Takel en motor op dmx :S

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Redwood
    • Nov 2003
    • 41

Takel en motor op dmx :S

hoi,
    ik moet een plexiglazen bol, van ongeveer 1 meter doorsnede, met daarin een aantal lichteffecten op dmx zien te krijgen.
    Hij werkt nu met 1 electrische takel, en 1 motor, (types niet bekend) takel doet het omhoog/omlaag werk, en de motor zorgt dat de bol om zijn as heen en weer kan.
    Dit doe ik nu met standenschakelaars, zo'n 1--0--2 schakelaar, een voor beneden, 0 is niks, 2 voor omhoog.
    Er zit een nu relais tussen, als de bol ver genoeg omhoog of beneden is, stopt ie.

Ik heb wel wat gehoord over dmx relais, maar weet niet of ik dit nodig heb hiervoor.
    Iemand een idee voor de beste oplossing van dit probleem?
  • movinghead
    • Aug 2001
    • 559

Ik ken je bol, en vraag me af waarom je hem op DMX wilt laten werken. Om echt iets te programmeren?
    Ik zou hem namelijk niet met een lichttafel bedienen, of je moet die dusdanig kunnen beveilgen dat er niets fout kan gaan. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een noodstop.

Die zware schakelaars zijn uiteraard veroudert, maar is dat niet anders op te lossen?

Oja... hoe zwaar zijn die motoren?
    [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2139

citaat:Ik zou hem namelijk niet met een lichttafel bedienen, of je moet die dusdanig kunnen beveilgen dat er niets fout kan gaan. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een noodstop.
      over elektromotoren/takels en dat besturen via dmx is hier al een heel topic geweest. zie zoekfunctie

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Redwood
        • Nov 2003
        • 41

ik mag dan een boon worden.... ik heb toch echt vele verschillende zoek combo's geprobeerd, kan dus niets vinden, op mijn eigen topic na.. nu is het forum dan ook super groot.. dus sorry dat ik toch post, aangezien ik niets kan vinden wat voldoende informatie verschafd.

Hey movinghead, waarom ik die bol op dmx wil...
        a. ben ik die lelijke schakelaars kwijt,
        b. kan ik hem meeproggen,
        c. .....eh....tja... lijkt mij gewoon veel beter, op zich... :S

Qua die beveiliging en noodstop, ja die moeten er i.d.d. opzitten.
        daarom gaf ik aan wel eens wat over dmx relais gelezen te hebben maar kan niet echt iets bijzonders erover vinden.

Jullie hebben hem in the palace toch ook op dmx? tenminste zag eens een paar MH's met die bol synchroon liepen, als ik mij niet vergis zit er toch op de enigma ook een motor/takel functie :S

Maar goed, als er zoiets is als een dmx relais, dan moet een noodstop erin bouwen, geen probleem zijn.

Comment

• SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

Hallo,

Volgens mij is het verboden met DMX riggingtechnisch spul aan te sturen vanwege de twijfelachtige dataoverdracht. Voor licht is dat geen probleem (door de hoge refreshrate wordt een momentaan foutje gecancelled), maar voor het bewegen van podiumdelen... etc. kan dat fataal zijn. Daarom is het (ben ik vrij zeker van) verboden takels e.d. met DMX aan te sturen. Alternatief is MIDI show control.

Groetjes,
          Sjoerd

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Als je nu eens de bestaande schakelaars overbrugd met een relais, dat je weer van een switchpackie afhaalt, ben je toch klaar? ( de beveiligingen die er al opzaten blijven dan intact, en je genereert alleen maar een Up en Down-cue.)

Volgens mij hebben we al eens zo'n topic gehad over de Ventilator van de rookmachine.

Comment

• Redwood
              • Nov 2003
              • 41

Ik wilde toch nog even zelf reageren, volgens mij kan het i.d.d. zoals macGuyverSounds zegt... das i.d.d denk ik een manier....
              zelf heb ik ook nog wat gevonden, www.litectruss.com maakt dus behalve truss ook dmx gestuurde takel/motor controllers http://www.litectruss.com/en/prodott...?idc=35&idp=78 wat het kost?? kon geen prijzen vinden... helaas.

Maar volgens mij is dit zeker niet verboden hoor!

Comment

• axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

Hierbij enkele topics waar DMX vs rigging wordt besproken.

Even kort samengevat:
                DMX wordt NIET gebruikt voor het rechstreeks aansturen van takels.
                DMX wordt wel gebruikt om de hoist-controller(desks) te triggeren.
                ALLE info en VEILIGHEIDSvoorzieningen worden dan ook afgehandeld door dat systeem en niet door de DMX-sturing.
                Het hoe een waarom heb ik en anderen mensen beschreven in de volgende topics.

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• mark_lichtman
                  • Jun 2005
                  • 20

Probeer deze is:

Het is wel zeer prijzig maar dan heb ie wel wat@

Mark

Comment

• LND
                    • Jan 2004
                    • 100

Ik vraag het mij ook al een tijdje af of het nu mogelijk is of niet ... en dan bedoel ik puur technisch bekeken.

Zoals axs stelt : als je alleen triggert met DMX, is er toch geen probleem. Het enige verschil is dan dat je niet met je vinger op de knop duwt van de sturing, maar dat dit via een interne schakeling en DMX zou gebeuren. Een noodstop blijft dan toch een noodstop, niet ?

Dus, los van alle wetgevingen en andere juridische bezwaren, wat bestaat / is er tegenwoordig mogelijk met apparatuur die op de markt is ? Misschien zijn er zelfs mensen die het zo doen ?

Groet,

Leander

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

gewoon een switchpack pakken zoals Gerard al zegt, als je het een beetje handig aanpakt kan je het zelfs zo maken dat je EN met de desk kan sturen, EN met losse schakelaars.

Wanneer je een Noodstoprelais er tussen zet met een rode paddestoel als noodstop, moet dit gewoon werken. het blijft een relaisverhaal, maar persoonlijk ben ik daar wel van, je kan het zo uitbereiden en repareren. switchpack neemt alleen de bestuursfuncties over, en je eindschakelingen en noodstopsysteem blijft gewoon origineel
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• kokkie
                        • Nov 2003
                        • 1166

Het feit blijft dat een motortakel een dom ding is. Hij weet absoluut niet waar hij is, heeft maar 1 snelheid en zal alleen op zijn maximale eindstoppen stoppen en aangezien de ketting meestal langer is dan de locatie hoog is kan je daar rare dingen mee veroorzaken.
                        De functie van een switchpack is aan of uit. Daar kun je zelf aan gaan knutselen en ervoor zorgen dat het omlaag/uit/omhoog wordt, al dan niet met 2 dmx kanalen, omhoog/uit en omlaag uit. Dat is op zich ook nog wel veilig te krijgen en die noodstop is ook te maken want we zijn al met relais bezig.

Het programmeren zal je dus altijd met een tijd moeten doen, het is niet zoals bij pan/tilt op een spotje dat de takel weet waar hij is. Als jij dus een que maakt van de takel op 8 meter hoog en hij moet naar 4 meter, dan geef je bijvoorbeeld 30 seconden aan die que. Deze que kan je ook perongeluk een keer starten als de haak al op 4 meter hangt, na 30 seconden raak je dan toch mooi de grond!!!!
                        Als er niemand onder staat is dat niet zo erg, maar staat er wel iemand onder en jij gaat helemaal op in je lichtshow, dan heb je toch een probleem. Een trussje aan 2 van dit soort gestuurde motoren gaat op zich nog wel, het grootste probleem wat erbij komt is, wat als 1 van de 2 motoren niet mee gaat? Iets ophangen aan 3 motoren gaat niet, omdat de motoren maar 1 snelheid hebben, of je moet alleen recht op en neer willen?

Dus toch het cyberhoist systeem.
                        Min. en max. hoogte van de hoist zijn geprogrameerd
                        Min. en max. hoogte van het object (bijvoorbeeld 4 hoisten die samen een cirkel takelen)
                        Max. pitch en roll van het object
                        Max. snelheid van het object kan worden geprogrameerd
                        Continue terugkoppeling van de absolute encoder, zodat altijd bekend is op welke hoogte de hoist zich bevind.
                        Continue monitoring van spanning en netwerk. Als dat bij 1 hoist in het object niet goed is, wordt het object geblokkeerd.
                        Tijdens alle bewegingen van objecten moet er een toets ingedrukt worden (dodemansknop) verder een softwarematige stop (Enter) en de hardwarematige noodstop (alle 3 fase spanningen worden uitgeschakeld op de distro)
                        Verder zijn de cyberhoisten BGV-1 gekeurd en hebben ze een variablee snelheid van 0,001m tm 20m per minuut.
                        En moet je het toch een beetje zien zoals een trekkenwandoperator, zorgen voor zoveel mogelijk zicht en blijven kijken of er niets blijft hangen, gezond verstand gebruiken, voldoende rigging inzicht maken veilig werken compleet.
                        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

Working...