USB Lichtsturing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Van_Diemen
    • Oct 2001
    • 189

USB Lichtsturing

Hi,

Heb een hele tijd terug een aantal keren wat vraagjes gesteld over lichtsturingen en wat bijbehorende elektronica. Toen kwam het er allemaal niet van en ik heb er een toen tijdje over 'nagedacht' en ben toch maar weer begonnen omdat ik het niet kan laten.
    Het plan was om zelf een interface aan de pc te maken waarmee x kanalen geschakeld konden worden --> Jawel ZELFBOUW dus het is inderdaad alleen voor eigen gebruik hier in het studentenhuis!

De versie die ik nu gemaakt heb is via de USB poort aan je pc te hangen. De interface heeft 8 switch kanalen (OpenCollector) deze gaan via een aparate voeding naar een tweetal triac kaarten waarop elk 4 triacs zitten (max 4A /stuk). Deze kaarten worden ook weer gevoed met een aparate voeding (omdat deze voeding(9v) zweeft aan het 220 spanningsnet --> jah das een aparte constructie en is al heel wat discussie over geweest)

De uitvoer van de 8 kanalen gaat via multi's (hirschmann 7 polig). Deze gaan via multikabel naar breakout boxes.
    Hieronder kun je het resultaat zien. Ik zal binnenkort nog even wat hogere resolutie fotos plaatsen van de binnenkant.

Het hele handeltje wordt aangestuurd door eigen geschreven software.
    Deze stuurt de USB interface aan. Op dit moment zijn het dus maar 8 kanalen maar de software is zo geschreven dat ie makkelijk uit te breiden is.
    Er zijn 16 sloten om wat programmas in te zetten....er kunnen er ook meerdere tegelijk actief zijn. Er zit een interne timer in om de programmatjes te laten lopen(met een tap functie om zo handmatig de maat in te geven), maar er zit ook een real-time FFT in op het audiosignaal (line-in / mic / stereo-mix) en zo de lage tonen filtert en aan de hand van deze de programmatjes laat lopen.
    Verder een blind/blackout functie.
    Tis natuurlijk allemaal maar relatief simpel maar het was leuk om te maken (al was het wel veel werk)....en het is een opstap naar het volgende project....iets met een enttec USB-DMX interface.

Hieronder nog ff een screenshotje

Deze post is niet bedoeld als stimulans voor anderen om ook zelf te gaan bouwen. Wees vooral voorzichtig als je het wel doet. Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet...of laat je eerst heel goed informeren die wel weet waar hij het over heeft!
    Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Leuk project en ziet er goed uit.
    Nu nog een touchscreen om de software te besturen en het is compleet.

Comment

• Speakertje
      • Mar 2005
      • 462

Dat is zeker een leuk project. Ik wou dat we dat op school mochten doen i.p.v een wasmachine via het internet aansturen. Erg leuk.
      M.v.g. Sander
      Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
      Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Van_Diemen
        • Oct 2001
        • 189

2vasco:
        Touchscreen zou wel leuk zijn, maar niet helemaal nodig! Alle functies van het programma zijn ook aan een toets van het toetsenbord toe te kennen...

2Speakertje:
        Nou een wasmachine over internet lijkt me ook wel leuk! Alleen wel een beetje moeilijk om via internet de was erin te doen [)]
        Het is uiteindelijk wel een duur projectje geworden.
        Interface 55 EU, Triac kaarten 40 EU, Multi conn. 40 EU, Multi kabel (40M) zo 60 EU, 19" rack 50 EU, voedingen 30 EU, en dan nog al het werk! Maar ja....heb er wel plezier in gehad!

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Die connectors zijn in ieder geval perfect !! ik heb er zelf ook een aantal in gebruik, echt een goed alternatief voor harting [^]

Maar zo'n schakeling heb ik ook nog ergens in de kast liggen, ooit gekocht bij Conrad, via de printerpoort kon je dan 8 kanalen schakelen... maar dat was nog in de tijd dat een "286" computer helemaal top was
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Funkmaster
            • Dec 2004
            • 204

Zeer mooi...
            De volgende stap zal wss zijn het laten dimmen via usb? Of gaat dat net ietsje te ver
            Lijkt me een handig toestelletje voor de DJ die met computer draait. Kan hij gelijk zijn lichten (gewone spots of muziekgestuurde fx) via computer laten lopen, ipv van schakelbord ofzo...
            It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• Van_Diemen
              • Oct 2001
              • 189

2Beyma:
              Als ik me niet vergis dan is dat een schakeling met 8 relais?
              Voordeel van mijn schakeling is dat het triacs zijn en dus stil en snel kunnen schakelen.
              De USB interface heeft naast de 8 open collector uitgangen ook nog 2 PWM/DAC uitgangen / 5 TTL ingangen / 2ADC ingangen.

2Funkmaster:
              Hmmm...tja dimmen zou we leuk zijn, maar neemt ook iets meer werk met zich mee. Dan zou ik waarschijnlijk voor meerdere kanalen zelf een ucontroller gaan programmeren en daar heb ik niet zo veel zin in.
              Ik ga liever aan de slag met de Enttec DMX interface...daar kunnen ook wel mooie dingen mee

Comment

• Speakertje
                • Mar 2005
                • 462

citaat:Geplaatst door Van_Diemen
                2Speakertje:
                Nou een wasmachine over internet lijkt me ook wel leuk! Alleen wel een beetje moeilijk om via internet de was erin te doen [)]
                Mijn mening Hier heb je nog wat aan, voor de drive-in bijvoorbeeld.

Wat voor interface heb je gebruikt? Ik heb tot nu toe alleen nog maar met de serielle port gewerkt, vrij simpel, USB is dat lastiger te realiseren?
                M.v.g. Sander

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Ik neem aan dat je de triacs ( de gate althans) wel goed gescheiden hebt dmv optocouplers, oid?? anders kan er iets onprettigs gebeuren met je usb-poort, en misschien wel je hele pc...

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

citaat:Als ik me niet vergis dan is dat een schakeling met 8 relais?
                    Nee, dat ging netjes via optocouplers en triacs, later heb ik geprobeerd om er drie fase van te maken zodat ik er behoorlijk wat vermogen mee kon schakelen, maar dat was best wel het einde van de printbanen [] (maar het printje heb ik wel bewaard,waarom weet ik niet)

Zelfs de "software" op diskette heb ik nog ergens.... kan wel ff gaan zoeken, als je interesse hebt....mail ik het je!

Comment

• Van_Diemen
                      • Oct 2001
                      • 189

2Speakertje:
                      De interface en triac kaarten heb ik niet zelf gemaakt. Ik heb ze alleen zelf in elkaar moet zetten. De USB interface is de K8055 (Velleman) en de de triackaarten zijn de K2634 (Velleman). De voedingen komen van Conrad en zijn ook zelf in elkaar gezet.
                      Aangezien ik vanuit mijn opleiding software engineer ben en niet zo heel veel electronica kennis heb, moest het maken van de hardware relatief makkelijk zijn. De software heb ik me lekker uitgeleefd en is eigenlijk overdone!

2Mac:
                      Jaja zit een optocouplertje tussen de triac en de USB interface. Anders denk ik dat het heel fout af zou kunnen lopen met mijn USB poortjes

2Beyma:
                      Owh...dan heb ik een andere kaartje in gedachte.
                      Mocht je de software nog tegenkomen, mail m even...ben ik altijd wel in geinterreseerd!

Comment

• jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

is het ook mogelijk om deze schakeling achter een USB print server te gaan hangen?
                        'k zou dit geheel dan willen gebruiken om op afstand een printer en een lamp enz te schakelen

Comment

• Speakertje
                          • Mar 2005
                          • 462

citaat:Geplaatst door Van_Diemen
                          Aangezien ik vanuit mijn opleiding software engineer ben en niet zo heel veel electronica kennis heb, moest het maken van de hardware relatief makkelijk zijn. De software heb ik me lekker uitgeleefd en is eigenlijk overdone!
                          Ik doe elektro en ik heb het idee dat ik ook een opleiding software engineer doe.

2 jakkes: Dit zal uiteraard wel mogelijk zijn (wat niet tegenwoordig) Goser uit me klas heeft jou idee gemaakt, maar dan met een sms koppeling.
                          M.v.g. Sander

Comment

• beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

citaat:met een sms koppeling.
                            Hoe moet ik me dat voorstellen ?? Gewoon als : ik zit op de bank en wil niet opstaan, dus ik stuur een SMS (50 cent?) om het lampje aan te zetten ?? En ontvang je dan ook een SMS terug (50 cent?) met "Uw lamp is zojuist gaan branden" [)][)][)]

De KPN zou wel blij zijn met je !!

Comment

• Van_Diemen
                              • Oct 2001
                              • 189

Hummm....dan heb je na een avondje LJ'en toch een aardige telefoonrekening ....

Comment

Working...