Riggingcursus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Riggingcursus

Hoi,

Ik vernam dat Rinus zijn cursus van 13-17/09/2004 in Leek niet zou doorgaan? De communicatie hierover met J&H verliep/verloopt nogal rommelig, dus kan iemand dit even bevestigen of een woordje uitleg? Jij, Rinus misschien.

Is erg jammer, want nu was ik er eens eindelijk in geslaagd om de hele periode productievrij te maken en ook het bedrijf op die kar gekregen.

Greetings.

G.
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Dat heeft dan aan J&H hebben gelegen,
    want ik was net de dag voordat ik door J&H werd gebeld met drie nieuwe kanditdaten
    de vijf mensen af aan het afbellen geweest die tot dan doe stonden aangemeld,
    Ca. 3 weken van tevoren moet er toch een knoop worden doorgehakt.
    Ik heb wel eens vaker tot 2 weken van tevoren gewacht en als er dan alsnog mensen afhaken,
    zelfs gezeur gehad over de annulering.
    Deze bal ligt dus niet bij J&H maar meer bij het feit dat er misschien wel teveel cursussen in een een jaar zijn,
    en men zich steeds later voor een cursus aanmeldt.
    6 deelnemers/cursus is toch wel het minimum om het een en ander ook rendabel te houden.
    Vandaar.
    Ik wil nog wel een poging doen om in de laatste week september/eerste dag oktober een poging te wagen,
    maar het lukt nooit om voor iedereen altijd precies het ideale moment te kiezen.
    Ik zal voor volgend jaar het aantal cursussen georganiseerd in eigen beheer weer gaan verminderen.
    Hopelijk verduidelijkt dit iets.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• G-LiTe
      • Apr 2004
      • 196

Hoi Rinus,

Dank voor de verduidelijking.
      Als ik het goed begrijp had je al vijf inschrijvingen en ik weet dat er van ons uit via J&H twee aanmeldingen waren.
      Zelf heb je het over drie.
      Als ik het dus goed begrijp spreken we dan al over 8.

Lijkt het dan toch niet zinvol om deze cursus van 13-09 -> 17-09 wel te laten plaatsvinden. Die 8 mensen heb je dan toch al en we staan ook nog ruim twee weken voor het event, niet?

Als ik naar mijn eigen ervaring kijk is het heel moeilijk om je voor een aansluitende week vrij te maken in deze bizz, zeker als je als professional werkt en niet als een 'ik klus er bij-figuur'. Ik weet zeker dat voor mij bvb. de eerstvolgende kans weer ver in 2005 zal liggen en ik denk dat je toch moet rekening houden met late aanmeldingstermijnen, het is een b eetje eigen aan onze sector: flexibel all the way.

Groeten,

Geert

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Formeel had ik van jullie NIKS op het moment dat ik ging cancellen!
        Via J&H hoorde ik 1,5 dag later van 2 c.q eventueel 3.
        Maar dat was toen wel en beetje mosterd na de maaltijd,
        als ik net 5 man heb afgebeld/gemaild, waarvan er twee waren die dat zeker geen probleem vonden: ze konden meteen een klus aannemen.
        een man was niet per telefoon te bereiken, dus gemailed.
        Rendement: in theorie 2 of-op-zijn-best-3 resterende deelnemers,
        plus 2 (of 3?) van jullie = 4 of (reken nou maar niet helemaal op het best haalbare-geval=) 5.
        Dat is dus nog steeds te weinig.
        En ik hou ook al niet van knipperbollen: het gaat door, het gaat niet door, het gaat door, het gaat niet door ...
        Het is net als met rigging: het is JA (=goed) of NEE (=fout).
        Een beetje goed is eigenlijk gewoon fout!
        "Het gaat voor 95% door" - die opmerking ken je ook vast wel....
        Maar die 5% wegen meestal zwaarder dan die 95%.... of zeg ik nou iets geks?
        Helaas heb ik zeer uiteenlopende ervaringen met 'de laatse twee weken' voor de cursus,
        met zowel soms afmelders als ook soms aanmelders, maar ik ga daar niet telkens weer op gokken.

Zoals de Bakker ook tegen de klanten zegt die om 5 voor 6 de winkel komen binnenlopen:
        "Sorry, het volkoren is op. We hebben alleen nog ingevroren witbrood, mag je zelf ontdooien".

"Just in time" is zelfs in industriele begrippen nog steeds iets anders dan "Net te laat".
        Ergens ligt een grens in wat in redelijkheid nog aanvaardbaar is.
        Dat van die 'week vrij' is domweg een kwestie van planning.
        Volgens mij hebben we het binnen en buiten dit forum hier al zeker gerdurende 3 maanden kontakt over.
        Het aanmelden op/na het allerlaatste moment vormt ook het grootste risico voor juist wat er nu weer gebeurd is. Dat ligt niet aan mij!
        En wie flexibel is tot in het oneindige eindigt uiteindelijk als rubberen vloermat:
        iedereen veegt er zijn voeten mee (of veegt er wat anders mee af ...)
        "Flexible all the way?" ... uiteindelijk zijn de Chinezen toch het flexibelst, dus die strijd ga ik niet eens aan.
        Ik biedt een alternatief aan het einde van die maand. Maar daarmee is zelfs dat nog niet gegarandeerd.
        Sorry, dat het zo gelopen is, maar het lijkt me dat jou company zelf ook flink debet is aan de nu ontstane situatie. Als cursussen alleen kunnen als er - toevallig - even geen werk is, ligt daarin de eerste fout. Cursussen/trainingen/instructies enz dienen volgens mij een heel ander doel dan het opvullen van dode tijd....

groeten
        Rinus

Comment

• G-LiTe
          • Apr 2004
          • 196

Rinus,

Wij hadden ons al telefonisch twee weken geleden via L&H aangemeld, dus 4 weken voor de cursus, ik heb je zelf nog een mail gestuurd om te melden dat het daar erg rommelig aantoe ging in bevestigingen, doorgeven. Op het aanmeldingsformulier staat niets aangegeven van een uiterste inschrijvingstermijn, enkel van een uiterste betalingstermijn, zijnde 2 weken.
          Dus met alle goede wil kan ik niet inzien hoe wij hier debet aan zijn, want ik weet totaal niks van een beslissingsdatum van 4 weken voor aanvang. Volare necesse est, niet?
          En aangaande het alternatief: onze volledige roadcrew is die week on the road, waar ze in eerste instantie ook horen te zijn, want daar worden ze voor betaald door de klanten, ook niet onbelangrijk in het economisch model van een bedrijf.

Groeten,

Geert.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

OK Geert,
            ik snap jouw punt.
            En kan me ook goed voorstellen dat je er niet bepaald blij mee bent
            Er is hier dus een hele berg dingen tegelijk - of eigenlijk op de meest beroerde volgorde - misgegaan.
            'Bij onvoldoende inschrijvingen behoud Rhino Rigs zich het recht voor de cursus te annuleren of te verplaatsen'
            of woorden van gelijke strekking staan vast ook wel ergens in die cursus-info die ik ooit opgestuurd heb.
            En dat jouw crew in de alternatieve periode ook niet kan is k*t, maar daar is nu niet veel meer aan te doen.
            Laten we het niet verder gaan uitbekken. Het is voor zowel jou als voor mij namelijk k*t, tenslotte heb ik ook zeker een economisch belang bij die cursussen. Daar hoef ik echt niet moeilijk over te doen.
            Maar klussen doen waarop je verlies draait is op termijn nooit een optie. Er komt namelijk nog heel wat meer bij kijken dan alleen die vijf dagen 'in de schoolbanken'. Dat zal jou worst wezen, maar 'so be it'.
            Als jij suggesties hebt - desnoods die 5 dagen verspreid over enkele weken, en desnoods ergens op lokatie in Belgie (*) - laat het me dan maar per e-mail weten.
            Van de resterende mensen waren er meer die in de alternatieve periode niet konden, dus het is heel simpel een "no go".

(*) dat is in de afgelopen 4-5 jaar al even zo vaak, eerder ter sprake geweest met verschillende mensen van jou company.
            Nogmaals sorry.
            Rinus Bakker

Comment

Working...