trek belasting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MeElmo
    • Aug 2003
    • 45

trek belasting

ik heb zaterdag men nieuw geleerde wijsheden al toegepast. al wist ik niet zeker of ik het goed heb gedaan. maar het ging wel goed. het was een halve carousel (driehoeks truss, prolyte, dikwandindig met lange eind poten, horizontaal gehesen. en daar onder met een gelijke last van ballet vloeren die er onderhingen. een totaal van 550 kg (ze vertelde mij 400kg) er zat nog een punt last achterop de ronding, 4 profiel spots. maar die hadden bij het totaal gewicht gerekend.
    hoe zou jij de last verdelen? khad men reken machine niet bij me.
    kheb 5 treks gebruikt. 1e 70 kg 2e 100kg 3e 120kg 4e 120kg 5e 150kg het was mooi in ballans en niet overbelast. met het afbreken, een gedeelte van het contra gewicht op de middenbrug er af, zodat je hem alleen nog hoeft te slippen.. en tada alles is weer beneden.

edit: kheb het dan maar in een nieuw onderwerp gestopt.
    mijn waardige excuses voor het misplaatsen in de verkeerde thread.
    SHA\'MON..... auw..
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Hallo Elmo,
    hier is ie beter op zijn plaats! Niet iedereen op dit forum zal ook erg trekkenwand-gericht zijn. En dat is het ook gemakkelijker om over te slaan.

Wat bedoel je met een 'halve carousel ....met lange eindpoten'?
    Mag ik die beschrijving van die ook interpreteen als een U-vormige truss van Prolyte H.0D ??
    (jij hebt nu een Prolyte boek om het echt op te zoeken).
    - was het 30 of 40cm driehoek?
    - hoe groot was de straal van de boog of halve cirkel?
    - hoe lang waren die poten?
    - hoe hoog/lang waren die balletvloer-stroken [wit of zwart naar de zaal gericht? :-)]
    (dat is zware zooi, hoe zaten ze eigenlijk aan de truss vast?)
    Wat het verdelen van de last betreft hangt het natuurlijk af van de lengte van de rechte stukken en de grootte van de boogstraal, als ik het zo allemaal goed begrijp.
    Overigens hebben jullie in de Harmonie een middenbrug,
    daar is lang niet elke schouwburg mee uitgerust (geweest).
    Heel vaak was 'doorhalen' met touwen aan de trek en een trosje mensen daaraan de boodschap.

Wel opvallend dat we weer horen dat er zomaar 150kg kan 'missen' in het gewicht. Dat is 37,5% mis!! En ook voor zover ik weet altijd te laag! Die voorbeelden ken ik bij tientallen, en nog geen een keer iemand die iets te zwaar opgaf.
    [Wel recent een heel scherpe opgave van Vorm&Decor bij de Orfeo-wanden van Scapino. Maar daarbij was weer niet gerekend op de hijs-hulpconstructie, en die maakte het toch weer 15% zwaarder!].

Zevenendertig procent overbelasting is trouwens een "bestuurlijke boete" van hier tot Tokyo (ik schat al gauw een € 4000,00) en het onherroepelijk "stillegen van het werk".
    Zou die inspecient dat verschil ook niet merken aan het eind van de maand bij zijn salarisstrook? Natuurlijk niet als er teveel gestort wordt, maar bij 37,5% te weinig?

Hoe kwamen ze bij dat opgegeven gewicht? Waren jullie de eerste schouwburg? Ik kan me voorstellen dat er bij handtrekken met kluitenwagens/contragewichthouders 5 a 10% onderlinge afwijkingen voorkomen, maar dan kom je nog niet veel verder dan pakweg 30-55kg afwijking. Maar nooit 150kg!
    Ik wacht FF op jouw antwoord op mijn vragen over de maatvoeringen, of heb je misschien een tekening.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...