Martin Robocolor probleem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Martin Robocolor probleem

Ik zit met een stevig probleem met 2 sets van de oude Robocolors (I).
    Er is een fan vastgelopen in 1 van de fixtures, wat een kettingreactie op gang heeft gebracht. De fan is uiteraard half weggesmolten van de hitte van de lamp, enz. In het stuurkastje is er een IC die rookt, deze stuurt volgens mij de stappenmotor. Deze IC is helaas afgeschuurd, ik kan dus niet zien wat voor IC het is/was.
    Volgens mij is de stappenmotor ook verbrand of ligt in kortsluiting want bij gebruik op het stuurkastje gaat telkens dezelfde IC in rook op. Uiteraard hebben ze die robocolor op de 2 stuurkastjes gebruikt, 2 IC's in rook op, enz.

Heeft er iemand een schema of weet iemand het fijne van die sturingen zodat ik kan zien wat voor IC het is, evt wat deze aanstuurt, en of deze IC nog andere IC's mee gesleurd heeft in de dood.
  • -Aart-
    • Jul 2001
    • 801

Kan je helaas niet helpen aan het een en ander, maar behoort er geen clixon tegen oververhitting in die headjes te zitten ?

Verder gebruikt Martin nog wel eens de ULN 2803 voor simpele stappenmotorsturingen. Als je het aandurft zou je met de datasheet in de hand in de schakeling uit kunnen zoeken of dat het geval is. Maar ik denk haast dat er hier wel mensen zijn die er meer van weten.

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Geen temperatuursensors of iets dergelijks. Is al oud hoor :-)
      Wat ik niet goed begrijp is dat de ventilator vast zit, waardoor deze meer stroom vraagt dan normaal. De ventilator is niet temperatuur-geregeld en is 12V. Het lijkt me dus niet dat deze door dit driver IC gestuurd word, maar gewoon aan de vaste 12V (voedingsspanning) ergens hangt. De driver IC stuurt enkel de stappenmotor die de kleuren verandert. Toch is het de driver IC die gerookt heeft. Ik zie dus het verband niet tussen een gesmolten ventilator en een opgeblazen driver IC.
      Voor alle duidelijkheid: in de heads zit geen elektronica, enkel een lamp, ventilator en stappenmotor. Alle elektronica zit in een apart stuurkastje. Indien de head oververhit, heeft de elektronica daar geen last van.
      Het enige dat ik kan bedenken is dat de stappenmotor ook mee is warm geworden en nu in kortsluiting ligt, waardoor de driver IC veel te veel stroom moet leveren en onderuit gaat. Gezien mijn geringe kennis over stappenmotoren weet ik dus niet of zoiets kan.

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Heb het schema hier staan:

Het gaat over IC10 & IC11.
        Dit zijn dus inderdaad de stepmotor drivers, helaas staat er nergens welk type en moet ik deze dus (lekker duur) bij Martin bestellen.
        -Aart-, blijkbaar heb jij daar wat ervaring mee, met die dingen, kan het nu inderdaad die ULN2803 zijn die ervoor gebruikt word? Voor zover ik kan zien is de pinout van de ULN2803 al anders dan in het schema word toegepast. Zijn er misschien ickes die pincompatibel zijn en die hetzelfde kunnen als hetgeen er nu in zit? Het hoeft niet persé dezelfde te zijn, zolang hij de stroom maar aankan en dezelfde pinout heeft.

Comment

• mcjohn
          • Jan 2004
          • 5

u2807....
          mboro

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

De IC's die ze opgestuurd hebben zijn de ULN2803A (4,5€). Straks er eens induwen en kijken of het dan wel werkt

Edit: Het werkt

Comment

Working...