citaat:Geplaatst door rinus bakker
Maar er is niemand die 'bij ons' eist dat die prijs zo hoog is...
Maar er is niemand die 'bij ons' eist dat die prijs zo hoog is...

Maar serieus, voor wat betreft TüV/CE keuring:
(1) als ik een kl***liertje maak, en ik kleef er een CE stikkertje op, kan ik het verkopen. CE is namelijk "zelfgecertificeerd" en houdt niet in dat er een keuring heeft plaatsgevonden. Echter, als het fout gaat ben ik als fabrikant gezien.
(2) als ik aan de TüV uitleg dat mijn lier enkel bedoeld is om kisten over een vlakke vloer te slepen zonder dat er mensen in de buurt zijn, en ik zet dat in de handleiding, kunnen zij een certificaat afleveren. Dat wil daarom nog niet zeggen dat ik er veilig mee boven mensen kan hijsen.
Zeg nu niet dat dit een dwaas voorbeeld is: het liertje op de trailer van mijn zeilbootje is ook TüV gekeurd, maar er staat uitdrukkelijk op dat die NIET mag gebruikt worden om te hijsen. Idem dito met lieren voor op de wagen. Een TüV-keur is alleen maar wat waard als het over een relevante norm gaat, en het is aan jou om zeker te zijn dat je het product gebruikt als bedoeld door de fabrikant.
Ook voor het hijsen tijdens het opbouwen (als er nog geen publiek is) zijn er eisen, en ook daarvoor geldt bovenstaand verhaal.
ps. kabellieren mogen zeker; anders heeft zowat elk theater in Nederland een probleem.

Thomaz

.. logo is 'BIJNA' hetzelfde ... 
Comment