ge kunt ook gewoon een oude elektrisch toestel nemen waar een transfo inzit van 230V ac naar ....V ac. kwestie van effe meten. voila je spanning is nu al een pak lager en veiliger. Nu kan je nog ledjes via commen kathode/anode methode schakelen...
Maar denk toch dat het niet zo een goed idee is van met die 230 volt te werken, daar gaan ongelukken van komen.
In ieder geval veel plezier ermee!
Dat van die weerstand bij ledjes: tijdens de saaie uren labo op school heeft iedereen tochwel eens ledjes rechstreeks op een bron aangesloten. wanneer je dan langzaam de spanning opdrijft gaan ze eerst normaal branden en natuurlijk gaan ze bij te hoge spanning de geest geven. Tochwel een teken dat een led enige weerstand heeft mag ik denken?( ja doe nu ondertussen ookwel een jaartje of 6 elektronica...)
Die voorschakelweerstand dient dan ook voor de nodige spanningsval te veroorzaken en om de stroom in te stellen(beperken).
Al eens een ledje tegen 50hz zien knipperen? zie je echt niet hoor
. Het ledje zal schijnbaar constant branden, op een kleine flikkering die je alleen recht boven het ledje ziet, na.
mvg
ronny
Maar denk toch dat het niet zo een goed idee is van met die 230 volt te werken, daar gaan ongelukken van komen.
In ieder geval veel plezier ermee!
Dat van die weerstand bij ledjes: tijdens de saaie uren labo op school heeft iedereen tochwel eens ledjes rechstreeks op een bron aangesloten. wanneer je dan langzaam de spanning opdrijft gaan ze eerst normaal branden en natuurlijk gaan ze bij te hoge spanning de geest geven. Tochwel een teken dat een led enige weerstand heeft mag ik denken?( ja doe nu ondertussen ookwel een jaartje of 6 elektronica...)
Die voorschakelweerstand dient dan ook voor de nodige spanningsval te veroorzaken en om de stroom in te stellen(beperken).
citaat:als je geen gelijkrichterbrug hebt dan maakt da nie uit: wisselstroom, en dan zal het LEDje flikkeren aan 50Hz... Je kan natuurlijk telkens 2 ledjes parallel schakelen, maar omgekeerd aangepoold, zodat die 2 om beurten knipperen.
. Het ledje zal schijnbaar constant branden, op een kleine flikkering die je alleen recht boven het ledje ziet, na.mvg
ronny







)
Comment