Defecte rookmachine

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -MAX-
    • Feb 2005
    • 5

Defecte rookmachine

Mijn rookmachine werkt al een jaar niet meer, en het leek me nu toch wel eens tijd hem te fixen.

Het verwarmingselement wordt gewoon warm.
    Het pompje werkt ook, echter alleen wanneer ik hem loskoppel van de verwarmingskamer (zo zal het vast niet heten, maargoed)
    Het lampje van de afstandsbediening wordt gewoon groen, als ik daar op duw dan hoor je dat het pompje een geluid maakt maar niks pompt (beetje geforceerd geluid)

Dit is waarschijnlijk het gevolg van het drooglopen van de machine...
    Het gaat trouwens om een goedkope F80, maar ik wou hem toch weer graag kunnen gebruiken.

Wanneer iemand sugesties heeft hoor ik het graag!
  • Zinzi
    • Jul 2003
    • 87

hoi max
    Wat bij mijn eigen antari F-80 nog wel eens werkt is even het pompje open te draaien en even de zuiger een paar keer heen en weer doen. Je moet hier echter wel mee uitkijken want ere zit een veer in de pomp waardoor onderdelen kunnen wegspringen en je moet er voor zorgen dat er geen vloeistof meer in de tank zit.

succes ermee

Comment

• VERVALLEN

Zinzi,

Ik heb vroeger ook een antari F80-Z gehad (zelfs 2 x) die het na een tijdje niet deden.
      Ik had net hetzelfde probleem dus verwarming en thermostaat werkte, ook het neonlampje in de controller deed het, en bij drukken op de knop bij warme machine hoorde ik de pomp draaien. Echter zoog deze GEEN vloeistof meer aan.
      Bij mij das de pomp een metalen blokje met intern aangesloten aansluitdraadjes (230V) maar de pomp ging echter NIET open. Was precies een wegwerpspul dat ondemonteerbaar in elkaar geperst zal. Geen vijsjes of ... te bespeuren aan dat pompje.
      Na 2x dat probleem te hebben zijn we overgestapt naar Martin rookmachine, en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
      Met antari F80-z heb ik echt veel slechte ervaringen gehad, deze komen bij mij dus niet meer in huis
      Zelfs onze antari's deden het niet meer na x aantal malen gebruikt te hebben met JEM smoke pro ZR mix. Deze liquide zou nochtans de beste moeten zijn ... Ik betwijfel het echt dat antari NIET tegen JEM vloeistoffen zou kunnen.
      We blijven bij de jem vloeistoffezn enkel de ZR mix. Hebben steeds 9.5 liter op voorraad staan samen met een open bus.
      Van de liquide is niet te klagen, van de martin rookmachines ook niet. Maar antari .... gooi het weg bij defect en koop een ander. Komt mss zelfs goedkoper uit tov reparatie buiten garantie!

Comment

• Joost van Ens
        • Jan 2001
        • 628

Oké, oplossing die nog wel eens wil helpen, bij bijna elk merk rookmachine.

1 gooi wat water in de tank, geen rookvloeistof.

2 schroef de aansluiting op de pomp los, (die naar het element gaat)

3 zet rookmachine aan en laat opwarmen.

4 neem een oude doek, houdt deze bovenop de uitgang van de pomp en zet de machine aan, wordt de doek nat, pomp goed, komt er niks uit, voorzichtig pomp demonteren, maar dat is per merk en type verschillend, maar meestal is hier niks mis mee.

5 als de pom goed is, machine weer af laten koelen en het element loskoppellen en proberen er zo veel mogelijk onderdelen van te maken. (vergeet de nozzle voorop niet)

6 stop alle onderdelen waar de rook of de vloeistof door moet in een zak.

7 ga naar een garage of iemand anders die in het bezit is van een behoorlijke luchtcompressor.

8 blaas alle slangetjes, leidingen, element enz. door, als er lucht aan de andere kant weer uitkomt is het goed. (een beetje pomend blazen)

9 monteer alles weer zo als het zat.

10 vervang water voor azijn en probeer de rookmachine buiten!

11 als er (hete) stinkende vloeistof uitkomt is je machine weer klaar. tankje leegpompen of leeg gooien en weer vullen met rookvloeistof.

12 meestal rookmachine weer goed voor maanden tot jaren gebruik. (heb er in de loop der jaren verschillende op deze manier weer goed aan de praat gekeregen)

13 succes.

Comment

• -MAX-
          • Feb 2005
          • 5

De pomp doet het nog... zal volgende week alles uit elkaar proberen te halen.

Bedankt voor jullie reacties!

Comment

• -MAX-
            • Feb 2005
            • 5

Het pompje werkt niet goed, wat opvalt is dat het erg veel herrie maakt en te weinig vloeistof verpompt. Heb ik misschien iets verkeerd erin zitten? Hieronder staat een foto ervan (helaas slecht kwaliteit)

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

citaat:Netherlands
              Berichten 541
              Berichten - 06/02/2005 : 17:50:11
              --------------------------------------------------------------------------------

Oké, oplossing die nog wel eens wil helpen, bij bijna elk merk rookmachine.

1 gooi wat water in de tank, geen rookvloeistof.

2 schroef de aansluiting op de pomp los, (die naar het element gaat)

3 zet rookmachine aan en laat opwarmen.

4 neem een oude doek, houdt deze bovenop de uitgang van de pomp en zet de machine aan, wordt de doek nat, pomp goed, komt er niks uit, voorzichtig pomp demonteren, maar dat is per merk en type verschillend, maar meestal is hier niks mis mee.

5 als de pom goed is, machine weer af laten koelen en het element loskoppellen en proberen er zo veel mogelijk onderdelen van te maken. (vergeet de nozzle voorop niet)

6 stop alle onderdelen waar de rook of de vloeistof door moet in een zak.

7 ga naar een garage of iemand anders die in het bezit is van een behoorlijke luchtcompressor.

8 blaas alle slangetjes, leidingen, element enz. door, als er lucht aan de andere kant weer uitkomt is het goed. (een beetje pomend blazen)

9 monteer alles weer zo als het zat.

10 vervang water voor azijn en probeer de rookmachine buiten!

11 als er (hete) stinkende vloeistof uitkomt is je machine weer klaar. tankje leegpompen of leeg gooien en weer vullen met rookvloeistof.
              Hierna flikker je de hele handel in de container, want nu weet je zeker dat hij naar de klote is

(geintje..)

dit werkt idd goed, heb het ook al een aantal keer gedaan op deze wijze.. goed reinigen af en toe met water en azijn is de oplossing
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• -MAX-
                • Feb 2005
                • 5

Ik heb alle onderdelen nagekeken, de buis langs het verwarmingselement heb ik schoongemaakt met azijn (deze was inderdaad verstopt, nu niet meer ) Het pompje heb ik ook uit elkaar gehad zoals op die foto te zien is, ik vermoed dat ik iets verkeerd terug gestopt heb in die pomp. Het maakt een raar geluid en verpompt erg weinig vloeistof. Iemand een idee[?]

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door -MAX-

Ik heb alle onderdelen nagekeken, de buis langs het verwarmingselement heb ik schoongemaakt met azijn (deze was inderdaad verstopt, nu niet meer ) Het pompje heb ik ook uit elkaar gehad zoals op die foto te zien is, ik vermoed dat ik iets verkeerd terug gestopt heb in die pomp. Het maakt een raar geluid en verpompt erg weinig vloeistof. Iemand een idee[?]

Sorry -MAX-

Het beste is ofwel nieuw pompje bestellen, ofwel een nieuwe rookmachine aanschaffen. Zo'n F80-Z is nu toch ook de kost niet he?

Comment

• DJ.T
                    • Nov 2002
                    • 1502

Volgens mij is dit HET probleem van die F-80Zjes, na een tijdje kappen ze er gewoon mee en is er geen duidelijke oorzaak.
                    Had hetzelfde verhaal met 3 stuks, hielden er vrijwel tegelijk mee op.
                    Element werd goed warm, pompje maakte geluid, maar zoog geen vloeistof op.
                    Verder niets verstopt.
                    Deze toen maar weg gegooit en een wat heftiger apparaatje aangeschaft.
                    Je moet eens het F80Z stadium verlaten (als drive-inner dan) en naar mijn mening is dat zodra hij er mee op houdt.
                    We're ready to party, are you?

Comment

• Banned
                      Banned
                      • Dec 2003
                      • 951

op zich is het een goed machine die F80 maar het probleem is dat er meestal gebruik van wordt gemaakt alsof het een super machine is.

Vaak worden deze machines aangeschaft omdat ze niets kosten ( 40,00 )

de vraag is wat je moet verwachten voor dat geld ......

NIET VEEL !!! apperaat is goed maar als je een hele avond veel spuit ( of moet ik zeggen sputteren ) Want echt spuiten doet ie niet.is het na een tijdje ver afgelopen

dat element is niet echt geschikt voor continu gebruik overigens de pomp ook niet. Het is een leuk apperaat om zo nu en dan wat te spuiten.

Wat ook een probleem is dat ze vaak aan staan en niet worden uigezet ( met name de HORECA ) staat ie de hele week aan en wordt ie niet gebruikt en in het weekend doet ie het niet........

dit gebeurt bij de meeste machines als ze te lang aan staan zonder te gebruiken ( en dan bedoel ik niet een avond )

Comment

• VERVALLEN

Bij mijn weten zullen ze in de horeca en dergelijke hun rookmachines niet zomaar laten aanstaan. Een rookmachine die standby blijft aanstaan verbruik al enorm veel energie. Ook het verwarmingsellement zal dan constand verhit worden --> hoge wattage!!!!

De pompjes in een rookmachines verbruiken praktisch niets! Het vermogen van een rookmachine is steeds het warmteelement dat dit bepaald.

En eum ... Een F80-Z van Antari is bij ons ook na enkele avonden gebruik gewoon uitgevallen zonder er iets verkeerd aan gebeurd was.
                        De F80-Z is echt op dit vlak "bazaar", en doe nu dit bericht niet weg Moderatorteam!!!! Het mag gezegd worden dat dit machientje te enormste PRULDINGEN zijn die je kan aanschaffen!

Bij mij komt Antari niet meer in huis. Heb een F-1000 van Antari in werking gezien ..... povertjes hoor! Ok het toestel ziet er knap uit met schakelaars, lampjes, informatie, schone bedrukking, ... maar 't is een ramp het merk Antari vind ik. Wil je toch antari ga dan voor de DMX versies, want vanaf dan heb je goed materiaal zeggen ze hier bij de dealer alsook bij de verhuurcentra.
                        De top of the bill blijft de ZR-HI-MASS van JEM (Martin, alsook de Magnum PRO 2000 van Martin.

Van Martin kan ik echter NIETS negatief zetten over hun rookmachines.
                        Zelfs hun magnum 550 (hun economisch model) is enorm goed, geeft veel meer tov de antari F80-Z en verbruikt minder dan de F80-Z
                        Echt een aanrader voor mensen krap bij budjet zijn EN die toch KWALITEIT willen!!!
                        De magnum 550 van Martin kost rond de 130 à 150€ zonder vloeistof!

--> Tip, wel enkel JEM PRO ZR mix van liquide gebruiken dan!

Comment

• -MAX-
                          • Feb 2005
                          • 5

ok jammer, ik gebruik de rookmachine zelden en ben er altijd netjes mee omgegaan... dan wordt het een nieuwe.

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door -MAX-

ok jammer, ik gebruik de rookmachine zelden en ben er altijd netjes mee omgegaan... dan wordt het een nieuwe.

Beste MAX,

Ik (Wij allemaal misschien zelfs wel) breken uw F80-Z rookmachine zeker niet af he! Iedereen is (was) wel "verleid" op een of andere manier omdat de F80-Z er goed verzorgd uitziet qua bouw, montage, uitzicht, ... Toch is het immers niet zo. Maar Max ... bedenk dat je een nieuwe koopt of je terug dezelfde zou nemen aub. De kans is immers zeer groot dat je met uw volgende F80-Z na 6 maanden weer hetzelfde probleem zal hebben.

Wat eigenlijk in dit type van rookmachine MISLOPEN is in hun opbouw weet ik niet. Ook begrijp ik niet nadat er zoveel klachten van zijn ... dat ANTARI dat type nieut nakijkt / herwerkt / of uit handel neemt ....

F-80Z is de ideale rookmachine voor 1 malig gebruik

Comment

• Djafterburner
                              • Aug 2008
                              • 5

Beste max,
                              ik heb zelf 2 antari f80-z en ik heb hier nog geen problemen mee gehad, deze draaien nu 2 jaar..ik heb ze nu 1 keer schoongemaakt met een reinigings vloeistof...deze is namelijk gwn verkrijgbaar bij elke electronica handelaar(of gwn bij je dealer)... het is namelijk zo dat als je schoonmaakt met azijn kan je door de druk ervoor zorgen dat er azijn zuur in je machine komt en dat is schadelijk...

MvG Dj afterburner

Comment

Working...