krachtenverdeling over 2 statieven

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freddie
    • Nov 2002
    • 195

krachtenverdeling over 2 statieven

Ik zit al een tijdje met deze vraag. Veel na zitten denk (poe poe, in de vakantie[B)]) Toen maar proberen te zoeken in het zoekmachientje, maar waarop moet je zoeken??

Dan hier mij vraag.

Stel je hebt 2 wind-ups, per stuk kunnen ze bijv. 30 kilo hebben
    Erop leg je je truss (neem aan 5 meter) met daarin een beetje licht.

Hoe reken je dan de krachten uit die aan de truss mogen hangen? Want simpel gedacht 2x 30=60, maar dat is niet zo!

Moet je dan helemaal gaan rekenen of kan het ook anders?

Als het met takels anders zit zou ik dat ook graag willen weten!

Alvast bedankt!!!
    Als het licht uit is................. Is het donker
  • tijn
    • Oct 2003
    • 184

Ik ben geen rigging expert, maar volgens mij kun je nooit een standaard berekenen van wat er aan kan hangen. Dit zul je echt moeten berekenen en is afhankelijk van het eigen gewicht van de truss, de positie in de truss waar je iets op hangt en uiteraard het gewicht van de zaken die je erin hangt. Of je een statief gebruikt of een takel maakt voor de berekening volgens mij niet uit; volgens mij spreek je in beide gevallen van een steunpunt.
    Wel ben ik benieuwd of iemand een formule weet om dit te berekenen. Zal iets moeten zijn met de som van de krachten in de y-richting moet 0 zijn en de som van de momenten moet 0 zijn. Als je hierin alles goed invult moeten daar volgens mij de krachten op de steunpunten volgen.

Groeten,

Tijn

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Op de statieven staat 30 kilo ? 2x 30 kilo is max. 60 kilo. Staat het geheel boven mensen ? Halveer deze w.l.l. (working load limit) tot 30 kilo... Verder moet uiteraard het eigen gewicht van de truss worden meegerekent, maar de verdeling der lampjes is in dit geval niet super-interessant. Zie het zo; hang jij een effect van 20 kilo op drie-kwart van de truss, krijg het dichtstbijzijnde statief 3/4 van het gewicht (15 kilo) en het andere statief 1/4 (5kilo) te verduren. Hang je een spot recht in hetmidden is de verdeling gelijk. Hang je 8 parren op, gelijk verdeelt over de truss, reken dit (evenals de bekabeling) dan als gelijkverdeelde last. Vergis je alleen niet in bekabeling e.d., je zit met multikabels e.d. snel op 15/20 kilo...
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Joost van Ens
        • Jan 2001
        • 628

En dan hebben we ook nog de 75 % regel omdat je met meerdere statieven hijst.

Je hoeft die wll trouwens niet door 2 te delen als je statief dubbel gezekerd is. (en dat zijn gelukkig de meesten wel)

je komt dus op 2x30/4x3=45kg uit als je met deze statieven gaat werken en mits dubbel gezekerd. 5 meter truss is globaal 20 kg. maar dit zul je om exact te zijn zelf moeten wegen. Twee truss adapters van 3 kg? en je houdt nog 19kg over wat je gelijkmatig verdeeld in je truss mag hangen aan kabels, parren enz. Niet bijster veel dus, 2 4-bars zullen al te veel zijn. (meestal zo rond de 14 kg afhankelijk van de lampen per stuk) Verder is de berekening hierboven voor a-symetrisch laden goed, gewoon meten en delen door de afstand.

gr

Comment

• Freddie
          • Nov 2002
          • 195

harstikke bedankt, Die 30 kilo heb ik maar eventjes uit me duim gezogen voro een voorbeeld. Dus met 2 statieven moet je optellen en dan delen door 3/4 en dan gelijkmatig verdelen????

Comment

• quincman
            • Mar 2003
            • 66

draagkracht beide statieven optellen
            ------------------------------------ (= gedeelt door) = maximum wat je er aan mag hangen.
            3*4

of:
            draagkracht beide statieven optellen * 0.75 = maximum wat je eraan mag hangen.

edit:

want als je deelt door 0.75, krijg je een raar getal uit
            bijv. 1* 0.75 = 0.75 terwijl 1/0.75= 1,33333333333333333333
            (een + eenderde deel dus)

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

citaat:Geplaatst door Joost van Ens

En dan hebben we ook nog de 75 % regel omdat je met meerdere statieven hijst.
              We spreken in geval van statieven niet over hijsen, maar over heffen. Verder heb ik geen idee hoe jij aan die 75% regel komt, maar ik heb 'm bij Rinus niet geleerd...

Gewicht truss; wat voor truss ?? X30D 5m. weegt al 21,9 kilo...

Dat verhaal over die dubbele beveiliging op het statief zelf lijkt me sterk; dit staat los van een veiligheidsfactor over het geheel...
              Arvid Buit

Comment

• delighted
                • Jul 2003
                • 420

citaat:Geplaatst door AJB

We spreken in geval van statieven niet over hijsen, maar over heffen. Verder heb ik geen idee hoe jij aan die 75% regel komt, maar ik heb 'm bij Rinus niet geleerd...
                Volgens mij heb je het mis, dus heb voor de zekerheid maar even het grote dikke boek van Rinus erbij gepakt

Kijk eens op bladzijde B-D 9:

Volgens de Dikke Van Dale doe je heffen idd met statieven, en is dat geen hijsen. Maar volgens de AI-17 is dat toch iets anders.

Hijsen: het horizontaal of vertikaal verplaatsen van een ongeleide last (bijvoorbeeld een trus)
                Heffen: het horizontaal of vertikaal verplaatsen van een geleide last (bijvoorbeeld een lift)

En ik weet zeker dat ook het verhaal van de 75% is vertelt aangezien die in de Machine Richtlijnen staat. Maar dat kan ik zo snel ff niet vinden [8D]

citaat:
                Dat verhaal over die dubbele beveiliging op het statief zelf lijkt me sterk; dit staat los van een veiligheidsfactor over het geheel...
                Inderdaad. Nog nooit van die "regel" gehoord

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

2 Delighted en AJB:
                  niet in de MR, want sommige landen houden een 66% regel aan,
                  maar in Nederland wel in "AI-17" = de uitleg van de Arbo-Wet&Besluit in voor normale mensen leesbare taal.
                  (Toch tijd voor bijles bij dat biertje AJB?)
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

citaat:Geplaatst door rinus bakker

(Toch tijd voor bijles bij dat biertje AJB?)
                    think so...[:I]
                    Arvid Buit

Comment

• Joost van Ens
                      • Jan 2001
                      • 628

Het hele verhaal incl. dat over die dubbele veiligheid komt bij mij ook van een van de cursussen van rinus. Kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerd uitleg of begrepen heb, maar dan hoor/lees ik het hier wel.

gr

Comment

• Michel tenhage
                        • Jul 2002
                        • 41

citaat:harstikke bedankt, Die 30 kilo heb ik maar eventjes uit me duim gezogen voro een voorbeeld
                        Toch niet stiekem voor Manfrotto's hé..?
                        groeten,

Michel

Comment

• Freddie
                          • Nov 2002
                          • 195

citaat:Geplaatst door Michel tenhage

citaat:harstikke bedankt, Die 30 kilo heb ik maar eventjes uit me duim gezogen voro een voorbeeld
                          Toch niet stiekem voor Manfrotto's hé..?
                          was net zo'n toppic over manfrotto's die ik had gelezen []

Comment

• major tom
                            • May 2004
                            • 108

Is het niet gewoon zo dat wanneer er op een wind-up staat Max. 100kg dat er vanuit de fabrikant af al rekening is gehouden met een CE veiligheids marge en dat de genoemde 100 kg het werkelijke maximum gewicht is wat de wind-up om hoog mag brengen...

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Lees nog eens wat in eerdere topics over statief, statieven, wind-ups, lifters enz.
                              Er is een zoekfunktie verbonden aan het forum.
                              Je zult heel wat te lezen hebben.
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...