Hoeveel gewicht mag ik aan deze constructie hangen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Goentie
    • Apr 2003
    • 23

Hoeveel gewicht mag ik aan deze constructie hangen

omwille van een opkomend kleinschalig festival had ik graag geweten hoeveel gewicht dat je aan de volgende constructie mag hangen. om het veilig te doen uiteraard.

gebruikte truss is Eurotruss
    - Fd34 voor towers en 2 dwarsliggers (zwart op de schets)
    - Fd33 voor de verbindingen op de dwarsliggers (blauw op de schets

de hoogte van de torens (torens staan op zware h-profielen verankerd) zal 8 meter zijn en de breedte van de dwarsliggers (fd34) 12 meter. de verbindingen (fd33) 6 meter. deze constructie zal hangen op 4 verlinde elecktrotakels van 1ton. het gewicht dat eraan zal hangen zal iets zijn van 8 martin mac 250 en 12 highend trackspots en 6 fourbarren.

Dus de vraag mag dit en kan dit ?

Dank bij voorbaat
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Nogal belangrijk is hoe je dit wilt gaan verdelen ! WAAR op de liggers komt het gewicht ? WAT is het eigen gewicht van de truss enz. WAT wil jij aanhouden als gewicht van je apparatuur, en hoeveel gewicht aan bekabeling gaat er mee omhoog...? Geeft Eurotruss misschien op hoeveel gewicht er (gelijk verdeeld) aan een 6 mtr. truss mag hangen ?...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Goentie
      • Apr 2003
      • 23

WAAR op de liggers komt het gewicht ?
      3/4 zal achteraan ligge op de blauwe lijnen, bovenaande tekening

WAT is het eigen gewicht van de truss?
      fd 33 3,8 Kg/m
      fd 34 5 Kg/m

WAT wil jij aanhouden als gewicht van je apparatuur??
      Deze vrag snap ik niet dus kan ik u niet bij helpen

hoeveel gewicht aan bekabeling gaat er mee omhoog...?
      euhms weet ik niet zeker, neem ongeveer 100 kilo, da is zeker meer als genoeg

Geeft Eurotruss misschien op hoeveel gewicht er (gelijk verdeeld) aan een 6 mtr. truss mag hangen ?...

Fd33 tusseliggers op de dwarsliggers (moeilijk make dus, blauwe lijnen)
      4 meter 8 meter 12 meter
      900 kg 473kg 315 Kg

Fd34, towers en de 2 dwarsliggers
      voor 6 meter niet, maar wel op
      4 meter 8 meter 12 meter
      2037kg 988kg 625kg

ik hoop dat je hiermee verder kunt. ik ben zelf niet zo een expert in deze zaken dus laat ik het liever door mensen doen die der wel iets van weten dan het zelf fout te doen. er gebeuren al genoeg ongelukken

bedankt AJB om die snelle reactie

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Is de volgende tekening wat jou betreft okeej om een rekenvoorbeeld op los te laten ?
        Arvid Buit

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Mac250 weegt 21 Kg... Trackspot 11 Kg... Fourbar 15 Kg...

We hebben een voorste, en achterste breede ligger (12m). Per dwarsligger (rood), zitten we op ongeveer 70 kilo ongelijk verdeelde last. D.w.z., de achterse dwarsligger(zwart) pakt 227,5kg, en de voorste 122,5. Qua dwarstruss (rood) zit je sowieso safe... Laten we de 5 hechtingspunten op de dwarsliggers voor het gemak nemen als gelijkverdeelde last. D.w.z. op de achterste; 227,5 kg lampen, 57 kh. truss, en 60 kg. four-bars = 345Kg (afgerond). Dit verdeelt over beide hoeken, geeft 172,5 Kg per takel. Hierbij komt nog het eigen gewicht van de dwarsliggers (45Kg per takel), = 217,5Kg.

Conslusie; je zit ruim binnen je veiligheidsmarges, met genoeg headroom om je bekabeling (100kg verdeelt) op te hangen...

This 'll work !
          Arvid Buit

Comment

• G-LiTe
            • Apr 2004
            • 196

AJB,

Wil geen schoolmeester gaan spelen en je rekenvoorbeeld ziet er aardig uit, al zou ik je sterk willen afraden om van de 'Laten we de 5 hechtingspunten op de dwarsliggers voor het gemak nemen als gelijkverdeelde last' een gewoonte te maken, het zijn toch echt wel 5 PUNTLASTEN voor de voor en achtertruss.

G-LiTe
            Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Beste G-Lite,

Uiteraard zijn het 5 puntlasten, maar gelijk verdeelt over de truss. Omdat de gewichten RUIM binnen de marges blijven, kunnen we in het rekenvoorbeeld uitgaan van een gelijkverdeelde last (net als bijv. 5 gelijk verdeelde 5Kw-ers)

Vandaar... En natuurlijk is het geen probleem als je schoolmeester wilt zijn, dat houd iedereen scherp nie'waar
              Arvid Buit

Comment

• G-LiTe
                • Apr 2004
                • 196

AJB,

Ik vermoed dat jij het allemaal wel begrijpt, maar toch even voor de geinteresseerde rest: GELIJKVERDEELDE LAST is zeer zeker niet hetzelfde als GELIJKVERDEELD AANGEBRACHTE PUNTLASTEN. Als we op een truss steeds om de twee meter een last aanbrengen van 200Kg bvb. dan is dit een GELIJKVERDEELD AANGEBRACHTE PUNTLAST. Als we op een truss bvb. op elke meter een 2Kw hangen dan kan dit bij benadering beschouwd worden als een GELIJKVERDEELDE LAST. De enige belastingingen in onze sector die echt gelijkverdeelde lasten zijn zijn: Eigengewicht truss, kabelgewicht over een truss.
                Lampen kunnen we bij benadering stellen als gelijkverdeelde last als EN ALLEEN als: de volledige trusslengte belast wordt door de zelfde lampen, met zelfde gewicht en ook de ganse trusslengte belast is.

ALLE andere lasten zijn PUNTLASTEN. Zo is bvb. voor een X30D van 9m een belasting met 4 x 5Kw, ingehangen om de 2.5m geen GELIJKVERDEELDE LAST maar een GELIJKVERDEELD AANGEBRACHTE PUNTLAST.

Ok, voor velen zal dit Chinees klinken, maar als je het begrijpt zit je goed

G-LiTe
                Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Helemaal correct, maar ik gaf aan dat we in ons rekenvoorbeeld een dusdanig laag gewicht hadden (70kg op toegestane 600), dat er voor het gemak uitgegaan kon worden van een gelijkverdeelde last. Inderdaad is dit niet correct, en als je serieuze gewichten gaat inhangen mag het NOOIT zo berekend worden. Als ik het op dit trussje moest gaan uitrekenen kostte me dat ff teveel tijd...vandaar
                  Arvid Buit

Comment

• delighted
                    • Jul 2003
                    • 420

citaat:Geplaatst door G-LiTe

De enige belastingingen in onze sector die echt gelijkverdeelde lasten zijn zijn: Eigengewicht truss, kabelgewicht over een truss.
                    Lampen kunnen we bij benadering stellen als gelijkverdeelde last als EN ALLEEN als: de volledige trusslengte belast wordt door de zelfde lampen, met zelfde gewicht en ook de ganse trusslengte belast is.
                    Het beste voorbeeld van een gelijkverdeelde last is m.i. toch nogsteeds een gordijn.

Kabelgewicht vind ik persoonlijk een heel slecht voorbeeld van een gelijkverdeelde last. Meestal worden de multi's namelijk aangevoerd vanaf één kant. Als je dus 4 6-barren op een rij hangt zullen er 4 multi's tot aan de 1e 6-bar lopen, 3 multi's tot aan de 2e 6-bar, 2 multi's tot aan de 3e 6-bar en slects 1 multi tot aan de latste 6-bar. Dat houdt dus in dat er aan 1 kant veel meer gewicht van kabels licht dan aan de andere kant.

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

En bij Rinus mochten we dan de 75%/25% regel toepassen. Dus aan de kant van de kabelboom teken je 75% van het totaalgewicht kabels, en 25% aan de overzijde.
                      Arvid Buit

Comment

• rene.derksen
                        • Feb 2004
                        • 649

[OFFTOPIC] Kijk, hier leren we allemaal van kom er niet veel wijs uit, maar je leert wel wat van[/OFFTOPIC]
                        Licht is altijd zwaar.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Dag heren,
                          feitelijk gaat dit weer helemaal nergens over.
                          De eerste aan wie de vraag gericht zou moeten zijn is Eurotruss... 'tis allemaal hun truss-materiaal!
                          Als AJB een poging waagt tot wat uitleg aan de hand van vuistregels - en daarbij nog wat kanttekeningen krijgt van Geert -, dan is eigenlijk wel duidelijk dat de allereerste vraag misschien wel wat te hoog gegrepen is voor Rene M.
                          Ik mis de opmerking/vraag naar de plaatsing van dit GS?
                          Als dat buiten komt te staan - festivals in de zomer gokken op mooi weer he? - dan gaat er nog wel wat meer spelen: Wind (!) kan zelfs met mooi weer behoorlijk gevaarlijk worden.
                          En Geert, ik snap wel jouw reactie, maar die komt er zo wel op neer, dat je van iedereen die zich in dit vak begeeft, meteen vereist dat ie direct MTS of HTS-er moet worden?
                          Een algehele waarschuwing tegen overmatig enthousiasme en een gerichte vraag naar volledige info kan misschien ook bijdragen tot wat meer voorzichtigheid en beter nadenken vooraleer men wat gaat doen.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Zoals altijd heb je natuurlijk gelijk Maar Goentie wilde weten of het verantwoord is om met een dergelijke constructie die hoeveelheid spots te vliegen. Vandaar mijn "schat"tekening, met "algemene" berekening. Natuurlijk is dit niet toegepast op serieuze praktijk; daarvoor heb ik te weinig gegevens... Als het buitenstaat is het ook van belang of er doeken/zeilen in komen (windvangers) etc. De vraag van Goentie is echter wel beantwoord; deze constructie is ruim geschikt voor deze hoeveelheid licht... Verzwarende omstandigheden buiten beschouwing latend [)]

Ik heb trouwens gevraagd wat volgens de Eurotruss tabellen toegstaan was; die heeft Goentie opgegeven...
                            Arvid Buit

Comment

Working...