krimptang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zinzi
    • Jul 2003
    • 87

krimptang

beste forummers
    Ik wil een krimptang voor adereindhulsjes gaan aanschaffen. Nu vraag ik me af of het erg veel uitmaakt of een professionele rateltang koop of een goedkope van Conrad of zo iets dergelijks. Ik zal de tang vooral gebruiken voor de 1,5 mm en de 2,5 mm hulsjes. Dikker zal weinig voorkomen.

Alvast bedankt,
    Zinzi Kemper
  • pilot
    • Nov 2003
    • 267

Als je slim bent koop je een tang die langst vier zijden krimpt waardoor de aderhuls mooi vierkant wordt en erg gemakkelijk in alle aansluitingen past.Deze zijn er van weidmuller,knipex enz.Als je eentang hebt met verschillende maten uitsparingen moet je altijd precies zorgen dat je in de goede uitsparing.
    master-qsc en de rest

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Idd, het rondom aandrukken is het voordeel van de dure tang t.o.v. de goedkope. Dus als je het er voor over hebt zou ik het wel doen.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

... en een goedkope tang heeft tegenwoordig het risico dat ze op een gegeven moment uit elkaar vliegt van de kracht... het is niet de eerste tang die ik zo zie. Het hoeft niet de duurste te zijn die je koopt maar je mag toch wel iets van prijs betalen zodat je een deftige tang hebt.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ik zou m rond nemen (phoenix en weidmuller hebben eern 6 kant...)

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

iig een rateltang, ben je zeker dat en goed aangeknepen is.
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• JVS
              • Mar 2004
              • 317

Buiten het gebruiksgemak (vanwege meerdere maten hulzen) en duurzaamheid zie ik totaal geen reden om een dure tang te kopen t.o.v. een goedkope. Ter plekke van de schroef in de uiteindelijke verbinding wordt de huls toch dermate vervormd dat er van de door de tang ingebrachte vormen niets meer overblijft. Zolang de huls netjes om de ader blijft zitten tijdens het invoeren in het schroefcontact zit hij (naar mijn idee) vast genoeg..

Overigens is dit absoluut niet te verwarren met de persconnectortjes uit de autotechnick (bijv. de overbekende vlakstekkers 6,3mm en de rest van familie) waarbij het juist aankrimpen zeer belangrijk is ! Hierbij wordt de druk van de "klem" en dus de contactzekerheid juist bepaald door het juist krimpen.. Dit in tegenstelling tot de boven beschreven adereindhulzen waarbij de schroef voor de uiteindelijke (grote) contactdruk gaat zorgen...

Comment

• kentuckytukker
                • Apr 2004
                • 39

Wij gebruiken op de zaak zowel de krimptangen voor de hulsjes als de zogn AMP tangen. Zoals reeds gezegd worden de hulsjes na montage wel degelijk vervormd. Dit kan eventueel wat vervelend zijn bij het losmaken van een verbinding. De zogn AMP pennen/vorkjes ed kennen dit nadeel niet. De hulsjes zijn wel veel goekoper dan de AMPtjes en werken ook nog eens compacter.
                Blijft dat je op dit soort gereedschap niet moet bezuinigen. Gebruik dit soort hulsjes bijvoorbeeld ook in Harting stekkers etc. heb je veel plezier van.

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

We hebben het hier over twee verschillende draadafwerkingshulzen.

de zogenaamde adereindhulzen, een soort kokertje die je over het kale adereind schuift en zo de soepele kabel een goed aansluitcontact geeft.

en de geisoleerde of ongeisoleerde adereind stekker (bij ons beter bekend als "Olvis" stekker (genoemd naar de fabrikant)

beide stekkers moeten Goed en stevis gekrimpt worden om losse contacten en overgangsweerstand te voorkomen.

Bij de adereindhulzen doen de "goedkope" tangen dit door: of de huls plat te knijpen, of deze niervormig in te persen. hiermee is opzich niets mis, alleen is het verwerken in bijvoorbeeld kroonstenen of schroefaansluitingen hierdoor moeilijk omdat de huls in vastgeperste situatie vrij breed is.

De duurdere en profesionele tangen hebben als voordeel dat ze de huls 6 kantig of vierkant persen, waardoor hij makkelijker in de aansluiting past. verder hebben deze tangen een ratelsysteem waardoor je altijd zeker bant van een stevige bedrijfszekere aansluiting.

ik zou gaan voor de duurdere tang, scheelt een paar tientjes, maar je hebt een stuk gereedschap dat de rest van je leven meegaat.
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Zinzi
                    • Jul 2003
                    • 87

Bedankt voor alle reacties
                    het gaat me echt om de simpele adereindbusjes voor in harting e.d. dus niet om de "Olvis" stekkertjes.
                    Als ik de meningen zo peil wordt het een ratel tang. Kost meer maar is beter.

Comment

• Dikke Foaf
                      • May 2003
                      • 618

Weidmuller: http://catalog.weidmuller.com/asp/da...&FAM=TOOLCRIMP
                      Zeer goeie ratelkrimptang (+-€100), hulzen tot 6mm², ook de kniptang (€15,9) is zeer aan te raden, de KT8, gemakkelijk mee strippen en knippen. Heb er alleen goede ervaringen mee.

Comment

Working...