deco truss-je lassen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fredjuhh
    • Sep 2002
    • 215

deco truss-je lassen?

Op de PA markt zag ik voor me neus een 2meter lang deco truss weg gaan voor 5€, waarbij ik te laat besefte dat ik dat wel erg leuk vond op me kamer.
    Maarjah aangezien ik ng steeds met dat idee in me hoofd loop, zat ik te denken om dat zelf te lassen.
    Maar een paar puntjes waar ik zelf nog mee zit;
    - gewicht, wordt een metalen truss van 2 meter ( 15-20cm qua hoogte) niet erg zwaar?
    - afwerking, alu heeft van zichzelf al een best mooi glanzende laag, ik kan natuurlijk moeilijk t hele zooitje gaan opschuren/polijsten
    -is het het wel waard, als je op de PA mark voor 5€ zon stuk kan kopen, dan ben ik eigenlijk gek om dan buizen bij elkaar te sprokkelen om dat vervolgens ook nog eens te gaan lassen en af te werken.

de bedoeling is trouwens om er wat van die 12v "miniatuur-parren" en me rear-speakers aan te hangen en EVT nog wat ander spul zoals een poster, aangezien ie toch tegen t plafond/muur komt.
    Wellicht gewoon maar even de kat uit de boom kijken tot ik ergens nog eens een goedkoop stuk 2e hands (deco)truss tegenkom? wat me tot nu toe de beste optie lijkt.
    ---hier staat nix--->
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

citaat:is het het wel waard, als je op de PA mark voor 5€ zon stuk kan kopen, dan ben ik eigenlijk gek om dan buizen bij elkaar te sprokkelen om dat vervolgens ook nog eens te gaan lassen en af te werken.
    JA....voor dat geld kun je het benodigde metaal niet eens kopen...Laat staan de las electrodes..en de tijd..
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• DJ_Robin
      • Jul 2001
      • 610

Maar waar vind je nu weer iemand die het voor 5 euro wegdoet ?
      Ik heb zelf ook ooit is 2 tukjes gemaakt van 1.20 meter. en dat ging perfect , daarna met een spuitbus zilver gespoten en zag er netjes uit.

M.V.G
      EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Kijk ff of je het niet gewoon met Cv pijp kan doen, klinkt raar maar is een hele dunwandige pijp met een glimmende laag.

Denk er wel aan, je moet kunnen lassen en niet zo'n beetje ook, want hoe dunner de pijp, hoe sneller je er een gat in brandt.

Ik denk dat het zeker de moeite waard is, wat gaat het nou helemaal kosten?? hoeven toch geen conische koppelingen in ofzoow?? dat maakt het duur niet dat stukkie pijp. en trouwens, waar vind je nog een keer een dtuk decotruss voor 5 euro

suc6 en als het klaar is: post ff een foto!!
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• pilot
          • Nov 2003
          • 267

cv pijp lassen zou ik knap vinden,is trouwens gegalvaniseerd als je dit last komt er mooie gele damp af die wel giftig is.
          master-qsc en de rest

Comment

• fredjuhh
            • Sep 2002
            • 215

me pa heeft wel een keer van die verwarmingsbuizen moeten lassen die in kassen liggen als verwarming, deze zijn best dunwandig, maar met een klein lasappraat kon ie dat best goed lassen. wellicht dat dat een optie is. alleen moeten ze dan wel een kleinere diam. hebben, die waren namelijk iets van 5cm, omdat ook die karretjes erover moesten rijden.

Maar is dat verwarmingsbuis echt gegalvanizeerd? want meestal geeft dat toch zo'n onregelmatig gekleurd effect, en verwarmingsbuizen zijn weer egaal van kleur.
            ---hier staat nix--->

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

Kanonne....
              Ik heb veel budget geleuter voorbij zien komen, maar bezuinigen op een alu pijp van een paar knaken is wel het lulligste tot nog toe!

voor de prutsers met een verwarmingsbuis: wat mag je daar aan hangen?
              Ik heb het over kilo's, graag een onderbouwd antwoord.

Voor fredjuh: plaats een advertentie ergens op een vraag en aanbod site ofzo.

ff miereneuken: truss is alleen truss als het van aluminium is gemaakt..anders is het gewoon een stalen vakwerkligger...

mag ik er op wijzen dat dit een serieus forum is, uiteraard met de nodige gein, maar dit is de categorie: lvt en verder niet.

Comment

• Rock On
                • Jan 2004
                • 250

@ralph; zoek op in een engels woordenboek: Truss, er zal staan iets in de trant van "vakwerkligger om een lengte te overspannen". Grofweg...
                "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

He ralph,

Ik ben die "prutser" die de verwarmingsbuis heeft verzonnen, en mag ik je er even op wijzen dat onze vriend fredjuhh er een paar sierparretjes en een poster aan wil hangen, lijkt me niet nodig deze bij TNO te brengen voor een CE keurmerk.
                  We praten hier over een overspanning van 2 m, waar hebben we het eigelijk over. het is puur een sierstuk voor in huis.
                  Daarbij komt ook nog eens dat niet iedereen hier aluminium kan lassen, dat jij en ik dat nou kunnen (kan jij dat eigelijk) zegt nog niet dat onze fredjuhh dat kan.

Dus doe ons een plezier en neem niet alles zo serieus op, het gaat hier niet over het overspannen van de amsterdam arena.

Trouwens, alluminium is 3x zwakker dan staal dat moet je dan vast ook weten, ik denk dat als ik decotruss maak van dunwandige stalen pijp, dit sterker is dan jou alluminium decotruss en wanneer dit op fred zijn kamer hangt: ga ik echt niet kijken of dit wel ARBO verantwoord is

dus, Ralph dit is echt geen persoonl;ijke aanval maar ik vind dat je hier een beetje zit te zeuren.
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Ik zeur niet, maar het is *** een pro forum, ga lekker thuis pielen met je verwarmingspijp!

Pak dan een 50mm alubuis...lijkt het nog ergens naar en kan je tenmiste gewone G-haken gebruiken ipv speelgoed klemmen. wordt tijd voor een toys 4 us forum als je het mij vraagt....

Comment

• Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

Als je vind dat dit hier niet thuis hoord, verplaats het dan...
                      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• fredjuhh
                        • Sep 2002
                        • 215

citaat:Geplaatst door ralph

Ik zeur niet, maar het is *** een pro forum, ga lekker thuis pielen met je verwarmingspijp!

Pak dan een 50mm alubuis...lijkt het nog ergens naar en kan je tenmiste gewone G-haken gebruiken ipv speelgoed klemmen. wordt tijd voor een toys 4 us forum als je het mij vraagt....
                        hmm, als er zon "toys 4 us forum " komt, is dat denk een goede oplossing voor jouw, nofi. maar vind t een kinderachtige reactie.

En aan een gewone buis heb ik al zitten denken, maar het gaat mij ook om de uitstraling, wat bij een gewone buis ontbreekt. en gewone G haken vind ik wel erg groot voor hetgeen ik eraan ga ophangen [:P] t gaat om de uitstraling, niet om een zo sterk mogelijk "stalen vakwerkligger" te maken.

Wellicht dat dat anders is dan de verwachtingen die jij hebt als je dit forumdeel opzoekt, maar naar mij inziens moet dit ook kunnen, anders was hij door een modje wl op slot gegaan IPV een move van techniek --> rigging
                        ---hier staat nix--->

Comment

• som
                          • Nov 2002
                          • 787

de buis die hiero bedoeld wordt is gewone cv leiding 22 en 15 mm,
                          lassen met electroden kan je wel vergeten, met een mig apparaat gaat het nog wel, de zinklaag kan je er afschuren.
                          zelf zou ik niet aan beginnen omdat je een enorme klus krijgt om de tussen buisjes schuin te zagen en van de holling te voorzien.
                          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

laatste wat ik er over zeg: als een enkele trussbuis niet is wat je zoekt, dan zal een verwarmingsbuis wel lekker wat wezen...right...

waarom denk je dat ze het verwarmingsbuis noemen????

Comment

• FiëstaLj
                              • Oct 2000
                              • 2068

Las dat meteen een cirkeltrusje als je toch bezig bent
                              Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

Working...