380 Breakout

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SpaceyDeeJ
    • Sep 2001
    • 876

380 Breakout

Ik ben bezig met het vervaardigen en vervangen van een aantal 380 splitdozen (krom woord)

Ik dacht dat er een regel was, dat een automaat niet alleen de fase, maar ook de nul moet schakelen.
    Als ik nu in de shop van J&H kijk, en ik vind daar het volgende : http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=5246
    Dan zie ik een 380V/63 CEE die wordt gesplitst naar 4 * 380V/32 Amp met een 4tal automaten waarbij alleen de fasen worden geschakeld en niet de nul. Wel heeft deze mooie 19inch doos een aardlekschakelaar van 63 amp.

Ik vroeg mij dus af, of op het moment dat een 380 verdeeldoos splitbox een aardlek schakelaar heeft, de nul leiding niet meer geschakeld hoeft te worden ?

wie helpt me verder ?
    cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot
  • mark_b
    • Feb 2005
    • 75

Klopt, als er een aardlek tussen zit of een hoofdschakelaar dan hoef je de nul niet te schakellen. Maar het is wel beter ivm zwevende nulen enzo.
    speaker re-cone-er

Comment

• tuurKE
      • Jan 2005
      • 252

Hoe het in nederland is weet ik niet, maar in België moet je bij een monofaze systeem ALTIJD een 2-polige zekering gebruiken. Dit wil zeggen dat je als je een drie-faze net splitst in 3 x een mono faze systeem je telken de faze EN de nul moet zekeren met een 2-polige zekering.

greetz Tuur
      Maar wij hebben.......
      .......chamsys!!

Comment

• Aart Rietveld
        • Aug 2004
        • 189

Heb je het dan niet over de 127/220volt netwerken die je in België nog hier en daar tegenkomt? Daar gebruik je 2 fasen om 220 volt te "maken". Bij het in Nederland gangbare 230/400volt-net pak je een fase en de nul. Blijf wel opletten bij "zwevende" netten zoals je die met generatoren kunt tegenkomen.

Een zekering beveiligd ook alleen de fase maar met een twee-polige automaat kun je de belasting behalve stroomloos ook spanningsloos maken en scheelt dat weer een groepenschakelaar.

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 804

Nee, de AREI zegt hier dat ook de nulleider moet beveiligd worden. Ook met 3x380

En die 127/200V netwerken die hebben trouwens geen nulleider meer tegenwoordig. 120V wordt toch niet meer gebruikt.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Volgens mij m oeten in meerfasenstelsels altijd alle stroomvoerdende leidingen worden afgeschakeld, behalve de PE. De CE-markering op dit toestel is dus ook wel weer heel erg prematuur.

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 804

nu weet ik wel dat er andere landen zijn waar de nulleider niet perse gezekerd moet zijn. Vraag me niet welke deze waren, maar er zijn er. In die landen mag je dat bakje perfect gebruiken, maar hier in belgie zou je hem alleen mogen gebruiken voor verbruikers die op 380 in driehoek werken.

Comment

• joe
                • Jan 2003
                • 446

citaat:maar hier in belgie zou je hem alleen mogen gebruiken voor verbruikers die op 380 in driehoek werken.
                En als je daarna wel gewoon automaten hebt die de nul wel mee nemen, dan mag je hem toch wel gebruiken in belgie????? (in ster)

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2138

afhankelijk van het type net waar je op zit kan zo een verdeeldoos die de nul niet mee afschakeld gevaarlijke toestanden geven. Er wordt vanuit gegaan dat de nulgeleider op hetzelfde potentiaal ligt als de aardegeleider in een TT net. logisch ook want daar zijn ze met elkaar verbonden bij de bron. schakel je nu alleen de fase af, zou je bij een verbruiker totaal geen spanning meer mogen hebben tov aarde...

werk je echter niet op een TT net( agregaat bv) dan is je nul bij de bron niet meer verbonden met de aarde. je nul kan dus een potentiaal verschil bevatten tov de aarde. schakel je nu alleen de fase af en je nul staat ook nog onder spanning dan kan je een gevaarlijke situatie krijgen. nulspanning die ik ooit gezien heb op een plaats was 40V tov de aarde![:0]( bij de verbruiker gemeten...)

Schakel je nu zowel fase als nul af begrijp je ook meteen dat je in iedere situatie er zeker van kunt zijn dat je verbruiker ook werkelijk spanningsloos is.

mvg
                  ronny
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 804

of heb je er ooit aan gedacht dat de weerstand (en bijhorende spanningsval) van je geleider ook kan meetellen? En bijgevolg je nooit precies hetzelfde potentiaal zal hebben als de aarde op je nul?

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2138

natuurlijk, dat is een reden waarom je een verschil in potentiaal hebt. maar dat verschil komt juist wel bij je verbruiker terecht als dat op je nulgeleider zit en die niet onderbroken is...

natuurlijk ga je nooit de ideale situatie hebben, maar geef toch toe dat bv 40V verschil toch ook wel wat overdreven is he...

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• plugnplay
                        • Feb 2005
                        • 1

Ik moet jullie teleurstellen:

Volgens de NEN 1010 is het alleen toegestaan om voor tijdelijke installaties voor bouw- en sloopterreinen automaten te gebruiken zonder meegeschakelde N. Dit omdat daar als regel de aarde aan de nul wordt gelegd. Voor gebruik bij evenementen (ook tijdelijke install.) MOET je automaten gebruiken met meegeschakelde nul.

Of de installatie een aardlek heeft is niet relevant; deze is zowieso verplicht!

Comment

• SpaceyDeeJ
                          • Sep 2001
                          • 876

OK,

maar dan blijft de restvraag als ik bovenstaand verhaal zo lees,
                          Het apparaat wat bij J&H in de shop staat (http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=5246)(wat ik overigens al bij meerdere verhuurbedrijven ben tegen gekomen, zou in feite dus niet mogen ? Alleen al om de kans van een zwevende nul bij Agregaten ?

Of heb ik nu het verhaal verkeerd begrepen ?
                          cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2138

tis niet dat het niet gebruikt mag worden, meer een kwestie van regels die in een bepaald land gelden.

wat poelmans al eerder hier vermeld heeft:
                            citaat:nu weet ik wel dat er andere landen zijn waar de nulleider niet perse gezekerd moet zijn. Vraag me niet welke deze waren, maar er zijn er. In die landen mag je dat bakje perfect gebruiken, maar hier in belgie zou je hem alleen mogen gebruiken voor verbruikers die op 380 in driehoek werken.
                            als er het volgende in de nen1010 staat:
                            citaat:Volgens de NEN 1010 is het alleen toegestaan om voor tijdelijke installaties voor bouw- en sloopterreinen automaten te gebruiken zonder meegeschakelde N. Dit omdat daar als regel de aarde aan de nul wordt gelegd. Voor gebruik bij evenementen (ook tijdelijke install.) MOET je automaten gebruiken met meegeschakelde nul.
                            met andere woorden: het hangt er vanaf waar je het gaat gebruiken. In ons geval(verhuurbedrijven, productiefirma's...) zou het dus niet mogen volgens de nen1010.

Maar puur elektrisch gezien( nulgeleider die nog spanning kan hebben tov aarde) kan het gevaar opleveren afhankelijk van het type net waar je op aansluit. Daarom ook niet alleen bij agregaten.

mvg
                            ronny
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

ho ff,
                              op bouw en sloopterreinen hebben we meestal motoren voor oa lieren en zaagmachines, en die hebben geen nul, vandaar de 4polige CEE-formstekkers. En de nul kan dan niet geschakeld worden, omdattie er niet is.

Heb je een nul, dan moet-ie meeschakelen op de Hoofdonderbreker , en op de aardlek.
                              Sub-onderbrekers ( zoals zekeringen voor je verbruikstoestel) mogen wel enkel de fase afschakelen.

enne die zin over de aarde en de nul HEEL GAUW VERGETEN, dit mag alleen onder zeer speciale voorwaarden, en is zeker geen regel.

Comment

Working...