kan en mag dit?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Originally posted by patrickbel
    Heb altijd een of andere stel regel gehoord dat je mag takelen in een tent wat hij normaal aan gewicht van sneeuw kan verdragen . .

weet niet of deze klopt.
    Dan hoop ik voor jou dat er een bouwboek/tenboek aanwezig is waarin precies gespecificeerd is hoeveel de tent kan hebben... Heb die nog nooit kunnen vinden, ook niet als ik er bij de tentbouwer om vroeg.

Daarnaast (in ben geen rigger, claim niet eens er verstand van te hebben) neem ik aan dat er verschil is tussen sneeuw die over de hele constructie verspreid voor druk zorgt en een puntlast zoals een takel.

Als bijvoorbeeld een tent 500 kg sneeuw kan hebben, verdeelt over 180 m2 dan durf ik geen 500 kilo in die tent te hangen.
    Voor mensen die denken dat 500kg sneeuw niet reeël is: Da's 2,7 kg/m2.
    Tabellenboekje erbij: Soortelijke massa sneeuw (25% density) = 250 kg/m3, dus dat is een sneeuwdek van pakweg 10,8 cm verse sneeuw.

Maar goed: 2,7 kg aan één punt durf ik dan zeker wel, maar de ketting van de takel weegt al meer.

Daarnaast kent een tent nog veel meer variabelen, zoals bijvoorbeeld wind, die het theoretisch maximaal te takelen gewicht nog eens reduceren.

Een tijdje terug vroeg ik hier op het forum ook hoeveel je in een tent kon hangen en dankzij de nogal ontnuchterende (op het botte af) reacties hier heb ik niets gehangen... Da's wel 100% veilig.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Hairman
      • Feb 2005
      • 68

Originally posted by renevanh
      Hoe kun je dat zeggen zonder iets van de tent in kwestie te weten?
      Zolang je daar niks over weet kun je onmogelijk zeggen of het mag.
      Heb je minimale data, dan kom je al een stuk verder. Lees de opmerking van Watt Extra:

Kijk dan nog eens naar de foto:

Ik zie een zijwand die bestaat uit een massief materiaal, geen zeil.
      Dat zou kunnen doen vermoeden dat het geoorloofd is, maar dan nog is het met geen mogelijkheid te zeggen. We weten niet eens van welk merk de tent in kwestie was, laat staan het type.
      ff zoeken maar dan heb je ook wat:

Het is een tent van Aalster tenten bedrijf van der werff bv, zie foto: http://www.ocdelier.nl/foto/feestwee...otos&photo=136
      en foto: http://www.ocdelier.nl/foto/feestwee...=fotos&photo=6

ff googelen en je vind:

Aalster Tentenbedrijf
      De Vest 10 5555 XL Valkenswaard,
      Postbus 100 5550 AC Valkenswaard, Nederland
      Telefoon +31 (0)40 2016815
      Telefax +31 (0)40 204573

Ik zou zeggen, bel even en vraag de volgende dingen:

1 Zijn de hoefijzerprofielen gepopt of gebout?
      2 Mag je er iets aan hangen?
      3 zo ja: Hoeveel per gording?
      4 en ook niet onbelangrijk: WAAR mag de gording belast worden?

Als je deze antwoorden krijgt, deel ze dan even hier op het forum, dan heeft iedereen er wat aan...

Even voor de duidelijkheid: bij onze ( Gigant Stage Builders ) podium-overkappingen (GSH160, GSH300 en GSH450) die een soortgelijke spant en gordingen-constructie hebben zijn de hoefijzerprofielen (waar de gordingen met haken in hangen) met popnagels bevestigd.
      Hier MAG niets aan gehangen of gehesen worden!
      Uiteraard KUN je er wel iets aanhangen, je kunt zelfs uitrekenen wat je er aan kunt hangen, als je dat echt zou willen.(moet je wel een hoop gegevens paraat hebben en de nodige kennis!!)
      Waar het om gaat is dat die gordingen een heel ander doel hebben als trussen aan ophangen.
      Ze ondersteunen het zeil en houden de spanten op de juiste afstand van elkaar. Dat is hun doel en daar zijn alle componenten dan ook op berekend.
      Ik heb wel eens zo'n hoefijzerprofiel van het spant zien komen als er een collega aan de gording ging hangen!! Dat is lachen als het op de grond gebeurt (als het dak nog op de podiumvloer ligt) want dan krijgt hij ook nog eens die gording op z'n knar. Maar je moet er niet aan denken dat die popnagels uitbreken als er een truss met licht (of nog erger: een banaantje delay zoals ik eens heb gezien) aan hangt boven of in de buurt van onschuldige bezoekers....

Denk dus goed na voordat je iets aan een gording hangt want ook popnagels hebben niet het eeuwige leven...

Groeten van Herman.
      Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

Working...