brom versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

brom versterker

Hoi,
    ik heb een versterker die een brom produceert, waarschijnlijk het bekende 50hz AC-verhaal.
    Maar het typische is dat de brom gewoon uit de versterker komt, want als ik het vergelijk met een andere eindtrap van het zelfde type of een ander merk eindtrap zijn die wel gewoon doodstil. Ik gebruik dan gewoon dezelfde kabels, zelfde stroompunt etc.

Welk onderdeel in de eindtrap veroorzaakt deze brom dan?
    Er zullen wel meerdere oorzaken mogelijk zijn maar wat zijn de meest waarschijnlijke?

bedankt en groet,
    Michel
  • DJEM
    • Jul 2004
    • 254

Een condensatotje ergens niet meer lekker? En welke ja, zoek ze zou ik zeggen, zitten er nog wel wat in.
    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

OK, een condensatortje waarschijnlijk.
      Aangezien beide outputs dezelfde brom ten gehore brengen kan ik dan aannemen dat het euvel niet in de versterkerkanalen zit maar in het voedingsgedeelte of is dit te simplistisch gedacht?

groet, Michel

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

check even de input aardkontakten, is dat xlr? zit het kontaktje pin1 aan chassis wel goed vast etc (dat is de 4e aansluitlip op xlr chassisdeel)
        Het kan ook nog een aardkontakt zijn na de input xlr's uiteraard.
        Probeer eens en draadje te leggen van pin 1 naar de steraarde (tussen de voedingselco's), wat gebeurd er dan?

Als het niet een aardprobleem is, is het of een voedingselco, of een bootstrapelco, in het laatste geval zou maar 1 versterker brommen.
        knoppen en waarden :)

Comment

• purplehaze
          • Jul 2004
          • 692

Hoi Doc dB,
          bedankt voor de tips!
          De inputs zijn inderdaad xlr's

Ik zal de aardecontacten idd eens checken, en pin 1 aan de ster-aarde leggen. Het is toch het waarschijnlijkst dat het een aardeprobleem is.

dank, Michel

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

okee purple,
            werk jij voor/bij/met andre (purplehaze)?
            of heb je toevallig die kruidige naam

Comment

• Freek Fokker
              • Aug 2003
              • 495

Die vraag kan ik ook beantwoorden, nee.
              Ik heb daar vandaag mijn laatste stage-dag afgemaakt. Dokter DB werkt bij sound-projects toch? Waarvan ken je Andre, of is het wereldje zo klein?
              Ik moet dus nu weer een nieuwe baas zoeken, en wil het liefste iets als wat ik bij Purplehaze heb gedaan, maar ook luidspreker ontwikkelling/bouw vind ik heel interressant. Misschien weet je iets?
              SR20DET

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

@freek & off topic:
                werk daar al een behoorlijk tijdje niet meer hoor, maar er is nog veel kontakt...
                Ik zou zeggen bel eens op.... er is vaak wel een stageplekje

Comment

• purplehaze
                  • Jul 2004
                  • 692

Hee volgens mij gaan we redelijk offtopic
                  ik werk niet bij/ met Andre en Purplehaze is toevallig al jaren mijn nick.

Maar over de amp:
                  De xlr's zijn van die printgevallen dus plastic, dus de behuizing hoeft niet aan pin1.
                  'k heb wel pin1 aan de steraarde gelegd maar dat is het probleem toch niet, dwz hielp nix.

Nog ter verduidelijking:
                  ook als de inputs niet gebruikt worden is er brom.
                  Op kanaal 1 een hele zachte brom die wat harder wordt naar mate je de gain opschroeft. Kanaal 2 heeft een constante wat hardere brom dan kanaal 1 die niet sterker wordt naar mate de gain opgedraaid wordt.
                  Vreemd toch?

grtz, Michel

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

toch even kijken naar het ingangscircuit, daar zit waarschijnlijk een opampje, en ergens daar is een aardref niet goed...
                    Is de bedrading van de volumepotjes ok? zijn die met 2 (zwevend) of met 3 (deler) pootjes aangesloten?
                    wil je misschien het merk/type/schema met ons delen? anders staat dit topic straks pagina's vol met onzinnige aannames...

Comment

• purplehaze
                      • Jul 2004
                      • 692

Dokter dB je wordt wat nu wat cryptisch voor mijn beperkte electronicakennis.

Het betreft in ieder geval een TSA A800 2 x 400w@4ohm.
                      Echter dit is gewoon een OEM-bak uit het verre oosten.
                      Ik heb er alleen geen schema van en maar een beperkte handleiding.

Ik vrees dat ik de amp. maar een keer moet laten onderzoeken door een expert.

grtz, Michel

Comment

• nijhuisr
                        • May 2003
                        • 182

lijkt me verstandig, als je die termen niet kent lijkt me het bezoekje aan de expert wel waard.

Comment

Working...