plc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj truss
    • Dec 2004
    • 89

plc

heey,
    nu was ik een tijd geleden aan het zoeken naar een soort controller om par's aante sturen en effecten te schakelen.
    tot mijn vader plots zei: "ma da maak ek u zelf wel. enkele weken later kwam hij thuis met een tweede hands plc en touchscreen.
    ik natuurlijk nogaltijd niet overtuigd. maar na enkele weken kwam er eindelijk wat vorm in het project.
    we hebben met relais dus een soort van schakel ding gemaakt en ik kan alles via een touchscreen af en aanzetten.
    maar ik heb ook zelf gemaakte progs voor mijn par's!!!!
    ik vindt het zelf een goed systeem(werkt natuurlijk wel niet op muziek .) jan kan ook progs voor pars combineren waardooor je super veel mogelijkheden hebt.
    wat vinden jullie van zo een systeem?
    the only feeback we want is the audience\'s
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

prijzig, de legale SCADA of WIN-CC kost alleen al een vermogen, en je kunt alleen schakelen, niet dimmen (tenzij er een 4-20mA dimmer ontwikkeld is...)

ook niet DMX-xompatible te maken, tenzij er een dmx-MPI of Profibus DP of ASI-bus converter is.

Maar wel erg betrouwbaar, de PLC over zijn nek draaien is bijna niet mogelijk...

Comment

• dj truss
      • Dec 2004
      • 89

t

Comment

• Overdrive
        • Feb 2002
        • 717

Heb je de boel zelf in WinCC geschreven of in de PLC (geweldig die ladder diagrammen [])?

Comment

• dj truss
          • Dec 2004
          • 89

het word allemaal geschreven in versapro.
          en dan hebben we nog wat progs voor het scherm (menus enzo maken)
          ja de progs schrijven voor de pars daar vloekt m'n pa wel wat op maar het is eigelijk vrij simpel om zulke progs te schrijven maar . je kunt er ook motoren mee ansturen dat is wel moeilijker maar heb ik toch niet nodig

Comment

• VERVALLEN

De siemens simatic S7 technologie nog niet bestudeerd? Daar kruipt aardig wat werk ik hoor als je dan in statement list een looplicht wil proggen.

Geef mij maar een goede LM-400 of daltop controller, of dmx en dimpacks.

Maar uiteraard is op lichten sturen via PLC-relaissturing GEEN FOUT ding, en volkomen betrouwbaar.

Enkel rekening houdend at je relais continu vonkjes maken, en dus tamelijk snel (bij grote vermogens) aan vervanging toe zijn wegens verbranding van de contacten / slechte contacten / warmer lopen van je relais / plakken van relais tot gevolg.

uiteraard spreek ik dan van om bijvoorbeed iedere 2jaar nieuwe te steken.

Pars via touchscreen lijkt mij ook wel "hip"

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

Relais slijten nogal, slimmer was geweest om triacs aan te sturen.
              Voor de rest is dit zo'n typische bricoleer-oplossing.
              Aan je nickname te zien ben je 'maar' DJ en zal die oplossing wel volstaan.

De 'echten' hebben hiervoor dmx-dimmers en dmx-switchpacks, ook met wat kennis zelf te maken. Duurder maar professioneler en robuuster.

Comment

• Overdrive
                • Feb 2002
                • 717

Misschien gebruikt hij wel solit-state relais?

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

T zou wel leuk zijn als je op die manier zelf leerde programmeren, een beetje programmeur verdient leuk de kost, kan ik uit praktijk vertellen. GE-fanuc bouwt interessante systemen, en die zijn nog eens betrouwbaar ook, en je kunt eigenlijk geen bug programmeren, want dat gooit de compiler er wel uit.

tipje : probeer eens een analoge kaart ( vaak software of hardwarematig instelbaar tussen mA en 0-10V !!) te krijgen, met de laatste optie zit je al bijna klaar voor een dimmerpack, en wordt het geheel ineens een zeer leuk speeltje.

veel plezier ermee.

Comment

• Overdrive
                    • Feb 2002
                    • 717

Ik heb al mensen het voor elkaar zien krijgen om met een PLC een rs-485 te krijgen. Daarna kun je eenvoudigweg en ADAM unit eraan hangen:

http://www.jenlogix.co.nz/products/daqmodules.htm

Zal nog eens navragen hoe het zat.

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

Ik heb hier een aantal jaar geleden een project uit elektuur gebouwd, dit wat een 8052 plc sturing voor aan de pc geprogt in terminal. dit ding had 7 banken van 10 kanalen, en dit wat uit te bereiden naar nog 7 kaarten met elk 7 x 10 kanalen.

hierop kasten met solit-state relais.. werkt perfect, chases, tellers.. alles wat je hartje begeert. maar het probleem was dat je een tandemasser nodig had om het hele verhaal mee te nemen. tegenwoordig werkt onze tuinverlichting, sproeiinstallatie, terrasverwarming en al die flauwekul erop, en heb ik gewoon DMX voor mijn lampjes.. waarom het wiel opnieuw uitvinden.. het is leuk om te avonturen, maar meer dan parren en showtec meuk zonder DMX kan je er niet mee aansturen..

Maar wel lekker mee doorgaan hoor, het is heel leerzaam en leuk om uit te zoeken.. plaats je er nog eens foto's van??
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• dj truss
                        • Dec 2004
                        • 89

ik zal er eens foto's van nemen.robuust? dat heb je zelf allemaal in haden als je het goed inbouwt. ok ik ben "maar" dj . maar toch is het een goed systeem . het is simpel als je 2dingen tegelijker tijd moet doen . maar langs de ander kant kan ik er 100 pars of dergelijke met 1 apparaat aansturen. het zou wel leuk zijn als ik zelf een soort van dmx protocol zou kunnen maken (maar daar ben ik nog lang niet aantoe) mss eens proberen om wat tweedehands goedkope effectjes te kopen en die dan aansturen maar dat is voor later ik ben al blij dat ik het kan gebruiken als switchpak. ps dimmen is wel mogelijk !!!!!!! als ik voor m'n relais gewoon een dimmer zet (wel een analoge je weet wel voor aan te draaien
                        en ik heb het ook niet nodig om scans en dergelijke mee aante sturen !!! enkel effectjes en pars

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door dj truss

ik zal er eens foto's van nemen.robuust? dat heb je zelf allemaal in haden als je het goed inbouwt. ok ik ben "maar" dj . maar toch is het een goed systeem . het is simpel als je 2dingen tegelijker tijd moet doen . maar langs de ander kant kan ik er 100 pars of dergelijke met 1 apparaat aansturen. het zou wel leuk zijn als ik zelf een soort van dmx protocol zou kunnen maken (maar daar ben ik nog lang niet aantoe) mss eens proberen om wat tweedehands goedkope effectjes te kopen en die dan aansturen maar dat is voor later ik ben al blij dat ik het kan gebruiken als switchpak. ps dimmen is wel mogelijk !!!!!!! als ik voor m'n relais gewoon een dimmer zet (wel een analoge je weet wel voor aan te draaien
                          en ik heb het ook niet nodig om scans en dergelijke mee aante sturen !!! enkel effectjes en pars
                          Dan zal uw systeem zeker en vastvoldoen!

Comment

• Niels1987
                            • Oct 2004
                            • 57

@**************: Plc`s kunnen wel over hun nek gaan hoor Keer op school de tijd van de timer iets te snel gezet waardoor ie toch wel erg vreemd geluid begon te maken. Vond de docent niet zo leuk [)]

@DJ truss: Welk merk PLC is het ? en het soort plc ? miss dat ik nog wat leuke interne merkers voor je heb ....[^]

gegroet, Niels
                            lijmklem rigging :S

Comment

• BAJ productions
                              • Jul 2003
                              • 587

de lessen plc vondt ik nooit veel aan. maar vervolgens paar maanden stage gelopen waar ik alleen maar met plc's heb gewerkt. vondt dit echt leuk om te doen!

was echt gaaf.

groetjes,
                              Bas

Comment

Working...