Ontwerp rigging, suggesties en goedkeuring aub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Ok,

Ik zie bogen en ik zie ophangingen (in dit geval trusspoten). Alles wat met bogen te maken heeft -> 1 woord: cantilever-effect of in simpel Nederlands: geinduceerd moment tgv. de aangrijplijn van de lasten niet op de lijn van de ondersteuning.

En nu in nog simpeler Nederlands: voeg een vierde trusspoot toe, en hang er quasi in wat je wil

Greetings.
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Klopt, maar een set van zijn formaat blijft zo ook prima (veilig) staan... Er gaan bijna niks, in de toch wel redelijk grote truss... Vierde poot is niet mooi, en lastig in de onderbreking van de boog.
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

citaat:Geplaatst door G-LiTe

voeg een vierde trusspoot toe, en hang er quasi in wat je wil
        Is het in zo'n geval een idee om een halve circel te nemen die uit 4 stukken bestaat. Tussen de 1ste en de 2de een T-stuk met een poot naar beneden en tussen de 3de en de 4de ook... Heb je ineens 4 poten in het geheel.

(zou moeten kunnen, ik zie dat een prolyte circel uit 8 stukken bestaat)

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

jammer alleen dat zo'n t stuk 71 cm lang is en je dus je achtertruss ook netjes zo uit moet laten komen...of je moet ervoor kiezen om die cirkel op je achtertrussje laten rusten ( met koppelingen uiteraard)

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

ik zie dat een prolyte circel uit 8 stukken bestaat)
            Dat hangt van de cirkel af... Omdat deze maar 5mtr. is, zou ik lekker uitgaan van 4 stukken... De achterste poot, pakt ruig gezegd 50% van het totaal gewicht... Neem 8 macjes (120 kilo) en 2 fourbars (35 kilo) en er staat (excl.bekabeling) een kleine 80 kilo op die poot... Gaat echt goed hoor
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• DJEM
              • Jul 2004
              • 254

Idd ik zat te denken aan 2 stukken. Elk stuk ongeveer 2,5 meter. Dit past ook mooi bij het idee welk ik bedacht heb omtrent de aanhangwagen.

De grote clue van twijfel zat in het verleng idee van mij. Zoals in eerdere post al naar voren is gekomen. Door een stuk van 1m rechte truss tussen de achterpoot en het begin van de cirkel te zetten verplaats je het middelpunt van de halve cirkel. normaal zou die in het midden liggen, nu komt die ong 1/4 van het rechte stuk en 3/4 van de middelpoot.

En ergens dwaalt iets in mijn achterhoofd dat middelpunten verplaatsen een andere vorm van torsie geeft. Een vorm waar het materiaal evt niet op berekend zal zijn.

Tja en om dan uit te vinden wat toelaatbaar is qwa gewicht waar in de truss. moet je hogere wiskunde hebben gevolgt. Aangezien ik nooit verder ben gekomen dan de MAVO....
              Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

citaat:Geplaatst door DJEM
                1. Elk stuk ongeveer 2,5 meter.
                2. .. van twijfel zat in het verleng idee van mij.
                3. .. dwaalt iets in mijn achterhoofd dat middelpunten verplaatsen een andere vorm van torsie geeft. Een vorm waar het materiaal evt niet op berekend zal zijn.
                4. .. om dan uit te vinden wat toelaatbaar is qwa gewicht waar in de truss moet je hogere wiskunde hebben gevolgt.
                Hoi DJEM,
                1. dat zijn gangbare, hanteerbare en produceerbare lengtes.
                2. terecht!
                3. dat dwaalt geheel de goede kant op. En dat daar nooit berekeningen op losgelaten zijn is niet waar. Prolyte (heeft als een van de eerste fabrikanten op de wereld ) deze dingen wel doorgerekend. Maar dat er duidelijk minder aan kan: "you bet your ass".
                Ik hield zelf alrijd als vuistregel aan:
                - neem de omtrek van de boogstraal = in jouw geval straal+recht deel)
                - zoek de tabellen voor de overeenkomende rechte delen.
                - belast de boog met niet meer dan 1/5e (!) van wat op de rechte is toegestaan.
                4. wat nou, hogere wiskunde? de eerste de beste Havo leerling (was ik ook) kan dit toch zelf. Moeten er wel goeie tabellen van de fabrikant beschikbaar zijn.
                Met Prolyte zit je dan zeker OK, en ik denk dat ze je een nog beter antwoord kunnen geven dan ik als je een goede (!)tekening en juiste belastingsweergave aan ze voorlegt. Zeker als je nieuw koopt op maat is dat volgens mij een beetje service die een goed merk moet geven.
                suc6
                Rinus
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...