoiets van plan ben te maken.

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

citaat: 4 groepjes van 20A te maken uit een 3x32A voeding
                      Is 6 x 16A niet makkelijker/beter te verdelen, of komt dat niet uit ?

Met 4 x 20A krijgt in ieder geval één fase het flink voor ze donder !(oftewel: dat trekt bruin niet![])
                      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

evt ivm selectiviteit?

Comment

• driesmees
                          • Apr 2003
                          • 1076

citaat:Geplaatst door **************

evt ivm selectiviteit?
                          hoe bedoel je?
                          en zou ik er een verliesstroomschakelaar moeten tussensteken? neen zeker? normaal zou dat al voor de ingang moeten zitten hé.
                          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Davy Gabriels
                            • Aug 2002
                            • 819

hallo dries, ik gebruik altijd deze frontplaat:

Is niet goedkoop (30-40€) maar werkt perfect.Is 3U hoog.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

die verliesstroom, of aardlek, of differentieelschakelaar is zeker zeer handig, die kan je je leven redden, namelijk. Moet eigenlijk voor alle CE-wcd's zitten, maar wordt nog wel eens vergeten.

selectiviteit: je neemt altijd 2 stappen tussen 2 zekeringen, een zekering van 16 A mag bijvoorbeeld neit op een 20A groepje, maar moet voorafgegaan worden door een 25A. U raadt het al achter een 32A mag dus maximaal nog een 20A zekering, anders zouden beide zekeringen kunnen gaan, waardoor de rest van de installatire ook zonder stroom komt, en je wou eigenlijk alleen maar een klein deel van die installatie beveiligen/afschakelen.

Artikel staat vooral voor huisinstallaties etc in de nen1010, maar omdat een zekering altijd met een bepaald doel wordt gemonteerd is het dus onzin om een 25A achter een 32A te hangen, omdat die 32A soms eerder gaat dan die 25A. DAt verschijnsel heet selectiviteit.

Comment

Working...