Zekering luidsprekers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Strat
    • Feb 2005
    • 125

Zekering luidsprekers

Naar aanleiding van een opmerking van Beyma:
    citaat:
    Dus die gaat dan de vier 802's aanjagen ?! dat is dan 800 watt op 4 ohm, hmmmm, ik zou zorgen dat je een setje extra zekeringen meeneemt voor de 802's
    ben ik eens gaan kijken hoe mijn Bose speakertjes zijn afgezekerd:
    Bose 802 met 4 Ampere
    Bose 302 met 7 Ampere
    Bose 402 met 3 Ampere

Met mijn kennis van elektriciteit kom ik hier toch niet helemaal uit. Laten we de 802 als voorbeeld nemen. Zuiver ohms gezien (gelijkspanning) zou de stroom bij 240 Watt belasting (P=IxIxR) aan 8 Ohm dus ongeveer 5,5 A zijn. Bij wisselspanning (waar we mee te maken hebben, een spoel is toch inductief, komt daar nog een cos phi bij en zal de stroom dus nog hoger moeten worden.

Hoe kan het nu dat de zekering het houd, zelfs als ik maximaal vermogen naar de luidspreker stuur (max. versterkervermogen 480 Watt volgen opgaaf Bose). De stroom zou vele malen hoger worden dan die 4 Ampere.

Het zal met frequentie te maken hebben en met het feit dat het werkelijk vermogen natuurlijk maar steeds heel kort aanwezig is, maar ik kom er gewoon niet uit. Wie weet het antwoord?
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Inderdaad, Peak RMS enz. Zie link:

gr. Herman

Comment

• Strat
      • Feb 2005
      • 125

citaat:Geplaatst door test12

Inderdaad, Peak RMS enz. Zie link:

gr. Herman
      Tja, die thread heb ik met veel belangstelling gevolgd, alleen wordt hier steeds over vermogens gesproken en niet specifiek over stroomsterktes. Veel wijzer wordt ik daar dus niet van, althans niet vwb stromen.

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

citaat:...het feit dat het werkelijk vermogen natuurlijk maar steeds heel kort aanwezig is....
        Ongeveer ja

Het is de crestfactor waar je mee te maken hebt. Dat is al een aantal malen besproken, ff opzoeken. Zonde om het weer in een nieuw onderwerp te bespreken.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...