Snel-sneller-snelst trusskoppelingen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Snel-sneller-snelst trusskoppelingen?

en een ander citaat van Robert:
    Wat zeker een gat in de markt is (als het te maken valt): Trusskoppelingen die net zo veilig zijn als de huidige, maar (veel) sneller vast te maken. Een systeem waarbij je trussen alleen maar tegen elkaar hoeft te leggen en dan ergens aan moet draaien zou ideaal zijn

wel leuk om er nog eens na te vragen:
    wie hebben er ervaring met meerdere typen trusskoppelingen en dan bedoel ik vooral op het verschil in montage-snelheid en gemak.
    Wat mij betreft heeft de voorkeur (van goed/snel naar matig/traag):
    1.
    Dubbelconische koppelingen van de Prolyte S-series
    en ex-aequao de
    Mes-Vork (spigotted) systemen van Slick Systems, Total Fab en Tomcat, en idem van TAS-stage (inmiddels ALC-truss geheten), maar ook stevig 'gecopieerd' door bijvoorbeeld Stacco en FL-structure.
    2.
    Dubbel-vork systemen van TotalFab-T2 en Tomcat Stacking truss, en Thomas (Supertruss), maar bij die laatste is de montagerichting onder weer niet erg slim, vooral bij de demontage.
    3.
    kleine dubbelconische koppelingen, van ongeveer 30 fabrikanten, maar die zitten bij bijna allemaal superstom - en moet je de trussen draaien of optillen om de pennen te plaatsen.
    4.
    enkele conische koppelingen als van Slick Litebeam, en de vaste male/female buisverbindingen als bij Artilan en bijvoorbeeld TTR-compatibles.
    5.
    Losse Interne buiskoppelingen als van Litestructures: Astralite, Trilite enz enz.
    6.
    Eindplatentruss als van ongeveer alle fabrikanten in de VS.
    7.
    de combinaties van 6 en 7, waarbij de eindplaten uit gietsukken bestaan.

Qua montage-snelheid en verhouding sterkte/eigengewicht kan er volgens mij niks tegen de eerste groep op, maar ik heb nooit een wedstrijd tegen de klok meegemaakt. Wie wel?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Maakt mij op zich niet zoveel uit. Het trasportsysteem van de truss is minsten zo belangrijk als het om tijd gaat. Karretje erlangs rijden met 2 personen (en zorgen dat het netjes gestapeld is op de vorige klus, alle koppelingen dezelfde kant uit) en uitleggen of allemaal losse delen die je moet gaan sjouwen.

Maar even terug naar de koppelingen.
    Minibeam pennen kun je vaak zonder hamer op z'n plek krijgen, dus makkelijk.
    Het draaien van lange lengtes zeg maar boven de 20m (prolyte 30 en 40cm truss) is irritant, waarbij je met 3-hoek truss nog het probleem hebt dat je eerst 1 slag moet draaien en als je die rij gedaan hebt nog een keer. (Betekent dus ook een keer extra langs je truss lopen vergeleken met vierkant) vierkant draai je gelijk 2 slagen om.

Dus ik denk dat de transportmethode met in elkaar slaan de doorslag geeft met 'vierkante' en folding systemen. Driehoek is lastiger en de karretjes meestal ook.

Met opruimen winnen de conische pennen het ten opzichte van de rechte pennen, want bij de rechte pennen moet je veel eerder een doorslag gebruiken.
    Ook Folding met losse snappers is bij de load-out een groter probleem als bij de in.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Wiggalowile
      • Nov 2003
      • 34

De enige truss waar ik nog absoluuuuuut nooit een probleem mee gehad heb om ineen te meppen is de TAS 50 cm driehoek ...grote gaten dikke pennen heheh
      *** created light so in a way were just advertising ***.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:Geplaatst door kokkie

Maakt mij op zich niet zoveel uit. Het transportsysteem van de truss is minstens zo belangrijk als het om tijd gaat.
        Hallo Kokkie,
        ik wil het hier niet over allerlei andere (ook zeker niet onbelangrijke) zaken te te hebben, maar het echt tot te spitsen op het door Robert aangekaarte systeem van sneller koppelen.
        En dan heb je zeker een paar punten:
        montage:
        cilindrisch (met de hand=snel) t.o. conisch (niet met de hand=trager+lawaai)
        demontage:
        cilindrisch (trager, want soms doorslag) t.o. conisch (komt soms los als een kogel, dat is pas echt snel = maar ook beetje gevaarlijk!)

Vergelijk jouw cilindrische (Mes-Vork Minibeam) met de cilindrische pen van de Mes-Vork van TAS, en dan het je wel heel vaak een hamer nodig zoals Wiggalowile ook al zegt.
        Volgens mij heeft dat echter ook van alles te maken met onderhoud.
        De TAS (van Philippo) en de ALC-truss (van AED) zijn van oorsprong ƩƩn en hetzelfde ontwerp van de Engelsman Mike Crisp.
        Er zijn vast wel mensen - zeker in Belgie - die ervaring hebben met het montagegemak van beide versies, en daarbij misschien ook nog de 'varianten' erop die door Stacco en FL-structure gemaakt worden: allemaal MesVork, met een "overmaatse" cilindrische pen.

En vergeet dan verder even die dingen als transport, prijs, eigengewicht enz enz.

Comment

• Rudy Vorstenbosch
          • Jun 2001
          • 1429

Geef mij maar de S36 en/of S52 series van prolyte.
          Daar zijn in 1 keer alle pennen in te slaan.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Hallo Rudy,
            762% meer eens! Goeie tekening. Dat principe wordt overigens bij Prolyte nu wel systematisch gehanteerd. En het heeft ze geen windeieren gelegd .
            Er waren merken die ook voor de zware trussen dat verdoemde rondom-principe nog hanteerden. Die hadden iig helemaal schijt aan de (ruggen, tenen & schenen van de) gebruikers.
            En dus is er voor elke fabrikant, die het aandurft om dit principe op de kleine trussen uit te voeren, een markt van hier to Tokyo.
            Ik heb hier over de jaren zowel bij Prolyte als bij Tomcat alle gebruikers-argumenten nog eens aangedragen maar die zijn te schijterig, omdat ze dan eigenlijk toegeven dat ze eerder ietwat domme dingen op de markt gebracht te hebben. De prototypes van Tomcat staan nog bij mij op zolder. (Van Prolyte vindt ik het extra stom, omdat ze bijvoorbeeld hun boxcorners niet eens hoeven aan te passen: allƩƩn maar die female-bussen, die erop gebout zitten, een beetje draaien en Klaar-is-Klara!)
            Tot de lefkont komt die deze truss wel gaat produceren - met een aantal andere ontwerptechnische verbeteringen - en dan heeft ie zeker een hit!
            En dan vergaat het Prolyte net als destijds Slick, die het dominante marktaandeel van haar Litebeam-range zag verdwijnen als sneeuw voor de zon onder het "zelf-marketing" effect van de dubbelconische koppelingen.
            Innovatie en vernieuwing schijnt alleen vanuit nieuwe of kleine en slagvaardige bedrijven te kunnen ontstaan.
            [Dat is ook mijn hoop op de ondergang van Microsoft, ook al heeft het geen reet met dit onderwerp te maken.]
            Maar om FF terug te gaan naar de topic: wat is jouw ervaring met (de snelheid van) andere koppeling-systemen?

Comment

• Robert
              • Aug 2000
              • 630

citaat:Geef mij maar de S36 en/of S52 series van prolyte.
              Daar zijn in 1 keer alle pennen in te slaan.
              Kan je dan ook gemakkelijk de borgpennen erin duwen? Of doe je dat dan pas als de truss op werkhoogte hangt of ligt?

Grtz. Robert

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Hoi Robert,
                goeie vraag. Ik denk dat dat ook een beetje van het fabrikaat en type (formaat & model) R-clips afhangt.
                Je kunt ze er terwijl de truss op de grond ligt vaak wel in duwen, maar soms net niet ver genoeg.
                FF zoeken naar andere leverancier merk of type en dan is dat ook opgelost.
                Sommige borgpennen zijn zo lang dat ze eenmaal op hun plaats, erg ver onder de truss uitsteken....
                en dan een mooie kras op een (kale) schedel kunnen veroorzaken.

Comment

• DidierB
                  • May 2003
                  • 337

Wordt er niet meestal opgelet in welke orientatie de pen erin geslagen wordt? Zodat de clips er gemakkelijk inkan? Ook met X30 en X40 Prolyte kan je diagonaaltje wel eens in de weg zitten...

Wij letten er alleszins op, en bij aed heb ik ook nooit anders geweten.

Groeten,

Beghin Didier
                  Ampli bvba

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Hallo Didier,
                    als je met 'orientatie'bedoeld de gat-richting voor de borgpen, dan heb je gelijk.
                    Bij Prolyte (en alle concopylega's) is dat lastiger dan bij de TASStaccoSlickenzo omdat er geen richtings-indicatie aan het andere einde zit.
                    De Prolytenzo-pennen hebben alleen maar een 'ronde kop'.
                    Vergt dus meer kennis en vooral oplettendheid van de trusser.
                    En met dat 'diagonaaltje' in de weg bedoel je bij Prolyte natuurlijk een recht buisje,
                    dus een 'vertikaaltje' (of 'horizontaaltje'). Bij Prolyte noemen ze dat trouwens 'eindstijlen'.
                    In meer formele constructietaal heb je het over: rechte 'koppelstaven' of 'wandstaven'.

Maar nu nog de vraag of je ook ervanring hebt met andere (snellere? tragere?) koppelingssystemen.

Comment

• DidierB
                      • May 2003
                      • 337

Dag Rinus,

het is natuurlijk niet altijd gemakkelijk om iets uit te leggen over een forum als je niet alle termen correct kent :-)

Heb tijdens de zomer wel eens kennis gemaakt met de fameuze Alcatruss, maar dan de "podiumvariant", waar ze die half ronde podiumoverdekkingen mee maken. Is geen slecht systeem, maar doordat de clips met een staaldraadje aan de pen vasthangt moet je soms ook wel eens uitkijken in welke orientatie je de pen erinvlamt. Het gebeurt wel eens dat je nogal staat te kloten omdat je er niet komt met het draadje...

Groeten,

Beghin Didier
                      Ampli bvba

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

citaat:Geplaatst door DidierB
                        1. .....als je niet alle termen correct kent :-)
                        2. .....dat je nogal staat te kloten omdat je er niet komt met het draadje...
                        1. cursusje nodig? .......
                        2. ik heb ze gezien en snap jouw argument.
                        Alle voordeel hep ze nadeel!

Comment

• DidierB
                          • May 2003
                          • 337

citaat:Geplaatst door rinus bakker

1. cursusje nodig? .......
                          2. ik heb ze gezien en snap jouw argument.
                          Alle voordeel hep ze nadeel!
                          1. Ja Zoals reeds elders in dit forum vermeld: als je in Belgiƫ les geeft, laat maar weten!

Groeten,

Beghin Didier
                          Ampli bvba

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Hallo DidierB,
                            Stel dat dat de derde week van mei wordt bij EVDV in Willebroek?
                            Zou dat schikken?
                            Ik heb met EVDV na de truss-cursus die in september daar werd gehouden,
                            afgesproken ook nog eens een riggingcursus ben hen te houden,
                            dus dan kunnen 'de Belgen' niet meer klagen dat het te ver is!
                            Ik zal eens kontakt met EVDV opnemen of hen hen ook schikt in die periode.

Comment

Working...