Samensteken harting connector

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

Samensteken harting connector

Hey,
    ik ben gisteren bij laserguy om m'n multikabel met hartingstekkers gegaan.
    nu wil ik die stekkers in elkaar steken (en op de kabel aansluiten.
    nu heb ik een probleem.

]http://www.netics.be/~net-dmees/harting/2.jpg
    er zit een soort rubbertje bij met een rondeeltje.
    waarvoor dienen die?

dienen zij om de "hals" waterdicht te maken?

als dit zo is, dan kan ik de wartel er niet helemaal in draaien en zie je nog een stuk van de schroefdraad, is dat erg? als je echt heel hard aandraaid zie je nog 2 "rijen" schroefdraad.

of dient die rubber voor iets anders...

ahja kheb nog een klein probleempje.
    die wartel dient voor trekontlasting.
    en ik gebruik een kabel van 18x 1.5mm² maar als ik de trekontlasting helemaal dichtschroef, dan raakt het beugeltje nog niet eens de kabel.
    maar daar zal ik misschien een ander beugeltje voor laten maken bij m'n pa in de fabriek?

Groetjes,
    Dries
    [CENTER] [/CENTER]
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Neejj, dat is correct,

dit is een deel van de trekontlasting van de harting.

het werk zeg maar net als de wartels van een spatwaterdichte lasdoos

het rubbertje bestaat uit verschillende ringen in elkaar die op een randje aan elkaar zitten, je haalt er zoveel van deze ringen uit dat je kabel strak door de buitenring gaat.
    wanneer je nu de wartel wil aandraaien kan het gebeuren dat je de rubberring kapotdraait.
    daarom zit het stalen of kunststof ringetje erbij, deze zorgt ervoor dat de druk van de wartel gelijkmatig verdeeld wordt en het rubber niet kapotgaat.

als je nu de wartel aandraait wordt het rubber samengeperst in de kabeldoorvoer en zet de kabel muurvast. Wanneer je nog wat schroefdraad overhoud is dit geen probleem, wanneer het heel veel schroefdraad is dan kun je nog een extra rubberringetje verwijderen en dan zal je de wartel beter aan kunnen draaien. maar denk erom, zorg dat het goed strak zit, anders trekt de kabel aan de contacten

suc6

Grz Ron
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

het verwijderen van zo'n ring, gewoon met een breekmesje?

EDIT: het project is tijdelijk stopgezet want er was nog een derde probleepje, voor de oplossing daarvoor moetik wachten op laserguy.
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• keenoncoolstuff
        • May 2003
        • 695

citaat:Geplaatst door driesmees

het verwijderen van zo'n ring, gewoon met een breekmesje?
        Gewoon een schroevendraaier in die groef duwen, en dan door de rubber aan de andere kant steken. Nu kun je hem er als het goed is zo uit trekken.
        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

Indien de kabel te 'dun' is voor de trekontlasting, leg ik meestal een paar draaien gaffa rond de kabel om em zo te 'verdikken' op het punt waar de trekontlasting zou moeten aangrijpen, zodat de trekontlasting de tape bijeen drukt en dus ook de kabel. Werkt hier perfect.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf

Indien de kabel te 'dun' is voor de trekontlasting, leg ik meestal een paar draaien gaffa rond de kabel om em zo te 'verdikken' op het punt waar de trekontlasting zou moeten aangrijpen, zodat de trekontlasting de tape bijeen drukt en dus ook de kabel. Werkt hier perfect.
            idem, maar dan met krimpkous.

Comment

• driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

ik heb nu een oplossing voor m'n probleem,
              M'n vader heeft op z'n werk in het magazijn 2 sets van harting meegenomen,
              in elke set zit:
              1x harting met 2 wartel uitgangen
              1x harting behuizing met 1 warteluitgang
              3x Wartels

Nu zijn het andere wartels dan voorheen, die dunner zijn en dus perfect de multi afsluiten.

over de dubbele warteluitgang:
              En ik heb ook 2 warteluitgangen, dus kunnen m'n 8x 3*1,5mm² kabeltjes,
              opgedeeld worden in 2x 4x 3x1,5mm² kabeltjes (ingewikeld hé)
              Deze dienen dan wel in een andere wartel want de bijgeleverde is te smal, maar ja, zo'n brede wartel zat bij m'n OEM versie's geleverd

Kan emand dit verhaal nog volgen?
              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

ja. Reduceerwartels. of wartelverloopjes.

Comment

• driesmees
                  • Apr 2003
                  • 1076

eigenlijk anders,
                  ik had bij laserguy 4 OEM harting gekocht, maar uiteindelijk waren die niet goed genoeg, nu zaten daar grotere wartels bij dan bij de echte harting, maar hun schroefdraad is wel PG21...

Edit:
                  Weten jullie dat de vijsjes van de klemmen van de harting connectoren zeer snel afbreken?
                  Ik heb gisterenavond 3 kopjes laten afbreken, maw: 2 harting stekkers naar de **** [xx(]
                  [CENTER] [/CENTER]

Comment

• FiëstaLj
                    • Oct 2000
                    • 2068

Vijsjes van de klemmen ?? Weet zo snel ff niet wat ik me daar bij voor moet stellen.
                    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• abje
                      • Sep 2003
                      • 1

Harting tja!!!!!! Misschien toch maar eens naar ILME connectoren informeren.
                      Heb hier wel een adres voor....................VIJSJES????????????

Comment

• Rv
                        • Feb 2001
                        • 1086

citaat:Edit:
                        Weten jullie dat de vijsjes van de klemmen van de harting connectoren zeer snel afbreken?

Bij mijn weten enkel wanneer je een schroevendraaier gebruikt die te groot is zodat je de randen raakt. Net zoals bij 'niko spatwaterdichte stopcontacten' ...
                        ____
                        Rv.
                        ____

Comment

• driesmees
                          • Apr 2003
                          • 1076

je weet wel , de vijsjes die de koperdraadjes tegen de pinnen houden, zoals bij kroonsteentjes.
                          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• FiëstaLj
                            • Oct 2000
                            • 2068

Ah die schroefjes dus !
                            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

ja, dat is het aloude probleem van het bang zijn dat het loskomt..
                              VAST = VAST is de stelregel niet blijven draaien...... tot het afbreekt
                              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...