En let op...die 30 dagen eis, komt niet uit het bouwbesluit maar uit de Wabo en Woningwet, wat voortkomt uit tijdelijke bouw. Ga je definitief dus meer dan 30 dagen een podium, tribune enz plaatsen dan geld het bouwbesluit. Dus constructief ga je het met dit soort systemen al wat moeilijker krijgen. Maar dan nog, niet voor PODIA kwa hekwerken. want die heeft het bb nadrukkelijk uitgezonderd, net als laadperrons. En een tribune is anders dan een podum, voor een tribune gelden wel weer regels uit het bouwbesluit als dit idd langer dan 30 dagen staat en geen tijdelijke aard is, maar ok dat is niet waardig om hier te bespreken, zelfs de jurisprudentie is hier niet eenduidig over. (hoop dat de uitschieters meer slipp of the penn is)
Wat interessant is, en nog wel interessanter wordt, De normen die nu NEN normen zijn worden allemaal NEN-EN normen Wat betekend dat de NEN-EN norm de Europese normen worden weergegeven. LET OP: HIER KOMT NOG EEN NATIONALE BIJLAGE (NB) bij voor het land waar je het bouwwerk, cq het podium plaatst... en we krijgen constructief daar dus per land zijn of haar extra rekenregels bij. dit noemen ze dan ook wel Eurocodes.Constructief is dit al allemaal ingeregeld. Dit gaat als het allemaal door gaat dan ook per NEN-EN Norm zo ingericht worden. (en zal na 20 jaar eindelijk in europa ingevoerd zijn verwacht ik)
Maar Mijn verhaal behelse dus dan ook HET BOUWBESLUIT GELD NIET VOOR PODIA kwa hekwerken. Dus idd LAAT JE NIETS OP JE MOU SPELDEN OVER DAT BB!
wat dan ook gelukkig is, want anders krijg je voor elk podium wat je gaat zetten de gemeente op je dak, waar niemand op zit te wachten. En vooral wat betreft hoogten van hekwerken, sterkte van hekwerken, voor tribunes enz, daar zitten nu dusdanig hoge eisen aan dat er olifanten aan kunnen hangen binnen het bouwbesluit....
Als bouwkundige heb ik nu een cursus veranderingen bouwbesluit, Dit is ook een inmenging van de politiek, en dan zie je eigenlijk al dat er dan al weer zaken een vreemde wending krijgen, en je dus olifanten op een hekwerk kunt zetten, in een nieuwbouwpand heel veel regeltjes en strenge RC waarden zijn opgegeven, en we bij bestaande bouwwerk bv een kantorencomplex wat omgezet word zonder verbouwen als studentenwoningen of zelfs gewone woningen dat er per 45 mensen 1 toilet moet zijn en een badkamer is niet verpicht....dit gaat de markt wel verzorgen.. Tja...dat vind de politiek er dan van...
ZORG ER VOOR DAT JE DIT BINNEN DEZE TAK VAN SPORT GOED GAAT REGELEN EN JE HARD MAAKT VOOR DE REGELS DIE ER TOE DOEN.en zo veel mogelijk dat geneuzel er uit kunt laten.
Anders zit je net als de bouwwereld straks met een besluit wat onwerkbaar gaat worden.....
O ja, Regelaar, hebt er een boek over geschreven, zeer interessant, heb je daar een ISBN nummer van? want ik wil hem graag hebben cq lezen, soms kom je in het bouwwereldje dit soort problemen ook tegen, en is het goed eens over je horizon te kijken met dit soort zaken.
Comment