380 Breakout

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jac
    • Nov 2002
    • 32

Bij mijn weten moet je de nul meeschakelen indien er een kans bestaat dat de spanning tussen nul en aarde boven de 12 Volt kan komen.
    You have to realize that you must analyze before you equalize!

Comment

• SpaceyDeeJ
      • Sep 2001
      • 876

Dus conclusie dat de automaten die in het apparaat zitten wat ik al eerder aanhaalde, eigenlijk niet goed zijn voor onze toepassing...
      cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Jac
        • Nov 2002
        • 32

In een normaal TT-stelsel moet altijd de Nul (indien aanwezig worden meegeschakeld.
        In een TN-C stelsel mag nooit de PEN leiding worden meegeschakeld (de Nul is hier tevens PE (aarde)).
        In een TN-S stelsel hoeft de Nul niet worden meegeschakeld indien er een garantie is dat de spanning op de Nul ten opzichte van aarde nooit hoger kan worden dan 12 Volt. Een TN-S stelsel kan voorkomen in de grotere installaties.
        Conclusie: deze verdeelblokken mogen gebruikt worden indien er een TN-S stelsel aanwezig is en er een garantie is dat de spanning op de Nul ten opzichte van aarde nooit hoger kan worden als 12V.

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2138

citaat:Conclusie: deze verdeelblokken mogen gebruikt worden indien er een TN-S stelsel aanwezig is en er een garantie is dat de spanning op de Nul ten opzichte van aarde nooit hoger kan worden als 12V.
          En hoeveel keren weet jij dit op voorhand, voor dat je op een klus aankomt? bij ons houd het meestal al op met welk type cee we krijgen...
          Vraag je meer info, weet er ineens niemand meer waar je het over hebt.[}]

citaatus conclusie dat de automaten die in het apparaat zitten wat ik al eerder aanhaalde, eigenlijk niet goed zijn voor onze toepassing...
          simpel: ja Tenzij je zoals mac al zei met symetrische lasten zit( 3fasige motoren op werven en dergelijke). dan heb je meestal ookwel 4 polige kabel en cee's waarin geen nul meer zit... maargoed dit kom je in de licht/geluid wereld niet echt tegen.

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

citaat:Geplaatst door Jac

Conclusie: deze verdeelblokken mogen gebruikt worden indien er een TN-S stelsel aanwezig is en er een garantie is dat de spanning op de Nul ten opzichte van aarde nooit hoger kan worden als 12V.
            deze 12 Volt ken ik , qua NEN1010 alleen als veilige zeer lage spanning, meestal in de gevaarlijste badkamer-zone toe te passen.
            Neem de aloude zekering, die beveiligt ook alleen de fase, en niet de nul, en is nog steeds toegelaten.
            Het moet volgens mij zo zijn dat INschakelen in de lijn stroomloos moet kunnen, en daarom moet er (vanaf een bepaalde stroom) een Hoofdschakelaar (vermogensschakelaar) zijn die een eventuele kortluitstroom kan verwerken. En als de aardlek dat kan : probleem opgelost.
            Blijft het verhaal van de niet meeschakelende nul : omdat hier duidelijk sprake is van een verdeelinrichting, en niet van een verloopje, zou ik die nul wel graag zien mee-schakelen. Je weet namelijk niet weaar-hij toegepast gaat worden, en waar de belasting (verbruikstoestel) zich bevindt. Zou de gehele unit in één 19"kast met dimmers worden gezet, dan mag het weer wel. Dan mag er dus geen 32A-kabel buiten de flightcase komen.

Oude liedje vande CE-markering : iedere fabrikant mag het er zelf opzetten, maar de gemiddelde chinees beschouwt het CE-teken als een manier om babi-pangang op te schrijven.

Maar omdat ik aan 't sparen ben voor een nieuwe NEN1010 geef ik mijn mening graag voor een betere.

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

citaat: In een normaal TT-stelsel moet altijd de Nul (indien aanwezig worden meegeschakeld.
              bij een tt stelsel is het sterpunt waar de nul ook aan ligt toch verbonden met de aarde(bij de bron). In elk geval zou dit moeten betekenen dat de nul evenveel spanning bevat als de aarde en dat is 0V. Waarom juist dan meeschakelen? hier kan toch geen gevaar ontstaan als je de nulgeleider niet meeschakeld...

Bij een it net ligt het sterpunt via een impedantie( bv oneindig) aan de aarde. hier kan je wel weer gevaar krijgen bij het niet meeschakelen van de nul. zoals ook bij alle andere netten door jac vernoemd..

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Jac
                • Nov 2002
                • 32

In een TT-stelsel heeft onder normale omstandigheden de nul een spanning van gemiddeld 8 V ten opzichte van aarde. Daarom moet altijd de nul worden meegeschakeld. Ook al zit hiervoor een hoofdschakelaar gemonteerd welke de nul meeschakeld.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

citaat:Geplaatst door Jac

In een TT-stelsel heeft onder normale omstandigheden de nul een spanning van gemiddeld 8 V ten opzichte van aarde. Daarom moet altijd de nul worden meegeschakeld. Ook al zit hiervoor een hoofdschakelaar gemonteerd welke de nul meeschakeld.
                  nee hoor, hangt van oa stroom enzo af, bij 0 ampere is de spanningsdrop over een kabel : U=IxR, = 0xR= 0Volt. En dan komt het driefasenstelsel nog eens langs, die .......

maar nu gaan we wel weer oftopic,
                  t gaat erom dat bij een storing ( bv sluiting tussen fase en nul in je bedrading) het ding spanningsvrij kan worden gemaakt, zodat beide geleiders [u]zeker</u> geen spanning meer voeren.
                  Vandaar die hoofdschakelaar. Die andere is alleen maar overstroom en kortsluitbeveiliging, en fungeert niet als werkschakelaar in die zin. Als tenminste de velden in dezelfde kast zitten. Is er afgaande bekabeling naar een bv zwerfkast, dan moet er weer wel een nul meegeschakeld worden.

Zekerheidshalve zou ik dus altijd voor een meeschakelende nul gaan.

Maar ik heb t ding nog niet van dichtbij gezien, er zijn tegenwoordig ook 18mm brede automaten die de nul meenemen.

Comment

• Jac
                    • Nov 2002
                    • 32

Ik heb nog even in de papieren gedoken en kom tot de conclusie dat je de nul mee moet afschakelen bij electrotechnische werkzaamheden. Dit zou je kunnen doen dmv de aardlekschakelaar te gebruiken als scheider.Ik weet alleen niet zeker of een aardlekschakelaar als scheider gebruikt mag worden (contactafstand moet groter of gelijk aan 3mm zijn). De beveiliging van de afgaande groepen zou dan 3-polig alleen in de fasen mogen, maar deze beveiligingen zijn dan geen scheiders omdat de nul niet meegeschakeld wordt. De 63A stekker is geen scheider! Stekkers t/m 25A wel.
                    citaatie andere is alleen maar overstroom en kortsluitbeveiliging, en fungeert niet als werkschakelaar in die zin.
                    De term werkschakelaar is alleen bedoeld tbv niet electrotechnische werkzaamheden.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

-Alles wat een scheiding van meer dan 3 mm kan brengen tussen de spanningsvoederende delen is een scheider, een scheider mag alleen geen stroomvoerende delen scheiden, daarvoor heb je schakelaars nodig.
                      -Een werkschakelaar is een scheider die ALLE geleiders behalve de PE scheidt van de voedende geleiders, tbv alle werkzaamheden, ook het vervangen van de motor, en dus ook de electrotechnische.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

btw ,. er is ook een zoekmachine, zoek eens op 380 en 63A, staat voorlopig wel voldoende info voor de leek.

@ jac, heb nou al een 3tal rare opmerkingen gezien, vandaar ff tijdelijk een slotje.

morgen is er weer een dag.

Comment

Working...