safety vraagje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr Dj
    • Jan 2002
    • 836

safety vraagje

hoi,

Ik heb eens een paar vraagjes over safeties....
    1) Je ziet altijd staalkabeltjes...maar mogen kettingen ook ? zo ja..welk keurmerkt moeten ze hebben ?

2) welke keurmerken moeten carabines ed hebben ?

3) Iets wat ik nogal vaag vind...elk apparaat word (als ik het zie) voorzien van een safety om de ophangbeugel en de truss. Maar als ik even nadenk...een parretje ken ook uit de beugel donderen...net als al die simpele lichteffecten, maar ook veel scans ed. Hoe zit het daar dan mee ?
    Maar ik heb Denon (en hoe)
  • od
    • Feb 2004
    • 138

Steels om structuren aan te takelen kan je in verschillende gewichtsklasses kopen (meest gebruikte zijn de 1 ton steels). Dit zijn meestal echter steels met veiligheidsfactor 5 (deze VF kan je navragen, en dit wil zeggen dat de steel kan breken vanaf 5 ton).
    Voor onze riggingswerkzaamheden, nl entertainmentsector wordt er een VF 10 aangenomen (aangezien er boven publiek getakeld word) dwz dat je een steel van 1 ton max kan belasten op 500 kg. (en wanneer er personen in de truss/ grid zitten/werkzaamheden moeten uitvoeren is een VF van 20 nodig).
    Deze VF geld dus evengoed voor je motors, takels, statieven, shackles etc....

Gewone safety's voor toestellen moeten een VF 10 berekend zijn (dacht ik, Rinus ??) en moeten zo opgehangen worden dat je toestel bij losgeraken een max val van 30 cm kan maken (correct me if I'm wrong...). Of gewoon even navragen bij de importeur van je MH's/ toestellen , die zou je hier zeker mee moeten kunnen verder hebben en normaal de betreffende safety's/steels ook moeten kunnen verkopen.

Dit heeft dus niets te maken met de dikte van je kabel, maar wel met materiaalsoort (ik heb hier steels liggen die helft van dikte hebben van m'n andere steels maar toch even zwaar belast kunnen worden).

Dit heeft men mij toegestuurd i.v.m safety's

Comment

• dj_lucv
      • Aug 2001
      • 616

citaat:3) Iets wat ik nogal vaag vind...elk apparaat word (als ik het zie) voorzien van een safety om de ophangbeugel en de truss. Maar als ik even nadenk...een parretje ken ook uit de beugel donderen...net als al die simpele lichteffecten, maar ook veel scans ed. Hoe zit het daar dan mee ?
      Hier heb ik ook altijd een vreemd gevoel bij: parretjes die je met bouten aan een tbar hangt kunnen niet zomaar los. Nee ook niet lostrillen of wat dan ook want ik gebruik van die boutjes met zo'n plastic rondje.

Comment

• Kevin_DM
        • May 2003
        • 577

citaat:Geplaatst door Mr Dj

hoi,

Ik heb eens een paar vraagjes over safeties....
        1) Je ziet altijd staalkabeltjes...maar mogen kettingen ook ? zo ja..welk keurmerkt moeten ze hebben ?
        Ja, maar waarom ? Een safety lijkt me veel handiger en properder...
        Zelfde condities als de steels, denk ik (alhoewel een ketting berekend is op andere veiligheidsmarges dan steels, maar ik dacht dat deze niet zo veel verschilden (steels VF 5 en kettingen VF 6 en strops VF 7 dacht ik, maar dit is voor mij ook lang geleden...)
        citaat:
        2) welke keurmerken moeten carabines ed hebben ?
        Op een carabine moet zeker de werklast en de max hoek vermeld staan.
        In het geval van een crossby staat hier dan bv op WLL3 1/4T 45° wat wil zeggen:
        * WLL3 1/4: work load limit 3.25 ton (dit is dus weeral VF 5, dus in entertainment max belasting 1.625 ton).
        * 45° max hoek die 2 steels (bv in basket/braidle) mogen maken tov elkaar.
        Op de crossby's staat al zeker een CE keurmerk, hier zit je dus zeker goed mee. Welke de verplichte zijn kan ik zo niet zeggen (Rinus ?)

Ik kan me ook nog ergens herinneren dat er nog een 2e type lastaanduiding bestaat (dus buiten WLL) maar kan me zo direct niet meer herinneren dewelke dit zijn....
        Carabines/shackles zonder vermelding van lastaanduiding/ openingshoek mogen nooit gebruikt worden !! Ze kunnen misschien wel even dik eruit zien als een gekeurde, je weet nooit wat een metaalsoort dit is etc...

citaat:

3) Iets wat ik nogal vaag vind...elk apparaat word (als ik het zie) voorzien van een safety om de ophangbeugel en de truss. Maar als ik even nadenk...een parretje ken ook uit de beugel donderen...net als al die simpele lichteffecten, maar ook veel scans ed. Hoe zit het daar dan mee ?
        Hier kan ik niet meteen met zekerheid op reageren, maar blijkbaar worden op de nieuwere toestellen er toch een safety point op toestel aangebracht (toch de meeste MH's).
        Het is wel zo dat een PAR/ scan etc toch minstens met 2 bouten aan de beugel hangt (L en R) dus dat het risico hier toch wel miniem klein wordt...
        Anderzijds, hoever moeten we hierin gaan, een spiegeltje kan ook van de scans vallen, stel dat we de PAR gaan safen, dan valt de beugel ?!?
        --- watt ever you want ---

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

FF voor de duidelijkheid:
          Industriele eisen (in de Europese Machine Richtlijn) voor Vf (verhouding tussen Breuklast en de toegelaten veilige WerkLastLimiet (WLL)van:
          kunststof hijsbanden en idem touwen: Vf = 7
          takelketting, wigklemmen, shackles, steels, beamclamps, quicklinks, enz enz: Vf = 5
          aanslagketting: Vf = 4!
          Voor alles hierboven geldt wel dat er een fabrieks&traceerbaarheidscode op te vinden moet zijn.

Carabiners zijn er voor karabijnen, waslijnen, schapenhekken of bergbeklimmers ...
          Musketons voor musketten, hondenriemen, barbiepoppenhuizen, stierenneusringen of kinderzitjes ...
          En dat is dus allemaal geen hijs-gereedschap.
          Dus hoeft er ook niks op te staan en dan MAG je er ook niet eens mee hijsen.
          (En al helemaal NIET boven mensen zou ik zo denken!)
          Over safen:
          Hangt het aan 1 met de hand losneembare verbinding,
          dan is een tweede onafhankelijke ophanging verplicht.
          Een pas hangt aan 1 beugel, maar zit met die beugel aan 2 punten aan het lamp-huis verbonden.
          De beugel moet gesafed, tenzij er daarvoor gereedschap voor benodigd is.
          Nylocks kunnen bij bepaalde hoge temperaturen hun betrouwbaarheid verliezen, maar al die vleugelmoer- C en G clamps kun je echt heel goed met de hand losmaken.
          Hangt een MH-head aan twee onafhankelijke beugels, bijvoorbeeld "Triggers", dan dien je alleen maar vast te stellen dat het falen van een van die twee niet automatisch leidt tot het falen van de tweede. Zo niet, dan is er geen safety meer nodig.
          Bestaat dat risico nog wel: safen die hap!
          Als je een safety volgens DIN-normen wil toepassen moet de VF = 50 (vijftig!!) zijn!
          De IEC-normen zeggen dat de safety tenminste dertig keer een val van dertig cm moet kunnen doorstaan....
          Ik be veel altijd aan de valafstand altijd minimaal te maken liefst minder dan 10cm.
          En de safety na eenmaal gedane diensten een dankjewel ritueel te verschaffen,
          door hem bij te zetten in het Ronde Pantheon: de vuilnisbak!
          Liever een keertje een safety van 10 euro wegpleuro,
          dan een smakko op mijn klakko
          van een spottie van 1000 eurie.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...