MPT Towers cantilever

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

MPT Towers cantilever

Wij werken in nog al wat feesttenten meerdere dagen diverse bands onder dezelfde aankleding, verlichting en evt. geluid.
    Om het werken met towers mogelijk te maken in combinatie met tent frame (schuine dak vorm) en mogelijkheid tot laden lossen backline is het handig om de towers aan de achterzijde podium (tent)niet op de hoeken te plaatsen.
    Als wij ze zouden plaatsen op de plek die voor ons logisch is(8m80 hart-hart) zou de cantilever ca 2m zijn. De max. toegestane draagkracht op het uiteinde zou dan 100kg zijn (200kgm), dit is onvoldoende voor onze toepassing.
    Hoe zit het als je een truss van 12m (H30V evt S30) met halfcouplers tegen het sleeve blok monteerd. Is de toegestane draagkracht aan het uiteinde dan hoger(evt torsie krachten op einde in de truss enigsinds opvangen met vloerplaat of boxcorner). Hopende een enigsinds begrijpelijk verhaal/vraag.

m.v.g. Herman
    • 5429

Hallo Hermen,
    Het is me niet helemaal duidelijk.
    Maak je dan wel een carré met hoekstukken of
    staat er één losse goalpost (met uitkragingen) voor en één achter de buhne?
    En je uitkragende trussdeel zit toch altijd met 'half couplers' tegen het sleeve-block,
    of bedoel je soms iets met scaff-clamps, want de terminologie daarmee is heel vaak reden van verwarring.
    Ik houdt zelf altijd aan:
    couplers = onderdelen van de standaard-truss verbindingsystemen zoals die conische dingen. Een halfcouplers is dan bij Prolyte een 602 (uit mijn hoofd)
    clamps = alles wat op klemmen en beugels lijkt, en daarbij reken ik 'scaffclaps' en ook 'halve scaffclamps'.
    Wat voor truss gebruik je nu en waar heb je die toelaatbare belastingsgegevens voor de uitkragingen erop vandaan?
    Dat van die vloerplaat of boxcorner die de torsie opvangen snap ik al helemaal niet in dit verband.
    Schets?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Hallo Rinus
      De bevestiging is met clamps (CLP 535) tegen het sleeveblock.
      Alle materiaal is Prolyte
      Achter truss in principe H30V en nu het probleem we willen als mogelijk met X30D verder naar voren hebben we zo onze reden voor.
      Belasting uitkraging dus Prolyte gegevens.
      We zijn nog met de uitwerking van de totale opstelling nog bezig, er komen ongetwijfeld nog wel een enkele andere idiote vraag, maar eerst deze.
      Ik zal trachten de vraag in andere bewoording te stellen.
      De totale opstelling is een carré vorm met wat uitkragingen oversteken enz..
      Als de towers achter in de hoek konden staan zou er geen enkel probleem zijn (totale breedte 12m incl. sleeveblocks).
      Het probleem is dat we de towers achter op ca 8m80 willen hebben (praktische redenen).
      Bij normale montage met halfcouplers (goeie benaming) krijg je dus een uitkraging van 2m met zijn beperkte belastbaarheid.
      Ons idee is neem een doorlopende achter truss (12m) monteer deze met clamps tegen het sleeveblock.
      Wanneer dit discutabel is, evt. boxcorner tegen sleeveblock en de truss opleggen.
      De vloerplaten worden niet in die hoedanigheid gebruikt dat was denk ik al wel duidelijk.
      Als de achter truss met clamps tegen het sleeveblock gezet wordt, dan treed er nog al wat torsie op omdat de meeste belastingen in de 2 voorste pijpen (cords) komen, towers staan achter de truss (en backdrop). Het idee van de vloeplaten was het uiteinde van de truss voor torsie wat te verstevigen als dat nodig is.
      Hopende hier wat meer duidelijkheid gegeven.
      Heb binnen geen ruimte om op te stellen, alles staat vol en op dit moment buiten niet de juiste omstandigheden.
      In later stadium, betere condities, komen we evt. wel met foto's af.

m.v,g. Herman

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Hallo again Herman,

ik neem aan dat je die uitkragingsgegevens uit een Prolytebrochure hebt - ik kon ze niet zo gauw vinden.
        Als je alles van Prolyte hebt kun je deze vraag eigenlijk beter be hen neerleggen, maar ik wil kijken of ik hier ook kan antwoorden. (Kun je altijd nog mijn gebazel achteraf in Leek gaan checken).
        Ik snap de reden van het naar binnen verplaatsen van de towers: dat tentzeil is behoorlijk kwetsbaar.
        Overigens:
        of je de truss nu aan een sleeveblock monteert of aan een boxcorner, de belastbaarheid op de uitkraging is gelijk: die wordt bepaald door de toelaatbare spanning op trek of druk in het lasgebied van de koppeling.
        En het moment (kracht * arm) is voor sleeveblock en Boxcorner gewoon identiek: en beiden zijn (beduidend) sterker dan de truss.
        Maar als je een truss zijdelings met "halfclamps+halfcouplers" aan een sleeveblock monteert hangt de truss feitelijk maar aan 1 vakwerkzijde ipv 2 waarvan de ontwerpberekeningen uitgaan.
        Vuistregel:
        de tabellen afwaarderen tot de helft (en je had daarvan al de helft want je heft een last boven personen.)!
        Dat torsieverhaal snap ik nu ook, maar baseplates op de kopse kanten zijn zinloos.

Een mogelijke oplossing is om aan de podium-zijde van het sleeveblock dus de boxcorner te monteren en een trussdeel van 3 of 4 m (zonder koppeling in het ondersteuningspunt) daarbovenop te leggen.
        Nu is het echt 'cutting edge' engineering, want nu 'mag' je rekenen met de hogere toelaatbare spanning van het moedermateriaal pakweg 250 N/mm²(ipv. 150 N/mm²).
        Maar ook weer niet helemaal want de diagonaaltjes zijn wel weer aan de randstaaf-buis gelast.
        Vanuit het hart van de las moet je 25mm verzwakt gebied berekenen, de omtrek van een 50mm buis is ca. 150mm, en daarvan is 25+16+25= 66mm het deel met een verzwakte (150N/mm²) omtrek. Dus mijn schatting is dat je hooguit een 30% hogere buigsterkte kan halen. En we zijn aangeland in een rekenwijze die niet overal geaccepteerd wordt. In sommige landen gebeurd(e) dit wel, maar bijvoorbeeld "de Oosterburen" zijn hier falikant op tegen en ik kan me daar ook wel in vinden.
        Al met al is dir iets dat je uiteindelijk beter bij Prolyte kan verifieren. Via dit forum krijg je nu eenmaal geen garanties.

Wat ik mis is de belasting die je hebt bedacht in jet (licht-)ontwerp.
        Want je krijgt nu eenmaal ook te maken met de toelaatbare afschuifkracht ter plaatse van de oplegging.
        Kijk hiervoor in de Prolyte-tabellen bij de grootste puntlast die voor H30V bij de kortste overspanning is opgegeven.

Als laatste opmerking:
        Je gaat de towers nu excentrisch belasten (en zet er dus een moment op) maar formeel zijn ze alleen berekend op axiale belasting.
        Omdat je toch niet zo hoog zal kunnen gaan zal dat niet direct een heel groot risico vormen, maar wat wel tricky is dat je nu ook de basesections geheel anders gaat belasten: met korte outriggers kun je het wel vergeten.
        Dan is de kans veel te groot dat de hele zaak "omsodekanist".
        Maar ook hierom beveel ik je aan om dit allemaal bij Prolyte te checken: er zitten allerlei details in de keten die jij zelf niet noemt of ik vanhier niet kan overzien, maar de meeste ongelukken gebeuren door foutjes die beginnen op detailniveau.
        Je hebt het over uitkragingen en oversteken enz.
        Ik zou maar gewoon het hele plan dat je nu in het hoofd hebt kwa gewicht eens goed uitrekenen, en de steunpuntreacties bepalen voordat je op dit pad verder gaat en er later achter komt dat het vanaf het begin al een doodlopend pad was.

Tot zover weer een korte schriftelijke cursus trussenconstructie.

groeten
        Rinus
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• test12
          • Jan 2003
          • 901

Hallo Rinus

Bedankt voor de uitleg (korte schriftelijke cursus).
          We weten dat de aanpak vreemd is, echter we weten ook dat meer gebruikers met het zelfde probleen zitten. Wat belastingen betreft als we weten wat kan, stemmen we de toegepaste apparaten (belasting) daarop af. Er is vorig jaar al eens geinformeerd bij Prolyte maar wij hebben de benodigde informatie ,door ontbreken van tijdsdruk, nog steeds niet verstrekt.
          Zodra de tijd en condities buiten het toestaan bouwen we de bedachte constuctie eens op (zonder verdere app.) en maken de benodigde foto's om te overleggen.
          De eerste voorlopige reactie van Prolyte was wel, dat het de moeite waard was om eens serieus naar te kijken.

m.v.g. Herman

Comment

Working...