1 enkele rechte strop of 2 diagonale stroppen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

1 enkele rechte strop of 2 diagonale stroppen?

Ik zag onlangs iets waar mij de haren van overeind gingen staan, en bij nader inzien toch weer niet.

een compleet grid (20x30) was op 6 punten getakeld, en niet met een enkele rechthangende strop per takel, maar 2 stroppen die een hoek van 90 graden maken aan de takel, en dus onder 45 graden aan de truss bevestigd waren.
    Ik vond in eerste instantie de in-elkaar-drukkende kracht op de truss nogal groot worden, (>>-----<< zeg maar..)

Van de andere kant : ook de kracht op het hijs-oog wordt nu uit elkaar gehaald.

wie weet waar willem wever woont?
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Rinus schijnt Willem Wever nogal goed te kennen...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• JBL-QSC-DBX
      • Apr 2003
      • 381

Hallo gerard,

als je wat tijd over hebt kun je misschien een schetsje maken en even online zetten? Ik heb twee dingen in gedachten die je misschien bedoelt en bij allebei heb ik geen idee wat er fout is? Kijk uit naar de rest van de reacties....

Groeten, Joris
      Timescape.nl

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

http://www.********.nl/images/naamloos.JPG

let niet op de plaats, maar puur op de hijs-hoek van de steel.

Ik daht altijd dat je rechtstandig moest hijsen.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Lekker griep, maar toch maar FF.
          Dit plaatje ziet er uit als een (wel wat platte) truss-bridle.
          Het allerbelangrijkste bij bijna elke riggingvraag is de welbekende tegenvraag: wat hing eraan als gewicht?
          Officieel worden in de nieuwe Europese normen hoeken van 45 graden met de loodlijn niet meer toelaatbaar geacht, maar daarbij gaat men wel uit van een maximale belasting van de strop.
          En die bereik je pas echt als de hoek met de loodlijn 60 graden is (en de hoek tussen de parten van de tweesprong dus 120 graden).
          Maar stel dat er pakweg 400 kg aan hangt, waar truss takel en steels zijn berekend om een ton te kunnen hebben dan is het grootste risico het verkeerd aanbrengen van de stroppen op de truss, waardoor de diagonalen op afschuiven zouden kunnen bezwijken.
          Kortom geen schoonheidsprijs, maar zonder verdere informatie over de belasting, takels, steels, truss, aanslaghoek (van de trussbridle) enz ook weinig meer van te zeggen dan dat.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

alleen het grid is normaal gesproken al over een ton, dus wat extra delay-speakers, een stuk of 12 four-barren, wat bekabeling, en dat op 6 ( dus eigenlijk 12) bevestigingspunten...)

Maar het ging mij eigenlijk om de kracht die ( omdat de stroppen weer naar loodlijn-positie willen) de trus in zijn eigen lengte op moet vangen. Zeg maar , de groundsupport-kracht die er op de truss komt te staan. Verder krijgt het hijs-oog het op deze manier best moeilijk..

(enne: beterschap, de hele wereld heeft er last van, Sennheiser NL werkt nu met 40% van haar bezetting..)

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

citaat:Geplaatst door **************

alleen het grid is normaal gesproken al over een ton, dus wat extra delay-speakers, een stuk of 12 four-barren, wat bekabeling, en dat op 6 ( dus eigenlijk 12) bevestigingspunten...)
              Gaat-ie-maar-weer-eens-met-gokken:
              Truss =1000kg
              4-bars = 240kg
              hout = 200kg
              laat ons zeggen met kabels mee op zijn hoogst 1600kg??

de middelste uit een rijtje van drie doen het 'zware' werk:
              +/- 60% x 800 = 500kg op de beroerdste punten?
              dat betekent dus met jouw schets erbij ca. 500kg kracht op elk part van de tweesprong.
              Als de trussbuis dat moet opvangen komt er een drukkracht in de bovenrand van ongeveer dat getal.
              Voor veel van de lichtere trussen heb je een oppervlak van een buis van ca. 300mm². Bij toelaatbare spanning van ca. 150N/mm² is de grenswaarde - van bezwijken - een kracht van 45000N (~4,5 ton) in druk of in trek.
              Dat wat betreft die kracht in de randstaven is dus niet erg verontrustend, eerder is het afschuiven van de (dunne?) diagonalen spannend.
              Weer naar jouw schets kijkend staat de hoofdbuis onder de takels op trek belast, dus het effect van de tweesprong helpt alleen maar als een soort voorgespannen, of beter "tegengespannen ligger".
              Dat van dat hijsoog vis ik niet zo uit jouw schets....
              overigens jouw schets neigt meer naar een tophoek van 120 graden dan van de 90 graden uit jouw tekst maar dat terzijde. 90 is natuurlijk gunstiger, want 1:1:Wortel2!
              PS:
              wat voor truss-type/formaat was het?

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

was een bij-eengeraapt zooitje van 40x40 box en 40-klaptruss (2xladder aan elkaar gekoppeld tot triangel. de triangels hingen in de lengte , waar de box weer de dwarsliggers van de 8 vormden. Het grid opzich was niet zo verontrustend, maar de ophanging ( waar iedereen op een enkele-punt-bevestiging gaat door middel van een steel rondom alle buizen) vond ik nogal kiele kiele, reken maar uit , als je dat grid moet tillen met gestrekte armen of met 1 hand vanuit je pols...er komen extra krachten op die steels te staan , die ook in je hijs-oog onder de takel gaan stunten.
                Vandaar, het is weer eens goed afgelopen, ondanks alles ( tribunes in het donker etc..)
                Ik zal mijn natuurkunde boek er eens op naslaan..

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

dat betekent dus 20m lengtes van 40-er vierkant?
                  met op de hoeken (dus op de punten van de uitkraging?) ook nog een improvisatieklaptruss die daar een puntlast afgeeft.....
                  klinkt IDD weer een ietwat als wederom mazzel gehad.
                  1 voordeel: aluminium "onthoud" alle spanningswisselingen
                  en zal in de toekomst gaan vertellen dat dit weer zo'n reden was waarom hij dan is gaan bezwijken.
                  Vermoeiing kun je ook forceren natuurlijk!
                  Zalig zijn de simpelen van geest!
                  En zij die eronder gaan staan nog het meest.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

nee, 2 parallel 40m laddercombi, met 3x 20m 40-box als dwars erop/aan. ( denk maar aan een digitale 8)
                    ophanging aan de ladder, volgens de 2-punts hijs-methode, 6xtakel.

Gisteravond een hele discussie gehad met een boekings-man, over dit soort aangelegenheden. Hij stelde (terecht?) de vraag hoe hij ( als verkoper , dus 1e aansprakelijke) dit soort dingen kon weten, en of hij dit dus ook moest weten.

Mazzeltje , hij heeft net 20.000 euro aan zijn broek gehad wegens foute krachtstroom op een band-installatie, en is dus nu wat wakkerder geschud. We gaan er binnenkort keurings-richtlijnen voor opstellen....

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

citaat: Geplaatst door **************

nee, 2 parallel 40m laddercombi, met 3x 20m 40-box als dwars erop/aan. ( denk maar aan een digitale 8)
                      ophanging aan de ladder, volgens de 2-punts hijs-methode, 6xtakel.
                      De moed zakt je af en toe helemaal in de schoenen als je dit soort dingen leest.
                      citaat:
                      Hij stelde (terecht?) de vraag hoe hij (als verkoper, dus 1e aansprakelijke) dit soort dingen kon weten, en of hij dit dus ook moest weten.
                      Asboluut de L-U-L is ie, en dat was ie dus al eerder. Ik neem aan dat hij niet meer met zuilke prutsers in zee zal gaan.
                      citaat:
                      We gaan er binnenkort keurings-richtlijnen voor opstellen....
                      Hou me op de hoogte! Ik zit sinds kort in een NEN-entertainment commissie die daar officieel werk van gaat maken met landelijke Normen. We waren hier met de ARGH ook al een tijdje mee bezig, maar landelijke erkende normen zetten meer zoden aan de dijk.
                      Het zou onzin zijn om langs elkaar te gaan werken.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

citaat: "NEN-entertainment commissie die daar officieel werk van gaat maken met landelijke Normen."
                        leuk, joh. Zal ik de electriciteit-afdeling voor mijn rekening nemen...????

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Neem daarover kontakt op met Antoinette Wijffels van Improve in Delft, ze zit in het bestuur van de PRESA en zij is de kontaktpersoon naar het NEN.
                          Volgens mij is er al zo'n stroom-werkgroep, maar ik weet niet of die versterking kan gebruiken.

Comment

Working...