trussing basics?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madmike
    • Jul 2003
    • 70

trussing basics?

hallo,

we hebben ons een lading 2e hands truss gekocht, wel te weten eurolite 4-punts 20x20cm, 2x 3 meter, 2x 2,5 meter en 8x 2 meter, 6 hoeken van 90 graden, 2 t-stukken met aansluiting naar onder. voor de rest zitten en geen voetplaten of statieven bij.

we hebben zitten denken over evt. opstellingen met dit systeem, maar we komen op een probleem met de poten, daar zijn enkele mogelijkheden volgens ons:
    1: vier poten van 2 meter, dit is te laag of de lampen moeten bovenop de truss, met het risico dat mensen zich in het truss gaan hangen.
    2: vier poten van 4 meter, dit is erg lastig op te bouwen aangezien we niet kunnen takelen, alles moet met de hand getild worden.
    3: twee poten van 3 meter en twee poten van 2,5 meter. nu staat het truss een betje schuin (mag dat wel?!?!)

ik denk dat ons probleem wel duidelijk is, is er iets van een regelement of norm waar je rekening mee moet houden met het opbouwen of ontwerpen van een truss systeem, met betrekking tot hoogtes, takelmateriaal (verplicht of niet?) en maximaal te overspannen lengtes, ik kan me niet voorstellen dat er geen regels voor zijn, wie kan mij verwijzen naar zulke regels/normen?

ik heb geen zin in schadeclaims van mensen waarvan ons truss operatief uit hun hoofd verwijderd moest worden...

alvast reuze bedankt!

edit door mod, onderwerp verhuisd naar rigging forum
    leeft muziek voor mij of was t toch andersom?
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Ten eerste: verkeerde forum.
    Ten tweede: Ik zou gaan voor de opstelling met 4 poten van 4 meter.
    Gewoon een ladder mee nemen en de lichten via de ladder inhangen.
    Tenzij die dingen natuurlijk errug zwaar zijn, ruimte voor een geni is er zeker niet?
    We're ready to party, are you?

Comment

• de kawaman
      • Dec 2002
      • 202

of 2 x 3 mtr erbij kopen problem solved!
      off een paar wind uppies??
      Alle kleuren zijn mooi, als het maar kawagroen is.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Eurolite 20x20cm? dat niet erg groot.
        dat klinkt als 'erg decoratief' materiaal. Bij Prolyte heet dat menn ik ook "decotruss" [:I]
        Dus gebruik het dan vooral ook zo.
        en ik zou eerst eens op de Eurolite-site (bestaat die?) kijken wat er uberhaupt aan deze truss zou mogen hangen. [^]
        Als ie scheef staat zet je een paar zware houten/stalen/aluminium bokken onder de poten die het hoogteverschil corrigeren. Maar je kunt ook nog twee korte trussdeeltjes van de juiste lengte erbij kopen. [8)]

In Nederland heb je geen (duidelijke) regels voor tijdelijke bouwwerken, maar wel voor 'permanente' constructies.
        In Duitsland bestaat DIN 4112 "Fliegende Bauten", waarin een aantal rekenregels voor sterkte en stabiliteit worden vastgelegd. In Engeland idem dito in: "Temporary Demountable Structures", uitgegeven door de Institute for Structural Engineering onder auspicien van de HSE (Health&Safety Executive) een soort combinatie van ArbeidsInspectie en GezondheidsInspectie.
        Wil je je strikt op de Nederlandse regelgeving baseren dan heb je alleen het Bouwbesluit en de TGB's:
        Technische Grondslagen voor Berekening van Bouwconstructies. Die zijn vastgelegd in de Nederlandse Normen-reeks NEN 6700-serie, waarin onder andere dingen worden behandeld als:
        1 - algemene basiseisen, 2 - belastingen en stabiliteit, 3- verbindingen en ook 4 - houtconstructies, 5 - staalconstructies, 5 - betonconstructies, en 6 - aluminiumconstructies worden behandeld.
        Als je die voor jou belangrijke (1 2 3 en 6) daarvan gekocht hebt ben je een dikke paarhonderd Euro lichter.
        En dan heb je die regels zoals ze geschreven werden door/voor ingenieurs en constructeurs. F**king pittige kost, en meestal heb je ook weer een ingenieur nodig om die berekeningen te (laten) maken. Misschien moet je maar gewoon de 2003-Prolyte Technische Informatie brochure erbij pakken en kijken wat ze daar vertellen over hun 20-er deco-truss en truss in het algemeen. Kun je ook downloaden van de Prolyte-site.
        Let echter wel op, dat dit niet hetzelfde product betreft, dus wees voorzichtig met het zo maar 1-op-1 belastbaarheids-gegevens overnemen.
        Misschien had je dan maar beter een simpeler setje truss nieuw kunnen kopen?
        Ik ga nu eerst eens neuzen op de Eurolite site (hoop ik!)
        Helaas... helaas maar het leijkt op e-bay wel een beetje op Astralite, buisjestruss... en daar kon al zo weinig aan.
        Misschien moet je eens kontakt opnemen met de "Kat-in-de-zak"!
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Madmike
          • Jul 2003
          • 70

ik heb ook eens op de sites gekeken, het is beslist geen decotruss want dit ziet er een stuk "langerekter" uit. het zijn ook dikwandige buizen wat wij hebben, een nader onderzoek met de rolmaat wijst mij weer op het feit dat ik niet goed schat: het is nl. 30er truss. mij is alleen maar verteld dat dit eurolyte zou zijn, kan ik dit ergens aan herkennen, de koppelingen ofzo?

dus rinus, als ik jou goed begrijp is er wel een DIN norm maar geen NEN-EN of NEN voor ons kikkerlandje betreft tijdelijke truss systemen. het wordt alleen maar als tijdelijk truss gebruikt dus zijn er dan uberhaupt eigenlijk wetten of normen van kracht? het lijkt me toch sterk dat iedereen een truss naar eigen believe mag opbouwen... houd de arbeidsinspectie en vgm-w mensen maar bezig!

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

20cm of 30cm?
            dat is 50% mis-geschat!
            moet je niet doen met je offertes of de belastingen op die truss hoor!
            eurolite of eurolyte, ...... er staat toch wel een merk op
            anders heb je misschien wel "pleurofright"!

zo koop je toch ook niet je tv of auto?
            "er werd mij verteld dat dit een mercedes zou zijn?"

Comment

• Madmike
              • Jul 2003
              • 70

sorry dak zo laar reageer, twee drukke weekjes [8]er de rug...

jaja, ik snap wat je me vertellen wilt, een vriend van mij met wie ik t samen doe heeft t gehaald, ik heb het zelf nog niet eens goed bekeken, een diepgaand onderzoek leert mij dat dit truss afkomstig is van een tschechisch bedrijf dat MILOS heet, op de site te zien leveren ze best profi qualiteit, het gaat om het type 290v quattro, over 16 meter puntbelastbaar met nog 110 kilo. (doet er nu eigenlijk niet toe, verdere specs staan op de site van milos) waar het van begin over ging was over evt opstellingen, mag het truss scheef staan en hoe moet ik poten uitvoeren, constructies met 3 poten mogen die ook zolang als hij stevig staat? de max. lengtes en max krachten weet ik nu van de site. ik ben maar de leek maar wat zijn jullie meningen over dit truss? naar mijn idee is t een prima systeem dat errug stevig is.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Als je bedoeld dat de hele constructie scheef komt te staan dan krijg je dus een (behoorlijk?) moment op de poten en de hoekstukken.
                Een vuistregel voor rechtopstaande truss-constructies is al: 50% afwaarderen bij gebruik van gewone trusshoeken.
                (En je deed al 50% van de tabel-waarden van de fabrikant af omdat je mensen onder die constructies wilt kunnen toelaten.)
                Ga je de constructie dan schuin zetten dan is de (plaats en groote van de) aangebrachte last, de hoogte (cq de lengte van de poten) en de hellingshoek natuurlijk wel van groot belang.
                Dat soort vragen zou je eigenlijk bij Milos als fabrikant moeten neerleggen, want die kennen hun materiaal het best, en een beetje serieuze fabrikant geeft dan ook antwoord.
                Milos heeft natuurlijk alles wel zo ongeveer 100% gecopieerd van Prolyte, maar ik denk niet dat ze ook hun constructeur kunnen copieren. En ik denk ook niet dat Prolyte je dat antwoord voor een van hun concurenten gaat geven...
                Ik weet alleen dat dit soort dingen berekenen soms redelijk complex cq tijdrovend is en dat zoiets niet altijd voor noppes gebeurt, dus moet je niet gek kijken als je eerst een vraag naar meer heldere informatie en vervolgens een prijs-offerte van een ingenieursbureau uit Czechie of Duitsland krijgt opgestuurd. 1000-1500 Euro kost dat zomaar.

Comment

• Madmike
                  • Jul 2003
                  • 70

we hebben een andere constructie bedacht, twee poten elk gemaakt uit twee hoeken en een t-stuk, dan 3 meter recht omhoog en dan de "lat" van het doel, zeven meter met twee hoeken op de poten gezet (milos: distr. load 7 meter 290v quicktruss = 192 kg/meter). nu staat zeg maar een goal opgebouwd. in elke poot zitten dan twee hoeken die de krachten zullen dragen, 2 keer 50% belasting minder dus

192 kg distr. load - 2 x 50% = [u]48 kg distr. load </u>

voor de veiligheid van mensen onder t truss dus nog eens 50% aftrekken dus wordt het dan

48 - 50% = [u]24 kg distr. load</u>, am i correct?

met 24 kg de meter kan je nog veel leuke dingen doen, en dan weet ik wel dat tik goed zit toch? alvast reze badankt rinus (je artikelen in de zichtlijnen over truss zijn ook interessant, 50-paginas handleiding truss bouwen en berekenen! leesvoer voor de kerstvakantie)

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

To Madmike,
                    ik snap niet veel van jouw hoekenplaatsingsverhaal,
                    maar de reducties die je zo meeneemt klinken OK.
                    dan moet je toch wel een hele erge fout gemaakt hebben om nog een Moskowitch nodig te hebben.
                    Eh... doel=palen+lat goalposts zijn niet uit zichzelf stabiel...
                    dat is zo ook slim opgelost met de hoeken (2x50+71=171cm diepte bij 421 cm hoogte is een mooie verhouding.
                    Hoe voorkom je dat mensen op de pootvoethoeken gaan staan / hangen / zitten ??
                    En als je naast die artikelenreeks, waarvan sommige dingen al aardig (ver-)oud(erd) zijn nog meer wilt lezen: je kunt aardig wat Techn Info downloaden van de Prolyte website.
                    Daarin staat heel veel algemene trusskennis die ook behoorlijk van toepassing is op die Milos-sewiecz!

Comment

• Madmike
                      • Jul 2003
                      • 70

tja, zoeits kun je beter niet beschrijven, ik heb t even proberen te tekenen met paint, ik heb nog geen digitale cam. maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.[img][/img]
                      alleen gaat t niet zoals t moet denk ik (mod, ik kan toch wel een .bmp plaatsen toch, of doe ik t nie goe?), anyway, ik probeer t duidelijker te beschrijven:

twee hoeken naar beneden gericht, andere eindes van de hoeken wijzen naar elkaar toe. hier komt een t stuk tussenin met een koppeling naar boven zodat je nu een stuk krijgt van +/- 1,5 meter lang met twee stukken aan de verre eindes die naar onder wijzen, en een stuk in t midden wat naar boven wijst. dit gebruiken we als poot, aan elke kant van de brug dus een.

je splitst als t ware je poten uit naar voor en achter voor meer stabiliteit. met deze opstelling is het ook makkelijk om in t truss te klimmen voor de fxtrs in te hangen. (dit gebeurd door mezelf of iemnd die ik daartoe in staat acht, liever door mezelf.)

op deze opstelling kloppen die berekeningen dus wel of moet ik nog meer aftrekken omdat er een t stuk tussen zit, eigenlijk worden de krachten van de ligger over 3 hoeken en 1 t stuk verdeeld per kant.

Comment

• Joost van Ens
                        • Jan 2001
                        • 628

fout, de kracht wordt in eerste instantie verdeeld door je 2 hoeken boven. Dit geeft dus al aan dat je nog maar 25% van de opgegeven belastbaarheid mag gebruiken van je horizontale ligger daarna komt de kracht op je t-stuk die dat weer onderverdeeld naar je 2 hoeken per kant. Alleen moet je nu behalve het gewicht van je fixtures, ook het totale gewicht van je horizontale ligger + hoekstukken en t-stuk mee nemen in je berekening, want dit gewicht komt dus nog bij je onderste hoeken op. Grofweg gezegd, weeg je truss (de verticale staanders en de horizontale ligger, 2 hoekstukken en de 2 t- stukken) Neem de opgegeven last voor je horizontale ligger inclusief hoekstukken, deel deze door 4. Trek het gewicht van je truss er af. en je houdt over wat je er gelijkmatig verdeeld aan fixtures in kan hangen.

groeten

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

citaat:Geplaatst door Madmike
                          [u]24 kg distr. load</u>, am i correct?
                          Ja Mike to zover was is er wel uit,

maar weeg jij (?!) 24kg/m ???????????
                          of verdeel je die spots die je eraan hangt zo?

Wil je die twee dingen nog een beetje kunnen vergelijken moet je jouw eigen gewicht x 4 (vanwege 1e: puntlast naar gelijkmatig en 2e: statische naar bewegende last)rekenen
                          en dan de uitkomst daarvan verdelen over die totale lengte....
                          dat moet je dus aftrekken van de toelaatbare 24kg die je al had....
                          ik zou als het ff kon dat klimmen op die truss gewoon helemaal vergeten!
                          Je zit boven de 3m hoogte en dan MOET je een valbeveiligings-voorziening hebben.
                          Hoe, waarmee en waaraan ga je dat dan weer doen? En kan die truss een valstoot van 1 meter met jouw gewicht ook nog hebben.
                          Hiermee zijn in het verleden al vaker ongelukken gebeurd. Van gebroken polsen, armen, benen, heupen en bekkens tot tenminste een dode zijn hiermee gerapporteerd.

Comment

• Madmike
                            • Jul 2003
                            • 70

okee rinus, ik kan me goed indenken wat je bedoeld (heeft die VCA cursus toch nog nut gehad).

laten we mijn gewicht dan eens meetellen, komt uit op ongeveer 60 kilo (ik ben geen boom)
                            60 x 4 is 240 kilo verdeeld over 7 meter is dus 34,3 kg distr. load. (zonder fxtrs),

omdat er NOG geen mensen onderdoor lopen tijdens opbouwen mag ik dan genoegen nemen met 2 x 50% gewichtsverlies van de opgegeven draaglast van milos (192 kg), vanwege de 2 dragende hoeken. zo zitten we dus op 192 x 1/4 = 48 kg distr. load.

voor opbouwen geld dus:
                            max. distr. load = 48 kg.
                            ik (distr. load) = 34,3 kg

zo hebben we dus TIJDENS OPBOUWEN 13,7 kg/m over voor de fxtrs (het zijn 7 oude effecten van telstar zonder de zware trafo`s) om de meter een effect, dus gem. toelaatbaar gewicht per lampje is dan mooi 13,7 kilogram.

als alle lampen inhangen en ik zit op t truss zitten we dus dicht tegen de veilige grens aan te hikken voor de situatie OPBOUWEN.

EENMAAL OPGEBOUWD mogen er mensen onderdoor en nemen we weer 50% distr. load af, zo komen we dus weer op de vertrouwde 24 kg/m uit waar we dan onder zitten en het een "veilige constructie" is.

bij deze situatie heb ik dus twee verschillende toelatbare gewichten genomen,
                            1: een zwaarder toel. gewicht voor het opbouwen, omdat ik erop zit en niemand eronder staat,
                            2: een lichter toelaatbaar gewicht voor "bedrijfstoestand" omdat ik er niet meer op zit en omdat er mensen onderdoor lopen.

hmmmm.... ziet er leuk uit maar mag ik t ook zo bekijken dan?

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Het principe van verschillen in de bouwbelastingen en de gebruiksbelastingen is wel juist ....
                              voorzover je jezelf als niet erg waardevol meeberekent.....(de vraag is of dat ook zo is als de zaak in elkaar gestort is en je ligt daar met een gebroken heup ofzo?)
                              zonder valbeveiliging enzo.
                              Mensen eronder en mens (?) erop zijn allebei formeel in te delen als vergrootte risico's,
                              maar in principe zou je deze risico-afweging (RI&E) dus eens op papier moeten zetten,
                              en dan aan jouw verzekeraar voorleggen.
                              Ik vind het een interessante variant waar ik eigenlijk nog nooit op die manier tegenaan gekeken heb.
                              Ik zal dit eens als 'case' meenemen als zoiets ter sprake komt.

Comment

Working...