dmx over utp/stp kabel.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radar
    Moderator
    • Jul 2002
    • 890

dmx over utp/stp kabel.

Heeft er iemand van jullie wel eens geëxperimenteerd met een dmx signaal op een utp of stp kabel?
    Of zijn er al standaard producten op de markt die dit gebruiken? ( en dan niet ethernet maar gewoon 4 keer dmx-512 )
    Deze kabel heeft een impedantie van 100 ohm en bestaat uit 4 aderparen waardoor het in theorie mogelijk zou moeten wezen om 4 dmx-512 signalen te kunnen transporteren.
    Ik doe niet aan bijgeloof.
    Dat brengt ongeluk.
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

Jep, dat wil prima (ik gebruik het zelf). Er is ook onderzoek naar gedaan door de ESTA, hun rapport vind je op
    http://www.esta.org/tsp/DMXoverCat5_P2.pdf.
    Hoofdconclusie is dat het werkbaar is, de betrouwbaarheid wordt hoger bij het gebruik van SlewRate Limited line drivers (een beperkt steile flank). Minder hogere harmonischen zorgen voor minder distorsie (door dispersie? wie weet meer?).

Maar ik gebruik het in de praktijk (UTP) en het werkt prima.

Groetjes,
    Sjoerd

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

Wij hebben een UTP multi waar aan beide kanten 4 XLR stekkers zitten, wel helemaal afgeschermd natuurlijk... best handig voor 2x tafel, 1x rook en 1x haze

Comment

• Tiemen
        • Dec 2001
        • 944

citaat:Geplaatst door SjoerdOptLand

de betrouwbaarheid wordt hoger bij het gebruik van SlewRate Limited line drivers (een beperkt steile flank). Minder hogere harmonischen zorgen voor minder distorsie (door dispersie? wie weet meer?).
        Ja radar, volgens het onderzoek is het bruikbaar (zelf nog nooit gebruikt, wij hebben wel een STP liggen voor ethernetverkeer). Wat ze zeggen ivm de SLR transmissie is dat die minder steile flanken toelaten, wat "gezonder" is voor je signaal omdat je dan minder last heb van de capaciteit van je CAT5UTP kabel en minder last van reflecties zonder eindstop. Als bijkomend voordeel vermelden ze dat als je flanken minder steil zijn (geen perfecte blok, hoe hoekiger de blok, hoe meer hogere frequenties je krijgt in je fourierontbinding), dat er minder hogere harmonischen geproduceerd worden, en dus zal je kabel minder hogerfrequente straling afgeven.

Op 115 kHz is de karak imp trouwens 115 ohm, ideaal dus eigenlijk...

Comment

• SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

citaat:Geplaatst door Tiemen
          Ingewikkelde formulering, je zou haast denken dat je gewoon niet snapt wat je schrijft...
          Dat klopt: voorbij het woord distorsie begint het 'klok horen luiden', ik heb alleen nog maar fourier en RLC-kringen gehad, over reflecties e.d. (hoogfrequent gedrag) heb ik alleen nog maar gehoord, maar nog niet aan gerekend (ben nog maar net tweedejaars elektrotechniek).

We zijn nu met mechanica bezig met golfverschijnselen (snaar, optisch) en daar treedt dispersie op (verschillende golfsnelheden voor verschillende frequenties), waardoor het signaal vervormd aan kan komen. In optica heb je dit probleem in elk geval wel: bij het versturen van een laserpuls die niet heel smalbandig is (meerdere golflengtes tegelijk), komen de pulsjes niet zo strak meer aan (geen strakke blokjes) omdat de verschillende componenten van de laser door de glasvezel niet even snel reizen (verschillende brekingsindices voor verschillende golflengten). Nu had ik gehoord dat hetzelfde effect ook in koperdraad bij elektromagnetische golven optreedt, maar misschien zijn de reflecties veel erger, daar heb ik nog nooit iets over gehad (komt vast nog wel).

Dus inderdaad Tiemen, ik heb nog een hoop te leren (bij deze ook weer wat bijgeleerd).

Groeten,
          Sjoerd

Comment

• Tiemen
            • Dec 2001
            • 944

dispersie is geen probleem bij het gebruik op 115 kHz. Snelheid zal op 2/3 van de lichtsnelheid redelijk constant zijn. De fasesnelheid bij bvb 5 GHz zal wel al gaan veranderen...Waar het bij die hogere harmonischen op aankwam is het uitzenden van hoogfrequente straling, wat niks meer met de eigenlijke transmissie van het signaal te maken heeft, maar met het feit dat je niet zomaar straling mag produceren.

Comment

• Rudy Vorstenbosch
              • Jun 2001
              • 1429

En voor diegene die er nog niet van op de hoogte zijn:

neutrik heeft daar nog een mooie reeks voor op de markt ook!!!

Comment

• Iko
                • Feb 2002
                • 766

Op grote evenementen wordt utp toch al gebruikt om dmx door te trekke? Of zit daar dan hele berg convertors enz bij?

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Is met convertors bij mijn weten, zodat je verschillende dmx-universes over 1 kabel kan sturen, zelfde principe als cobranet van peak audio, qsc heeft zo ook iets, Rave geloof ik, maar dit is dan voor licht...

Hier gaat het over het feit van je dmx-kabel te vervangen door utp-kabel.
                  Bedenk wel indien je UTP gebruikt dat je 4 dmx-lijnen op elkaar gaan instralen aangezien er totaal geen afscherming is. Bij STP zit je met een overall shield en kunnen de onderlinge lijnen nog steeds op elkaar instralen. Denk wel dat het zal werken, maar zou toch rekening houden met storingen.

Comment

• tomv
                    • Jun 2003
                    • 331

Ik ken apparaat dat tot 8 dmx lijnen doet over ethernet.
                    En volledig compatibel met WYSIWYG.

www.luminex.be voor de liefhebbers hebben oa paralipics in Athene binnengehaald.
                    Tom

Comment

• driesmees
                      • Apr 2003
                      • 1076

Hey, ik ben een beetje laat maar:
                      Ik heb hier thuis een 20tal meter UTP kabel liggen.
                      Wat kan ik er mee doen? Welke kleur aan welke pin en zo?
                      Ik zou graag proberen om 4 DMX lijnen door te pompen.
                      Die pdf die er gepost is staat er niet meer. Heeft iemand hem nog staan?
                      Iemand tips?
                      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 804

@Dikke foaf: je hebt ook nog FTP kabel, en die heeft een schild rond elk kabelpaar!

@driesmees: UTP zijn 4 getwiste paren. Zorg dat elke DMX lijn over 1 paar gaat...

(sorry voor het nog verder meekicken van de topic )

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

FTP is hetzelfde als STP (foiled twisted pair en shielded twisted pair). De afscherming is steeds algemeen en NIET per aderpaar.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 804

@laserguy: ik vrees van niet...
                            *edit vreesde van niet [B)] Ff wat gegoogeld... Ik had me bovenstaand laten vertellen van iemand die veel netwerken aanlegt, maar blijkbaar zit die persoon er ook naast

srry

Comment

• Tiemen
                              • Dec 2001
                              • 944

Comment

Working...