hijsen vanuit 1 punt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

hijsen vanuit 1 punt

er word hier jaarlijks een beachparty bij ons op een lokaal surfstrand gegeven nou hangen ze hier altijd de truss aan een kraan...nou riep mij de vraag op of dit wel zomaar mag ivm het hijsen aan 1 punt....sommige roepen namelijk dat dit niet mag want als de kabel zou brekken heb je niks meer.....maar de kraan is wel zwaar genoeg om aan de veiligheidsfactor te voldoen...nou hoor ik graag jullie meningen er is over.....

• DJEM
    • Jul 2004
    • 254

Theoretisch gezien zou er niks mis moeten gaan omdat de bekabelling, de staalkabels, goedgekeurd moeten zij en over gedeminsioneerd. Verders Zal er bij bepaalde windkrachten het zooitje ook wel naar beneden moeten denk ik.

Maar met bepaalde dingen wachten we tot het mis gaat...[xx(]
    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

zo'n kraan lijkt me niet zo heel veel goedkoper als het plaatsen van een nette groundsupport....ben je direct van ongewenst gewapper van je hele grid af...

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Waarom zou het niet mogen? mits er aan de voorwaarden voldaan wordt? Dat de 4 sprong onder de juiste hoek hangt, met die afstand de juiste kraan is gebruikt en dat de 4 sprong het juiste gewicht mag hebben? Alleen wat Ralph al zegt, het zal niet super stil hangen..
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Ik denl dat het wel mag al moet je een hele sterke kraan hebben om aan de veiligheidsmarges te voldoen... Hoeveel mag zo'n kraan hebben (heb geen idee actually...)? let's say 50 ton ? Het hangt boven mensen dus deel maar door 20... = 12,5 ton... Haal je wel denk ik... Volgens mij zit de grap in het koppelpunt van de steels (wordt alle kanten uit getrokken), de beweegbaarheid, en het onder spanning staan van de installatie. Vraag me af of dat allemaal mag...
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• delighted
            • Jul 2003
            • 420

Voor de stabiliteit van dit soort constructies worden er heel vaak bakken beton op de grond gezet die verbonden worden met de hoekpunten van het carré. Dan zal het geheel niet echt veel meer heen en weer wapperen.

Als de kraan 50 ton mag hebben, dan is er in de industrie al rekening gehouden met een Vf van 5. Voor de entertainment gaan we uit van een Vf van 10 bij het hijsen boven personen, dan kom je dus op 25 ton. Pas bij het hijsen van personen zou een Vf van 20 gewenst zijn.

Wat bedoel je met koppelpunt van de steels? En wat met het onder spanning staan van de installatie?

Vaak is wind wel een probleem bij dit soort installaties, maar dan zie je vaak (zoals bijv. ook afgelopen weekend gebeurde bij de Boulevard in Den Bosch) dat alle installaties naar beneden worden gehaald bij harde wind.

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Ik weet hoe groot de veiligheidsfactoren zijn in de rigging, alleen kende ik de kraan-specs niet... Vandaar voor het gemak; 50 ton (leek me al veel) delen door 20...

Het koppelpunt van de steels, is de metalen ring onder de haak van de kraan. Hier wordt rondom de gehele haak enorme kracht uitgeoefend...

Het onder spanning staan van een installatie betekend een extra risico... We hangen uiteindelijk aan 1 ketting, een installatie van waarschijnlijk zo rond de 125A...
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Pieter Huijgen
                • Sep 2003
                • 766

Er is naar aanleiding van dit evenement al een eerder topic geweest. Rinus wist toen te melden dat de hoekstukken aan 2 kanten waren bevestigd met steels, en dat de beschreven situatie toegestaan was. Aanleiding dat men geen groundsupports gebruikt is, naast de ondergrond, het feit dat een paar jaar geleden het hele spul van een boot in het water is gedonderd.
                Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Max
                  • Feb 2003
                  • 680

die kranen zie je wel vaker, op zomer carnaval hadden ze ook een truss aan de kraan hangen met de speakers eraan, het jaarlijke Dance Hill (City Sounds) in tilburrg gebruiken ze ook een kraan voor de truss cirkel met Mh's, nadeel is dat het flink kan gaan wapperen.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

En het nadeel van outdoor-goundsupports is dat ze om kunnen waaien...
                    omdat het ballasten en tuien ervan nogal eens als overbodig wordt beschouwd.
                    Kranen huren is ook niet echt goedkoop....
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ralph
                      Banned
                      • Aug 2000
                      • 2649

Dat vergeten van onderdelen die echt nodig zijn...dat is net zoiets als kraan neerzetten en geen stempels gebruiken...[}]

Als je een kraan gebruikt, maak dan ook een trussconstructie die hier bij past zou ik zeggen, leuk voorbeeld van hoe het erg mooi kan is onderwerp wat er momenteel loopt over feesten in Tilburg.

Comment

• splash
                        • Aug 2002
                        • 342

Ik neem aan dat het over dit evenement gaat:

Licht/Geluid is van Blue Magic http://www.bluemagic.nl/
                        De kraan is van Jan van Schie http://www.janvanschie.nl/

Comment

Working...