Wat vlieg je mee en wat blijft benee

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johan L.
    • May 2001
    • 384

Wat vlieg je mee en wat blijft benee

Om dat het hier toch al in sintsferen is de title toch maar rijmering gehouden,

Maar na aanleiding van het basepop topic in de productie hoek,

Versterkers & dimmers mee vliegen? wel of geen dimmer & ampwatch?
    Wat zijn de voordelen van het meevliegen van versterkers en dimmers?

Nu kan ik bij standbouw wel een aantal goede manieren verzinnen om de dimmers mee te vliegen, het bespaard enorm op de toch al kostbare ruimte van de beursvloer.

Graag jullie reacties hier op.
    Net deed ie het nog.
  • Overdrive
    • Feb 2002
    • 717

Voordelen meevliegen versterkers:
    Kortere LS kabels --> Minder kabel verlies

Groeten Joost

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

Daarbij weegt een bak Harting altijd nog een stuk meer dan een XLR-retje, dus het zal allich schelen in de omvang van je set. Je zult wel moeten investeren om dat soort dingen ook veilig te kunnen doen lijkt me, neem niet aan dat je een dimmerrack zomaar mee omhoog mag nemen aangezien zo'n ding niet is bedoeld om te vliegen op wat voor manier dan ook.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Maar waar je de Hartingkabels - zijn er eigenlijk ook Socapexofielen op het forum - misschien niet meer nodig hebt:
        de krachtkabels cq 400V x 16?/32?/63?/125?A naar de dimmers en de amps wegen natuurlijk ook wel wat kilogrammen.
        Voordeel is zeker het verminderde spanningsverlies ...
        Daardoor branden je PAR-ren feller (en zijn ze eerder aan vervanging toe... )
        en gaan je speakers harder en mag je iets vaker spreekspoelen vervangen of reconen? ;-0
        Nadeel blijft het probleem om storingen snel te verhelpen of 'even' wat om te pluggen....
        Maar gelukkig hebben we NOOIT een storing hè.
        Als je die handel in het dak wil hangen komt er vaak ook plotseling aardige wat aan nodige kilo's.
        Want niet alleen die apparatuur zelf weegt wat.. er moet vast wel de nodige hijsconstructie bij
        - we hangen het toch niet aan de handles he!? -
        en het moet er (zeker op beurzen) ook nog een beetje uitzien.
        Plus: hoe geraak je erbij voor onderhoud, controle enz.
        Stukje vloer vrijhouden of vrijmaken? Voor trap/ladder? Genie? Hoogwerker?
        Alles boven de 2m vanaf de vloer moet voor personen ook beveiligd worden tegen vallen.
        Ik zal ook eens FF kijken naar dat Basepop verhaal.
        groetsels
        Rinus
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Wiggalowile
          • Nov 2003
          • 34

Zoveel dimmers gebruik je trouwens niet op de gemiddelde beursstand kunnen meestal gemakkelijk weggestopt worden of voor andere doeleinden gebruikt worden , als tafel bvb
          Wel interessant en wat wij doen voor Arena's of MSR's is die ballastrackjes meevliegen omd at dat er toch wel een pak zijn plus dat spanningsverlies daar echt wel een probleem kan worden indien de afstanden te lang zijn.
          *** created light so in a way were just advertising ***.

Comment

• Wiggalowile
            • Nov 2003
            • 34

Grootste voordeel lijkt me dat de klanten hun perculatortje er niet zomaar ergens kunnen gaan bijpluggen \o/

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

citaat:zijn er eigenlijk ook Socapexofielen op het forum
              Zekers. Ik werk bij de radio en TV, als je daar (zeker radio) harting zegt moet je echt bukken.
              Ik vind het punt van Rinus erg sterk: wat als er iets verkeerd zit of stuk is. Hoe kom je er snel bij.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

citaat:Geplaatst door Mathijs
                Ik vind het punt van Rinus erg sterk: wat als er iets verkeerd zit of stuk is. Hoe kom je er snel bij.
                En ik lees net dat zelfs een 'de hemel ingeprezen' LabGruppen wel eens stuk kan gaan:

2Wiggalowile:
                je hebt kennelijk de illusie dat je nergens op podium-niveau meer een vrije 230V 'varkensneus' zou hebben liggen als je de versterkers of dimmers zou vliegen.
                Draait bij jou alle andere apparatuur soms op Duracells ?

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Kwestie van afwegen lijkt me... hoe vaak komt het voor dat een versterker ermee ophoud en je die nog tijdens de show kan maken? Misschien omprikken op een of andere manier, dat zou ik dan nog wel willen geloven: maar kapot? Altijd testen voordat je spullen gaat ophangen, maar dat is sowieso al verstandig... Ik laat een trek nooit omhoog gaan zonder gezien te hebben dat alles werkt; zul je altijd zien dat je weer kunt gaan klimmen; en als ik nou eens ergens een hekel aan heb .

Comment

• DidierB
                    • May 2003
                    • 337

wij vliegen nooit onze amps, dimmers of distri mee. Amprack town en dimmer city, lekker vertouwd.

Wij gebruiken zowel harting als soca, harting voor het licht en soca voor de klank. Waarom? We hebben ooit eens iemand de harting van z'n meyer toppen op de harting van de motorsturing weten aansluiten en laten we gewoon zeggen dat die meneer niet zo gelukkig meer was.

Ik heb vroeger ook nog in een kleinere firma gewerkt, en daar hebben we 1 keer onze PSU meegevlogen in de grid boven het publiek. In het midden van het feestje sprong de differentieelschakelaar, en het was onmogelijk om in de grid te klimmen. Dachten we, want toen klom er een halve gek van de organisatie gewoon langs die CEE63 8m omhoog om de boel terug aan te zetten. (scoutsfeestje, verklaart wel wat) Achteraf bleek dus dat de boel gesprongen was door condensatie in een triplet. Het was daar namelijk reteheet en er werd continu koude lucht (het vroor buiten) door de verluchting in het plafond naar binnen geblazen. Sindsdien heb ik nooit meer een PSU gevlogen en ik wil het ook nooit meer doen.

Groeten,

Beghin Didier
                    Ampli bvba

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Nog een argument:
                      de sosm extreme wisselingen van het 'binnenklimaat'.
                      Ooit in de winter een show gedaan in de Maaspoort in DenBosch (Slayer in '90 meen ik uit de grijze cellen op te diepen), waar binnen 15 minuten nadat de grote deuren open gingen op de hoogwerkers de hal in te krijgen er zich een mist vormde in de hal waardoor je vanuit het dak op pakweg 15-16m hoog de vloer niet meer kon zien! Alles boven de 5m was binnen een halfuur letterlijk drijfnat! En op de vloer tot ca. 3-4m hoogte was er bijna niks aan de hand alleen keek je omhoog in een soort witte wolk! Voor steels en shackles is dat niet zo erg, maar ik denk dat dimmers en amps (en mogelijk ook conussen enz) daar een behoorlijke corrosieve opduvel van kunnen krijgen.
                      En dus een goede kans om de keer erna uit te vallen...

2(iCe),
                      Jasper, je gaat me toch niet vertellen dat je in trekken gaat klimmen he?

Comment

• Wiggalowile
                        • Nov 2003
                        • 34

citaat:2Wiggalowile:
                        je hebt kennelijk de illusie dat je nergens op podium-niveau meer een vrije 230V 'varkensneus' zou hebben liggen als je de versterkers of dimmers zou vliegen.
                        Draait bij jou alle andere apparatuur soms op Duracells ?
                        DIM kanalen op beurzen had ik het over

M'neer m'n koffieapperaat werkt helemaal niet op die grote domino met lichtjes van jou

Tuurlijk niet , dat zijn de dimmers m'vrouw

Anyways , t'is inderdaad niet slim om dimmers te vliegen !

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

citaat:Geplaatst door DidierB
                          Dachten we, want toen klom er een halve gek van de organisatie gewoon langs die CEE63 8m omhoog om de boel terug aan te zetten.
                          oeps [:I][:I][:I][:I]
                          ik ben in mijn wilde jaren ook nog wel eens bij wat multi's de truss in en uitgeklommen...
                          en via de takel-ketting dak in of uit... [:I]
                          stomme sukkel denk je dan achteraf! [)]
                          maar ja,
                          dat was dan ook uit de tijd van "je bent wild en je jongt wat". ofzo.

Comment

• johan L.
                            • May 2001
                            • 384

achja zo op een klus ook een keer af en toe koud bier gehad was een productie van 3 dagen
                            de breakout compleet dicht gegaffed en dr op GEDIMT!!! komen na drie dagen afbreken
                            gaffa los getrokken, en een snoer naar de koeling van het bier.
                            en 1keer in de 10 minuten stond er 2,5 minuut voeding op

acgja die nieuwe ma's dimmen alles

wij vlogen ook nooit de dimmers op beurs stands trouwens,
                            maar kan t wel begrijpen waarom sommige het deden.
                            Net deed ie het nog.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                              • Jun 2001
                              • 2155

citaat:Geplaatst door rinus bakker

2(iCe),
                              Jasper, je gaat me toch niet vertellen dat je in trekken gaat klimmen he?
                              Uhhh... ladder, genie? U name it . Ga heus niet aan zo'n pijpje hangen hoor, bedankt!

Comment

Working...