Laptop aansluiten op Geluidsinstallatie.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stuiter
    • Feb 2005
    • 2

Laptop aansluiten op Geluidsinstallatie.

Hallo allemaal, Ik heb niet heel erg veel verstand van geluidsapparatuur, dus vergeef me als ik iets heel doms vraag [)]

Ik geef soms prive feestjes in een zaal waar een proffessionele geluidsinstallatie staat. Ik sluit dan mijn laptop via de line out (minijack) aan op de line in van het mengpaneel (2x tulp). Er komt dan altijd een extreem lage irritante ruis. Helaas is deze ruis erg duidelijk aanwezig (ook als de bijbehorende schuif geheel dicht is) Wie kan mij vertellen of en wat ik hieraan kan doen?

Groetjes en alvast bedank voor alle reacties,

Jeroen
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

Je hebt hier 9 van de 10x te maken met een aardlus, op te lossen door:

Di box gebruiken

Laptop op accu gebruiken

En in geval van nood de aarde van de voedingsstekker afplakken (tis geen mooie oplossing maar het werkt..)
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Peter Vanhove
      • Jun 2002
      • 347

Dit is inderdaad voor 99,99% zeker een aardlus.
      NOOIT, lees NOOIT de aarding verwijderen, maar een scheidingstransformator gebruiken. 2x cinch(tulp) in - 2x cinch(tulp) uit, kost ongeveer 40 euro en uw probleem is opgelost.
      Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
      Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• stuiter
        • Feb 2005
        • 2

Ik zie bij conrad het volgende:
        OMNITRONIC LH-055 DI BOX PASS
        Artikelnr.: 301417 - 8F

Hiermee wordt een asymmetrische ingang voor instrumenten omgezet in een symmetrische 600 Ù ingang voor een mengpaneel.
        Uitvoering: Ground-Lift schakelaar (0 dB/-20 dB/-40 dB) • 1 parallelle uitgang 6,3 mm stekkerbus • 1 laagohmige XLR-uitgang.
        Technische spec.: Frequentiebereik 15-30.000 Hz • Ingangsimpedantie 50 kÙ • Uitgangsimpedantie 600Ù • Afm. (bxhxd): 74 x 45 x 130 mm • Gewicht 650 g.

Prijs: 25 euro.

Is dat wat ik nodig heb?

Comment

• daantje
          • Aug 2004
          • 265

misschien wat ik altijd doe is gewoon op de accu spelen --> weg is de ruis / brom
          als je accu niet zo lang mee kan moet je gewoon een tweede accu laten inbouwen of gewoon via een totaal andere groep voeding pakken. very simpel.
          dit zijn mijn ervaring met de laptopbrom.
          grtz daniël
          can you feel the light [:)]

Comment

• DjFx
            • May 2004
            • 307

Nu ff uit ervaring:
            Ik heb dit zelf ook gehad, (d8 eerst die laptop is de miskoop van het jaar)
            Wat je moet doen is vrij simpel:
            je voeding van je laptop ZOVER MOGELIJK van de aansluiting vandaan leggen van je hoofdtel. ingang (die gebruik je denk ik?)
            + gebruik zovaak mogelijk geaarde stopcontacten

succes

Comment

• bafplus
              • Jan 2005
              • 17

citaat:Geplaatst door stuiter

Ik zie bij conrad het volgende:
              OMNITRONIC LH-055 DI BOX PASS
              Artikelnr.: 301417 - 8F

Hiermee wordt een asymmetrische ingang voor instrumenten omgezet in een symmetrische 600 Ù ingang voor een mengpaneel.
              Uitvoering: Ground-Lift schakelaar (0 dB/-20 dB/-40 dB) • 1 parallelle uitgang 6,3 mm stekkerbus • 1 laagohmige XLR-uitgang.
              Technische spec.: Frequentiebereik 15-30.000 Hz • Ingangsimpedantie 50 kÙ • Uitgangsimpedantie 600Ù • Afm. (bxhxd): 74 x 45 x 130 mm • Gewicht 650 g.

Prijs: 25 euro.

Is dat wat ik nodig heb?
              yep, dat is inderdaad wat je nodig hebt. maar dan 2x want je zit immers stereo neem ik aan.

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

citaat:Geplaatst door Peter Vanhove

Dit is inderdaad voor 99,99% zeker een aardlus.
                NOOIT, lees NOOIT de aarding verwijderen, maar een scheidingstransformator gebruiken. 2x cinch(tulp) in - 2x cinch(tulp) uit, kost ongeveer 40 euro en uw probleem is opgelost.
                Over toeval gesproken. Zelf laatste tijd ook last van een brom. Schakelaar in het mengpaneel (groundlift) omzetten was voldoende.... TOTDAT de pc er weer bijkwam. Gisteravond een ontstoorfiltertje opgezocht, vandaag gekocht. Vanaaf ff uitproberen of deze daadwerkelijk helpt. Koste overigens 7 euro.

/edit: verschil op mn hifi-set is helaas maar klein (maar storig was al klein). PA-set is helaas in de aanhanger en ff een minuutje eruit halen is vrijwel onmogelijk, amp-rack is helemaal achterin. [:I]
                Is in ieder geval de "Ground Loop Isolator" van Zeuz (dochtermerk SkyTronic). Valt onder de car-audio, maar kan hiervoor ook gebruikt worden. Voor het geld zeker geen probleem om zomaar te proberen.

Comment

• Peter Vanhove
                  • Jun 2002
                  • 347

Een ontstoorfiltertje van 7 euro zal hier geen oplossing voor zijn, dit dient om netstoringen weg te werken, geen aardlussen.
                  Om het probleem op te lossen heb je een galvanische scheiding nodig tussen uw PC en mengtafel. Dit kan enkel met een scheidingstransformator zoals ik al vermelde.
                  Een D.I. box is ook geen oplossing (tenzij het er ook zijn met een transformator in), maar dan heb je er wel 2 nodig en dan nog eens vervallen van XLR (want D.I. boxen hebben altijd XLR outputs) naar cinch/tulp, en eventueel vervallen van cinch/tulp naar jack (want D.I's hebben meestal jack ingangen).
                  Luister nu eens naar iemand met meer dan 25 jaar ervaring, maak het jezelf gemakkelijk, koop zo'n buzz-stop het is daar speciaal voor gemaakt en kost maar 40 euro.
                  Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                  Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

'uche'
                    Volgens mij doet een passieve DI box dat ook perfect en ik heb zo'n vermoeden dat je voor die 40 euro zelfs een dubbele passieve DI box hebt (stereo).
                    Dat zijn nou net de voordelen van passieve di boxen tov de actieve, ook het transformatorsplitten heeft dat voordeel.

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2139

om dan maar meteen een droom weg te helpen. heb hier zo een ground loop isolator liggen. koste me idd 7€, maar de brom is niet weg. hij is er nog steeds. engiste wat bij mij helpt is op accu spelen. Een DI box heb ik nog niet geprobeerd...

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

wat ik vaak heb ondervonden bij het gebruik van laptops met de ingebouwde audio-uitgang dat de voeding van de laptop stoort op het signaal van de uitgang.

hier is in veel gevallen dus gewoon niks aan te doen. soms helpt het wel de aarde te ontkoppelen of de stroom van de laptop van een andere stroomgroep te pakken.

Comment

• DJ.T
                          • Nov 2002
                          • 1502

En een ander geluidskaartje zou de oplossing zijn?
                          Ik gebruik voor de laptop heel simpel een Creative MP3+ USB kaartje.
                          Doet het verder perfect, deze was alleen bedoeld om van die uitermatie storing-/bewegingsgevoelige 3,5mm jack af te komen.
                          Voor een paar euro heb je al zo'n kaartje (ongeveer zelfde prijs als een simpele DI) en dan omzeil je ook nog eens die mini jack.
                          We're ready to party, are you?

Comment

Working...