Hekje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoenB
    • Mar 2003
    • 453

Hekje

Ik heb opnieuw een truss vraag. De constructie waarover het gaat bestaat uit vier lengtes X30V truss van prolyte. Er zou een vierkant gemaakt worden in de vorm van een hekje # . dus met acht uitstekende punten. Er liggen twee balken gewoon op twee andere balken. Hoe gaat men dit dmv steels vastmaken/riggen. Het geheel wordt omhoog gehangen dmv vier 1 tons takels.
    Situatie 2 : kan men een soort van geleiders maken/bestaat het al. Als men de bovenste balken 'los/bewegend' laat liggen op de onderste en men één van de twee onderste balken in hoogte begint te bewegen. Moeten hiervoor geleiderrollen of dergelijke voorzien? (beetje zoals bij een trusstower) Of kent iemand hier een systeem om dit te doen?
    Heb ook al gedacht om twee geleiderblokken van een trusstower boven aan de onderste balk te clampen. Maar ik weet niet welke kracht zo een geleiderblok horizontaal kan hebben.
    En hoe maakt men dan die onderste balk die men beweegt best vast? Want die truss zal een draaiing van maximaal -90° tot +90° van het normale ondervinden. (deze draaiing zal zich nooit voordoen, maar zou dus in deze situatie dus maximaal kunnen)
    Hoop dat jullie de situatie kunnen inschatten.
    Het is dus de bedoeling dat de anderste onderste balk op zijn plek blijft en dat enkel één van de twee beweegt. en dat de twee bovenste balken gewoon meevolgen.
    Life is a freakshow, I just do the lighting
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

citaat:Geplaatst door KoenB

Ik heb opnieuw een truss vraag.
    De constructie waarover het gaat bestaat uit vier lengtes X30V truss van prolyte.
    ??Situatie 1:
    Er zou een vierkant gemaakt worden in de vorm van een hekje #. Dus met acht uitstekende punten.
    Er liggen twee balken gewoon op twee andere balken.
    Het geheel wordt omhoog gehangen dmv vier 1 tons takels.
    Vraag:
    => Hoe gaat men dit dmv steels vastmaken/riggen.

Situatie 2:
    kan men een soort van geleiders maken/bestaat het al.
    Als men de bovenste balken 'los/bewegend' laat liggen op de onderste en men één van de twee onderste balken in hoogte begint te bewegen. Moeten hiervoor geleiderrollen of dergelijke voorzien? (beetje zoals bij een trusstower)
    Of kent iemand hier een systeem om dit te doen?
    Heb ook al gedacht om twee geleiderblokken van een trusstower boven aan de onderste balk te clampen.
    Vraag 1
    => ik weet niet welke kracht zo een geleiderblok horizontaal kan hebben.
    Vraag 2
    => En hoe maakt men dan die onderste balk die men beweegt best vast?

Want die truss zal een draaiing van maximaal -90° tot +90° van het normale ondervinden. (deze draaiing zal zich nooit voordoen, maar zou dus in deze situatie dus maximaal kunnen)

Hoop dat jullie de situatie kunnen inschatten. [?]

Het is dus de bedoeling dat de anderste onderste balk op zijn plek blijft en dat enkel één van de twee beweegt.
    En dat de twee bovenste balken gewoon worden meevlogen.
    Hallo KoenB,
    Ik heb hierboven wat geprobeerd in jouw tekst te ordenen, en er dan een samenhang in te zien die me jouw vraag(en) laten doorgroanden, maar om heel eerlijk te zijn:
    Ik snap er geen r**t van.
    Heb je het nu over 1 of 2 situaties,
    Wat dacht je van een uitleg aan de hand van een
    Schets /
    Plaatje /
    Tekening ?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• KoenB
      • Mar 2003
      • 453

Situatie 2 :

Het is dus de bedoeling dat truss B en D op truss A en C liggen. Waarbij truss A op en neer beweegt en truss C op zijn plek moet blijven; En trussen B en D eigenlijk over A en C moeten 'schuiven' Waardoor men kan varieren van rechthoek naar vierkantige vorm.

Situatie 1 :

Hoe maakt men dit als B en D gewoon op A en C moeten liggen? hoe gaat men dit vastmaken met steels?
      Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:Geplaatst door KoenB
        Situatie 2 :
        Het is dus de bedoeling dat truss B en D op truss A en C liggen. Waarbij truss A op en neer beweegt en truss C op zijn plek moet blijven; En trussen B en D eigenlijk over A en C moeten 'schuiven' Waardoor men kan varieren van rechthoek naar vierkantige vorm.
        Situatie 1 :
        Hoe maakt men dit als B en D gewoon op A en C moeten liggen? hoe gaat men dit vastmaken met steels?
        Hallo Koen,
        Ik probeer het nog eens, want de vorige posting liep vast:

Situatie 1:
        ... dat truss B en D 'op' truss A en C liggen. Je bedoeld dus eigenlijk óm.
        Situatie 2:
        ... truss A op en neer beweegt en truss C op zijn plek moet blijven;
        Situatie 3:
        ... trussen B en D over A en C moeten 'schuiven', waardoor men kan varieren van rechthoek naar vierkantige vorm.

Vraag 1 :
        Hoe maakt men dit als B en D gewoon op A en C moeten liggen?
        Vraag 2:
        Hoe gaat men dit vastmaken met steels?

Zo neem ik aan dat het samengevat mag worden.

Antwoord 1:Bestaat vooral uit de bekende tegenvragen zoals altijd:
        = Wat gaat het wegen?
        = Zijn er spots geplanned en zo ja,
        = Waar en
        = Hoe is de bekabeling daarvoor geplanned?
        en verder:
        - Hoe hoog is die hal wel niet, want kantelen met de structuur van ca. 12m breed (90graden op/neer is al 16,8 m hoogteverschil!) en dat geeft dus gauw aardig wat schuine reeptrek.
        En de zwaartepuntverschuiving geeft ook verschillende lasten op de A en C hijspunten, afhankelijk van welke er hoog of laag is.
        - Hoe ver wil je die rol/rij/schuifbeweging laten lopen. Die trussen B en D geven een puntlast af op de A en C truss, en als ze beiden naar het midden rollen kun je de toelaatbare puntlast dus gemakkelijk overschrijden, en de bevestiging kan eigenlijk alleen maar op de punten van A en C.
        Check de tabellen en weet dat zo'n sleeveblock dik 50kg weegt en 12m X30V ook zoiets van 75kg. Tegenelkaar gerold is dat een puntlast van (50+50+75)= 175kg op het midden! Rollend boven personen op de dansvloer?
        - Hoe wil je de schuif-rol-rijtrussen aandrijven?
        - Moeten ze gelijk of onafhankelijk van elkaar

De situaties 1, 2 en 3 zijn allemaal wezenlijk verschillend.
        óf het geheel is los en beweegbaar óf het zit vast met steels.
        Wat je nu wilt (met 4 takels??) is een beetje een combinatie maken van een helicopter en een tunnelboormachine...
        ze draaien allebei voor een deel, maar daarmee houdt het ook wel op.

X-truss gebruiken met een sleeveblock dat voor type H-truss bedoeld (=3mm kleiner!) is vragen om moeilijkheden! De wieltjes kunnen gemakkelijk deuken veroorzaken in de dunwandige X-buiswand.
        En de sleeveblocks zijn bedoeld om vertikaal te gebruiken, dus ook hier weer: wat voor kracht wil je erop loslaten.
        Wat ze horizontaal kunnen hebben is nog wel uit te rekenen, maar er is een groot gevaar voor schranken en vastlopen.

Mijn advies:
        niet aan beginnen op deze manier! Veel te link!!
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...