Kabeloverspanning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lykle
    • Dec 2003
    • 63

Kabeloverspanning

Hallo Allemaal.

Ik ben aan het onderzoeken of het mogelijk is om binnen de NEN-1010 een kabel van de ene truss naar de andere te spannen zonder hem om de 40cm te overspannen. Om nou niet alle overspanningen te testen ben ik op zoek naar (jullie)ervaring uit de praktijk.

Wat is de langste afstand die je ooit tussen twee punten met een kabel hebt overbrugd. Denk hierbij aan situaties als:
    *tussen een trek en een zijbrug
    *tussen een truss en een dakspant.
    *tussen een trusscarree en een pilaar.

Ik bedoel situaties waarbij een kabel tussen twee hoge punten "gespannen" is zonder dat hij de grond raakt.

Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van de riggers onder ons.

De uitslag zal ik natuurlijk in dit forumonderwerp plaatsen.

Alvast bedankt,

Lykle
  • fredjuhh
    • Sep 2002
    • 215

Wellicht niet helemaal in dezelfde stijl, maar bij ons thuis hangt er tussen ons huis en de loods een krachtstroom kabel, vastgemaakt aan een voorgespannen staalkabel. de afstand is iets van 6meter, en de kabel is dus gewoon om de 40-50cm vastgemaakt met tie wraps en ik geloof ook met een paar slagen rond de staalkabel. Misschien dat je er wat aan hebt.
    ---hier staat nix--->

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

a hangt vd kabel af (massief draad =moet vaker ondersteund worden= of geslagen=losse draadjes=)
      b idd bij grotere afstanden toch ff staalkabeltje meelaten lopen

Comment

• Lykle
        • Dec 2003
        • 63

Ik weet dat de staalkabeloptie een mogelijkheid is. Je hebt alleen niet altijd zin/tijd om een staalkabeltje te spannen. Ik wil dus aantonen dat het voor de meest voorkomende gevallen niet nodig is om een staalkabeltje te spannen. Het enige dat ik moet weten is wat de meest voorkomende gevallen zijn.

Maar toch bedankt Fredjuhh,

Lykle

Comment

• Janpa
          • Mar 2004
          • 70

Dit is geheel afhankelijk van de kwaliteit van de kabel. Maar wij gaan nooit verder dan 4 mtr dit omdat het oog ook wat wil. De staalkabel optie is de beste bij grotere overspanningen en dan vast maken met b.v. klitteband of tape en letop nooit om de kabel heenslaan in verband met spoel werking.
          problemen zijn er niet. Dit zijn uitdagingen.

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

citaat:nooit om de kabel heenslaan in verband met spoel werking.
            En waarom denk je dat?

Bij een kabelhaspel heb je ook geen spoel he, waarom hier wel volgens jou?

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• od
              • Feb 2004
              • 138

euh bij kabelhaspel geen spoel? ooit gezien op een barbecue, enkele halogeenspots denk dat het er 5 waren van 500watt) op een haspel. boeltje is beginnen smelten en uitgevallen nog voor er volk aanwezig was! (een geluk!!)

Comment

• tomv
                • Jun 2003
                • 331

maar is dat van spoelwerking of van de hitte die de stroom meebrengt?
                Ik heb ooit meegemaakt dat een rol is beginnen te smelten en sluiting maakte,
                en dan 5 vrouwen zich afvragen hoe da komt, 2 wafelijzers op zo een rol die bijna helemaal is opgerold.[V]

En dan komt ge erachter wat het probleem is en zijn ze nog lastig ook als ge er iets van zegt[8D].

(Wil hiermee niet zeggen dat enkel vrouwen dit meemaken of wat dan ook he)
                Tom

Comment

• -Bart-
                  • May 2001
                  • 827

Gaat een beetje off-topic maar dat is puur de ohmse warmte die niet weg kan doordat de kabel is opgerold. Een haspel ontwikkelt amper een magnetisch veld. Dit omdat het veld dat de fase ader ontwikkelt direct tegengesteld is aan het veld door de nul ader. De som van de velden in een 3 fase kabel is ook gelijk aan NUL! Losse camlock kabels zou ik daarintegen niet teveel opgerold laten ligen.
                  <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Janpa
                    • Mar 2004
                    • 70

Beste heren,
                    Het is bekent dat een staalkabel ijzerbevat waardoor je bij het omwikkelen van een stroomgeleider een EMK kracht vrijkomt en dit hitte te weeg brengt. En aan gezien de 230 v kabeltjes meestal gewoon vol belast worden ( 16 ampere 3600 watt) wordt het warm en begint de koperdraad in de kabel te verharden en na een aantal keren is het kabeltje van een geleider verandert in een weerstand. Bij kracht kabel die op alle faze gelijk wordt belast worden inderdaad de velden opgeheven maar in vele gevallen wordt aan het einde van het kabeltje een verdelertje gezet ( in het gunstigste geval veelal een breakout )en dit is volgens de Nen 1010 mobile installaties ook gewenst. Dus een gelijke belasting verkrijgen wordt dan ook lastig.Bij camlocks moet je heel goed uitkijken daar je dan met grote vermogens werkt. Maar ik denk dat de gemiddelde gebruiker maar tot 125 ampere komt.
                    problemen zijn er niet. Dit zijn uitdagingen.

Comment

• rene.derksen
                      • Feb 2004
                      • 649

Voor zover ik heb gezien: Bij een groot Proms concert werd er diverse kabels, gewoon shuko, harting, kracht ongeveer over 10m max. overspannen van de eene naar de andere truss. En zonder staalkabels!
                      Licht is altijd zwaar.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Spannen of in een lange lus/boog ophangen?
                        We hebben het weer over het vermogen van de kabel om zijn eigen gewicht te dragen
                        (Naast het gewicht van de er doorheen hoppende electronen) :-)

en hoe de bevestiging plaatsvindt....
                        lekker scherpe slangklem?
                        iets minder scherpe tie-wrap?
                        nog steeds gluiperig staalkabeltje?
                        niet scherpe en soepele bandsling of rondstrop?
                        Volgens mij is er al eens iets soortgelijks langsgekomen op een van deze forums

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• -Bart-
                          • May 2001
                          • 827

@ janpa complete onzin. Houd maar eens een ampere tang om een 3-fase+N kabel. Zelfs bij de meest smerige asymetrische lasten weet de kabel nog geen flintertje magnetisme op te wekken!

Daarnaast heeft koper een soortelijke weerstand die min of meer constant blijft. (Ook koper dat meerdere malen gloeiend heet is geworden.)

De enige Elektro Magnetische Kracht die in een kabel heerst is de lorenz-kracht die de aders naar elkaar toe trekt.
                          <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• -Bart-
                            • May 2001
                            • 827

@ rinus leuk weetje:
                            Een kabel waar 10^6 ampere doorheen loopt weegt evenveel als een waar niks doorheen loopt. Net zoals een tuinslang waar water doorheen loopt even zwaar is als een waar het water stil in staat.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Ha die Bart,
                              beetje goed opgedroogd?
                              Verder gaat het toch ook wel goed met je, hoop ik!

Maar ik beloof - plechtig, bij het graf van onze kat - dat ik nooit meer een geintje zal maken.

Soms een hangbrug en soms een tuibrug.
                              De een is 'soepel' en de ander 'stug'.

2Lykle dan nog even:
                              er is een verschil tussen ophangen en spannen!
                              Dus wat bedoel je nu precies?
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...