Hoe schuin mag een beam clamp hangen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Hey Joe,
    (where you gonna go with that gun in your hand? ........oeps ......ik kon het niet laten!)
    hebben we het hier soms over de Irenehal van de Jaarbeurs?
    (Tegenwoordig heten al die hallen anders, maar die nieuwe naam past niet meer in mijn biologische RAM).
    Qua benaming van die profielbalken zul je toch ook ven onderscheid moeten leren maken tussen H en I-profielen, en dan ook nog graag verder in HE, IPE en INP. H-profielen zijn ~ even breed als ze hoog zijn, I-profielen ~ twee maal hoger dan breed. Een staalprofiel benoem je naar de hoogte in mm's. En met die 1 cm bedoel je neem ik aan de flensdikte..... De "flenzen" zitten onder en boven, ertussenin zit een "lijfplaat"
    De HE en IPE profielen hebben flenzen met paralelle randen, de U-versie heeft een hellende flens.
    En leg nu nog eens 21cm breed uit en 80 cq 30cm hoog.
    80cm hoog bij 21cm breed? Ik kan hem niet vinden in mijn proefielen-tabellenboek. HE-profielbalken zijn in de praktijk nooit veel breder dan 300mm.
    18 graden met de loodlijn? of met de horizontale lijn? In beide gevallen gaat het dus niet over de Jaarbeurs.
    Het eerste lijkt me een heel apart dak, het tweede iets om je verder niet druk te maken.
    Reken (met Pyhagoras of vectoren) maar uit wat je horizontale reactie (langs het profiel) is uit de last die je eraan hangt.
    En als 15 graden toelaatbaar 'on the real thing' ga jij dan mekkeren over die 3 graden meer?
    Nee toch, hoop ik?
    Een "safety steal" is iets wat in engels sprekende landen strafbaar is.
    Een "safety steel" is daarentegen vaak mandatory!
    "Steel" komt van steel wire rope = staaldraadkabel.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

citaat:Geplaatst door joe
      Hoeveel zij waartse kracht mag er op een truss koppeling komen?
      dwars op de koppelingsrichting of in de lengterichting ervan = tussen twee trussdelen....

In beide gevallen is het antwoord verschillend en sterk afhankelijk wat je er verder aan hangt.
      Hangt er niks aan dan kun je er veel andere krachten in stoppen, en zal het geheel niet zo maar bezwijken.
      Hoe meer van de berekende krachten er al moeten worden opgenomen, hoe minder verdere "rare grappen" je ermee mag uithalen.
      Bij een X-truss begeeft een koppelings-las het bij ongeveer 2,5 a 3 ton trekkkracht.
      Maar vergis je niet in de grootte van de druk en trekkrachten uit het buigend moment. En je hebt het liefst ook graag nog iets van een veiligheidsfactor neem ik aan............

Comment

• joe
        • Jan 2003
        • 446

citaat:En je hebt het liefst ook graag nog iets van een veiligheidsfactor neem ik aan............
        Nee joh,,, nergens voor nodig toch

voor die zij waartse kracht had ik al een klein voorbeeld gegeven.
        citaat:voor het gemak nemen we even de prolyte X30v (square)10m
        en de helft aan het gewicht wat hij mag hebben (netjes verdeeld)
        Hoeveel zij waartse kracht mag hier nu op staan? (de truss wordt als het ware uitelkaar getrokken)

Sorry het zijn geen H balken maar I balken.(maarja de juiste naampjes ga ik in maart wel leren denk ik opgegeven bij die 5 daagse cursus) De maten zijn geschat maar volgens mij is de lijfplaat aan de zijkant van het gebouw 800mm en in het midden van het dak zo'n 300mm , maar het is moeilijk schatten op zo'n hoogte.
        De zaal is zo'n 42m breed

Het is trouwens de Emergohal in Amstelveen.

citaat:En als 15 graden toelaatbaar 'on the real thing' ga jij dan mekkeren over die 3 graden meer?
        Nee toch, hoop ik?
        Ik heb zelf nog nooit op een balk gevlogen dat afliep.
        Die 15 graden wordt gegeven op een clamp die ik niet heb.
        Die 18 graden is geschat (kan dus afwijken). Dus ja ik ga mekkeren tot dat ik voor mezelf zeker weet dat het veilig is.

En dat komt al steeds dichterbij

Groeten,
        Marco.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Hallo Marco,
          tip: op elk in Nederland gebouwd dak moet in het ontwerp met een winddruk OF een sneeuwdruk van 50kg/m² gerekend zijn. Anders voldoet het niet aan de norm.
          Hoever zitten de spanten uit elkaar?
          42m overspanning x spantafstand x 50kg = BEZWIJKLAST-rekenfunktie.
          Neem hiervan niet meer dan
          1/20e als puntlast in het midden of
          1/10e als verdeelde last over het hele spant.... "Krighie nieh kepoht"!
          (Behalve als het fors sneeuwt of waait natuurlijk!)

Comment

• joe
            • Jan 2003
            • 446

Okay dan wordt het dus 42*5,25*50=11025
            11025/20=551
            11025/10=1102

Alles bij elkaar opgeteld is zo'n kleine 700kg dus dat komt wel goed.
            (op de zwaarst belaste balk)

Bedankt voor het voorbeeld berekeningentje met die 50kg/m2

Comment

Working...