Truss brug, toch maar niet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TUM
    • Apr 2004
    • 28

Truss brug, toch maar niet?

Hello Everyone!

kijk ik was vanochtend nog van plan om een Truss Lichtbrug met takel systeem aan te schaffen (http://www.mediazero-shop.de/index.h...system1650.htm), wilde deze toch wel binnen 2 weken in huis hebben dus ik denk ik mail ffu voor de zekerheid of ze hem in store hebben maar helaas dat was dus niet zo en ben ik eens verder gaan kijken, maar ik kon niet echt iets vergelijkends vinden.

Wat ik wel heb gevonden is bv op dit forum een hele hoop nuttige (en ook heel wat niet nuttige offtopic:P) informatie. Waar ik nu achter ben gekomen is dat het voor mij misschien verstandiger is om mijn lichten aan statieven te hangen ipv van een brug. Omdat zo de installatie flexibeler (op verschillende positie's) is neer te zetten, ipv op een lang recht stuk.

Ik heb al zo'n "beruchte" ladder truss brug thuis staan, idd ik heb de brug er 1 keer tussen gehad maar daarna voor eigen veiligheid nooit meer! Daarom dacht ik nu een betere brug aan te schaffen. Tevens met een nieuwe set van 4Par's 56 met een T-4 Bar van Botex. Ik heb al zo'n Botex op een statief hangen, zonder verloop stuk, dat hangt dus ook niet echt stabiel... En aan dat andere statief heb ik een paar leuke effectjes hangen.

Mijn vraag aan jullie: Wat kan ik nu het beste doen?
    [list][*]1. Toch gaan voor de Truss Brug die je vanochtend op het oog had[*]2. Wel gaan voor een Truss Brug maar neem dan een andere![*]3. Houd de statieven die je hebt en koop er een derde bij[*]4. Verkoop die "beruchte brug" en koop nieuwe statieven[*]5. Koop nieuwe statieven met een takelsysteem[/list]

Vanochtend was mijn doel nog zo duidelijk als wat, maar na het lezen van de verschillende topics op dit forum, ben ik helemaal gaan nadenken, en ligt mijn doel momenteel nog héél ver weg.

Kunnen jullie mij helpen uit deze knoop te komen? Voorbeelden, ideeën, suggesties, kritiek... alles is welcome!

Kindly Regards,
    TUM
    Music is my life... Without Music there is no life...
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Doorsparen en een systeem kopen dat net even wat professioneler is. Dit is niet voor niks zo goedkoop; het ziet er al uit als prul. Tja oké; dat zegt niet alles, maar zoals Rinus al zal beamen kun je beter fatsoenlijk spul kopen, zeker voor je eigen veiligheid, en ZEKER die van je publiek.
    60kg is daarbij niet echt veel; zeker niet als je later nog eens wilt gaan uitbreiden; wat met zo'n systeem toch al lastig is. Dus mijn advies: koop (merk)truss, die je ergens in de buurt makkelijk bij kunt huren, en waarvan je later altijd nog wat stukjes bij kunt kopen om je spullen uit te breiden. Dit ga je na een paar jaartjes weer vervangen (tenzij je ermee stopt); dat weet ik 99% zeker.

Comment

• Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

Als ik dat Boost geval zo zie wordt ik er al akelig van! Alleen al tijdrovend hoeveel werk erin zit om ze aan elkaar te 'schroeven'.

Koop om te beginne 2x2m of 3x2m prolyte 30 driehoek (X30D) kost 2e hands rond de 100 euro incl.

Koop daarbij 2 degelijke statieven zoals manfrotto of een goede kopie. Ook te krijgen voor zo'n 200/setje 2e hands.

Kom je op iets van 400 a 500 euro uit, heb je ook iets betrouwbaars

Groeten Joost

Comment

• TUM
        • Apr 2004
        • 28

Ik heb een X aantal jaren terug dat ladder brugje gekregen, en hiervan heb ik altijd dankbaar gebruik gemaakt. Echter nu ik wil gaan uitbreiden schiet hij gewoon te kort :P. Maar daardoor heb ik me ook nooit echt verdiept in bruggen en Truss systemen. Nou ben ik daar de afgelopen weken wel mee bezig geweest en vond dat Boost systeem er iig al een stuk steviger uitzien als wat ik nu heb, maar ik krijg het er niet veel beter op wordt???

citaatoorsparen en een systeem kopen dat net even wat professioneler is.
        Over sparen ga ik het niet hebben, ik kijk liever na de degelijkheid en bruikbaarheid dan naar de prijs. Ik heb er helemaal geen probleem tegen om fatsoenlijk/duurder spul te kopen als ik er idd wat aan heb, ik koop eerlijk gezegd nog veel liever duur dan goedkoop.

citaat:Koop om te beginne 2x2m of 3x2m prolyte 30 driehoek (X30D)
        Hoe moet ik me dit voorstellen???

Bedankt voor zo'n snelle reactie!

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

als je de Boost-truss wil: je kan m in Nederland kopen (ja Boost is ook in NL te koop!) en anders heb je m wel bij andere (OEM-)merken.

Persoonlijk zou ik gewoon 2 of 3 goede statieven neerzetten en - als je het je kan permiteren - meteen al een klein stukje echte truss!

Comment

• Overdrive
            • Feb 2002
            • 717

Hoe je dat moet voorstellen?
            Kijk eens op www.prolyte.nl of ga es langs bij je dichts bij zijnde discoboer en kijk eens naar 2e hands truss van het merk dat ze voeren.

Dit is ongeveer wat ik bedoel:

Comment

• DJEM
              • Jul 2004
              • 254

Kort door de bocht tis altijd beter dan wat je hebt[}]

Verders als je het op zo'n korte tijd nodig hebt kun je maybe eerste wat huren zodat je meer tijd hebt om te orienteren.

Even snel rekenen 4m, 60 kg dat is dan 15kg per meter. Euhm reken zelf uit wat kun je dan ophangen? Om de meter 1 stukje licht. oftewel een grote balk met bijna niks erop, nee dat schiet op. Ik neem aan dat je idee is om hem aardig vol te hangen.

Dan zag ik nog 2,7 m hoog. Dat zal dan wel van boven af gemeten zijn, komt je verlichting er nog onder te hangen, zit je al snel op 2m! "En dan nu allemaal de handjes in de lucht!!"
              Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Ik sluit me aan bij de opmerking van iCe.
                Tenslotte zitten we niet helemaal voor niks op een 'professioneel' forum met elkaar te praten. Daarbij verwacht je ook een dito mentaliteit. Niet al te 'hobby-ik-doe-het-alleen-voor-mezelf-liefhebberij achtig. (als je zoiets alleen maar thuis gebruikt, dan hebben we het nergens over).
                Maar..... 1 ding nog:
                je hebt het over 'takels'.
                Helaas, helaas - daar ontsnapt mij die haas - maar je bent niet de enige die deze dingen door elkaar haalt.
                Zo'n ding in een 'wind-up' statief heet een 'lier'. Handliertje mag ook.
                Dat je 'truss' en 'brug' dubbelop gebruikt in 'truss lichtbrug', is niet nodig.
                Maar vooruit, een lichte verspilling van tijd en inkt moet kunnen, al is lichtbrug of lichttruss ook voldoende.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Even een klein rekenfoutje DJEM...60 kg = per statief... Dus 120 kilo gelijkverdeelde last over 2 statieven. Hier moet ook het eigen gewicht van de truss, en het gewicht der bekabeling af...

Waarom altijd etteren met statiefjes, terwijl dit helemaal niet altijd mooi is ? Waarom niet 2 trusskarren maken (elk 2x 3mtr. truss), op locatie trusskar rechtop, truss eroverheen en voila ! In de trusskar heb je direct ladders voor evt. moving light... makkie ! Ook het onderop maken van een plaatlogo is appeltje eitje... Makkelijk en snel neer ze zetten, stabiele look, en lengte te varieren...
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

He Arvid,
                    bedoel je hier nou mee dat elke 3m truss in z'n eigen 'kar' van 3m lang komt te liggen?
                    Duur karretje dan toch?
                    En hoe stabiel is zo'n rechtopstaande 'trusskar'?
                    Enne inhangen en bekabelen op 3m van de grond? Da's ook niet handig. Toch?
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Wat jij wilt; je kunt ook karren van 2m maken... Mijn punt; gebruik bijv. een trusskar als lichtmast, en reken maar dat dit stabiel kan zijn... Het gaat om je ontwerp (kijk voor de grap eens bij lichtpunt...). Zelf kun je een hoop lassen aan zo'n rackie.. EN het is eens anders dan die standaard achtertruss... Inhangen; 2,5mtr.is redelijk, en waar praten we uiteindelijk over... 2x 4 bar, 2x DJ-effect ?...
                      Arvid Buit

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2139

het idee is niet slecht je moet ook rekening houden met vervoer.ik zie je nog niet zomaar even ergens 2trusskarren steken. Op dat gebied zijn statieven makkelijker omdat deze minder plaats inemen.

mvg
                        ronny
                        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• DJEM
                          • Jul 2004
                          • 254

Hmm 2 x 60 kg, a jawohl man, meine deutsch is nicht zo guud. But anyway word nog een belasting van jan doedel per meter.

Verders wat die trusscage betreft, Neem theoretisch ook minderruimte in. Normaal heb je 2 truss en een statief en nu heb je alleen 2 cases met daarin 2 truss scheelt weer ruimte voor statief.

En voor de hobby-us - promiverus onder ons.. scheelt kosten aanschaf wind-up's
                          Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• TUM
                            • Apr 2004
                            • 28

Oké die boost shit is nu van de baan, dat heb ik al door.

Maar dat Truss verhaal is mij nog niet helemaal duidelijk, Truss moet toch ook de lucht in? of gebruik je daar dan ook weer Truss voor? Ik had namelijk het idee dat dat ook met statieven gebeurde...

citaat:Waarom niet 2 trusskarren maken (elk 2x 3mtr. truss)
                            [?][?][?]
                            Truss kar? een kar is voor mij een ding op wielen, niet iets waar je je lichten aan gaat hangen....[:I]

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Je moet je een trusskar voorstellen als een rechthoekige kar, bestaande uit aluminium constructie (open). Zodra je deze kar rechtop zet, schuif je onderuit de kar 4 spijlen, die de stabiliteit kunnen ondersteunen...In de kar monteer je spijltjes voor je lampen, of onderop een plaat met je DJ-logo, of je pleurt er een lekker wijf in; whatever... Het gaat om het anders maken van je plaatje...[|)]
                              Arvid Buit

Comment

Working...