Impedantie en vermogen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

Impedantie en vermogen

Hallo!

Stel dat ik een luidspreker van 4 ohm en een luidspreker van 8 ohm parallel op een versterkerkant aansluit (totale weerstand 2,67 ohm).

Krijgen beide luidsprekers dan evenveel vermogen te verwerken, of krijgt de luidspreker van 4 ohm tweemaal zoveer vermogen te verwerken als de luidspreker van n8 ohm?

En: Wat gebeurt er met vermogen en totale weerstand (impedantie) als ik een 8-ohmig topje op een high-pass filter van een 4-ohmig subje aansluit?

Thanx! Robert
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

wat denk je zelf?

stel je voor dat je 8 volt op de parallelschakelmg zet.

dor de weerstand van 8 ohm : 1 A
    door de weerstand van 4 ohm : 2 Ampere.

totale stroom te leveren : 3 ohm, de vervangingsimpedantie is dus 8/3 = 2.77 ohm

Maar het vermogen : p=UxI
    8 volt x 1 apere = 8 watt door de 8Ohm
    8 volt x 2 amp = 16 watt door de 4 ohm weerstand

totaal vermogen = 8 volt x 3 aampere, = 24 Watt,, en dat klopt weer , dus.

Ervanuitgaande dat de speakers ongeveer dezelfde wisselstroomkarakteristiek hebben, en dat hebben ze meestal wel.

Comment

• Speakertje
      • Mar 2005
      • 462

Hierbij sluit ik mij geheel aan Alleen op je laatste vraag kan je geen antwoord geven.
      M.v.g. Sander
      Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
      Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

laatste vraag:

- je versterker ziet als hij hoge tonen moet weergeven een hogere impedantie (8 ipv 4) dus zul je lager vermogen hebben in dit frequentiegebied
        - je high-pass filter zijn crossover frequentie verschuift naar beneden dus de 8 ohm topjes zullen reeds lagere tonen uit je filter geleverd krijgen dan je 4 ohm topjes.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...