Zoemende dimmer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

mbottens, kan je eens tekenen hoe de schakeling er juist uit ziet? Ik begrijp dat in serie met de triac een spoel en nog een condensator zitten en dan pas de lamp? Dit ben ik echter nog niet tegengekomen...

Hetgeen ik ken is een snubber-netwerk, dit is een RC combinatie dat parallel over de anodes (a1 en a2) van de triac staat.
    Waarvoor dit dient heb ik hierboven reeds beschreven.

Veelvoorkomende waarde voor de spoel is 50µH.

Comment

• richardb
      • Nov 2006
      • 1

[FONT=Helv]Zoals ik dus goed begrijp kan dit ook allemaal geen kwaad?

hoe zit het dan met "zoemende" trafo's?

Bedankt

Richard
      [/FONT]

Comment

• ikke1234
        • Aug 2005
        • 125

zie condensator bij tl's(Hoezo heeft een tl dan zoveel reactief vermogen? Neen, maar al eens stilgestaan dat er een paar 1000 in een bedrijfshal kunnen hangen
        NIET AKKOORD !

de condensator bij de tl's is om een faseverschuiving te hebben op de tweede lamp, en dit omdat de lampen zowieso aan 50Hz flikkeren. moest de condensator daar niet zitten zouden ze gelijktijdig "aan" en "uit" (flikkering 50Hz) gaan.
        als je een motor hebt onder de lamp zonder condensator kan het voorkomen dat de motor schijnbaar stilstaat(wat gevaarlijk kan zijn ! bvb zaag ) [vergelijk het schijnbaar stilstaan met een motor die je belicht met een flitsende stroboscoop, die motor lijkt ook stil te staan op een bepaalde flitssnelheid van je strobe]. door de faseverschuiving van de condensator gaan de lampen op een veschillend moment "aan" of "uit" en kan de motor niet schijnbaar stilstaan.
        IK: Zo, U wil dus een evenement boeken? ok... wat heb je nodig en wat is het budget?
        KLANT: Zo Veel mogelijk materiaal, en zo'n lage mogelijke prijs.... sponsoren jullie ???

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

de condensator bij de tl's is om een faseverschuiving te hebben op de tweede lamp, en dit omdat de lampen zowieso aan 50Hz flikkeren. moest de condensator daar niet zitten zouden ze gelijktijdig "aan" en "uit" (flikkering 50Hz) gaan.
          als je een motor hebt onder de lamp zonder condensator kan het voorkomen dat de motor schijnbaar stilstaat(wat gevaarlijk kan zijn ! bvb zaag ) [vergelijk het schijnbaar stilstaan met een motor die je belicht met een flitsende stroboscoop, die motor lijkt ook stil te staan op een bepaalde flitssnelheid van je strobe]. door de faseverschuiving van de condensator gaan de lampen op een veschillend moment "aan" of "uit" en kan de motor niet schijnbaar stilstaan.
          Dit is de grootste onzin die ik in jaren heb gehoord. Of er nu wel of niet een condensator aan de ingang zit: een TL buis flikkert tegen 100 Hz. De condensator in een armatuur met een TL-buis is puur cos phi compensatie.
          Ik vraag mij trouwens af wat TL lampen hier plots komen doen in een topic over gloeilampen en dimmers.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...