Truss vertikaal hijsen ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_Robin
    • Jul 2001
    • 610

Truss vertikaal hijsen ?

ik heb binnenkort een klus en de opdracht gever wou graag eens een apparte lichtconstructie in de zaal.
    Nu heb ik een beetje zitten nadenken en heb ik bedacht om trussen vertikaal te hangen.
    Het idee is :
    Een hand-takel met daaraan een 3 meter deel X30D en onderop dat deel een Mac 250 en bovenop een par 56 om de trus aan te lichten.
    Nu is mijn vraag , hoe kan ik de truss veilig bevestigen aan de takel ? Aangezien je alleen dunne buisjes hebt om steels aan te maken en je daaraan niet kan hijsen.

Iemand een idee ?

B.V.D
    EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

gewoon horizontaal een truss hangen en dan hieraan met de gepaste klemmen een stuk truss naar onder laten gaan.

die dunne spijltjes zou ik zeker niet gebruiken. Daarvoor zijn die niet gemaakt.

Maar ja de echte riggers onder ons hebben misschien ook nog andere ideeën.
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• DJ_Robin
      • Jul 2001
      • 610

Truss horizontaal is een optie maar neemt ook meteen een del van het effect weg. toch bedankt voor je mededenken.
      Kleine spijltjes was ik ook niet van plan te gebruiken. Ik zat te denken dubbele doughty met een stuk 50 mm buis bevestigen aan 2 50 mm buizen van de truss echter klopt dan de belasting niet ben ik bang dus graag hulp !

M.V.G
      EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Als je een stalen plaat neemt van 40x40 Bout je hierop de conische aansluitbussen Van prolyte die zijn verkrijgbaar met aan de ene kant een conische bus en aan de andere kant een m10 of M12 tap.

Bout ze dus op deze plaat en bouw er aan de andere kant een stel ogen aan, op deze wijze heb je een soort 'verstevigde vloerplaat gemaakt met ogen aaan de andere zijde waaraan je je takels en steels kan bevestigen.

Suc6 met je productie

Ron
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• DJRenz
          • Dec 2000
          • 99

of te wel gebruik een baseplate aan je truss en maak daaraan je steel aan vast. Ik weet niet zeker of het mag?!, maar daar weet Rinus waarschijnlijk wel uitsluitsel over te geven. Wij hebben het ook wel eens gedaan maar ik weet niet zo snel weer hoe we het hebben gedaan.
          Bemin met mate, want liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken

Comment

• KoenB
            • Mar 2003
            • 453

Ik zit ook al tijdje met een vraag hierom: hoe weet je dan hoeveel je daarin mag hangen? Hoeveel kan je dan onderaan eraan hangen en hoeveel mag je op de zijkanten dan de vertikale truss hangen? en hoe bereken je dat tov de normale waarden voor horizontaal gebruik? Zijn er standaard formules voor? En rig je dan best bovenaan (hangend) ove bovenaan en onderaan (hangend en steunend)?
            Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• reinier
              • Sep 2002
              • 20

misschien kun je een t-stuk aan het einde bevestigen en daar aan hijsen??? je hebt dan in ieder geval stevige buizen om aan op te takelen
              2 beer or not 2 beer from shakesbeer

Comment

• DJ_Robin
                • Jul 2001
                • 610

Een T-stuk kan wel maar haalt toch een deel van het effect weg. Als je alleen een 3 meter deeltje neemt lijkt het meer alsof hij zweeft.
                Ik hoor dat rinus uitsluitsel kan geven over het bevestigen van steels d.m.v een base-plaat. Misschien iemand nog andere ideeen ?

Bedankt voor de tot nu toe gegeven ideeen

M.V.G

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Vele mogelijkheden en allemaal gerelateerd aan het gewicht.
                  Maar het simpelst is - als je er maar een paar spots aan wilt hangen (laten we zeggen, minder dan pakweg 150kg)- om een drietal stropjes van gelijke lengte om de hoofdbuizen naar binnen toe gericht aan te brengen, net achter/onder de laatste wandstaven (dunne buisjes).
                  Zo'n dun buisje - pakweg 16x2mm, heeft een materiaaloppervlak van ca. 85mm², en wordt dan op afschuiven belast.
                  Er zitten er drie op een 3-kanttruss, dus we hebben 255mm², en omdat we in een warmtebeinvloedde zone zitten mogen we maar pakweg 120N/mm² in plaats van 260N/mm² uitoefenen. En laten er we ook maar eens een nette Veiligheidsfactor op loslaten: minimaal 3.
                  Het sommetje wordt dan 255 x 120 / 3 = 10200 N. uit te oefenen vertikale belasting. Dat is 10kN ofwel 1 ton!
                  Waar maken we ons druk over met een paar MovingHeads onder aan zo'n vertikale truss.....
                  Doe je hetzelfde kunstje wilt doen met van die aluminium steigerklemmen-met-een-oogmoer, dan is de limiet per klem 340kg x 0,25 als je die dwars in het vlak van op het oog belast.
                  Resteert: 3 x 340 x 0,25 = 255kg. En daarin zit de veiligheidsfactor al verwerkt. Ook voldoende voor een paar MH's zou ik zeggen.
                  Beter is dan de oplossing met de M12-oogbouten aan halve couplers, maar dat is een typische Prolyte-oplossing, want niet alle merken hebben dit soort couplers. Sommetje: 3 x 340 x 0,7 ~ 1455 kg!!
                  De truc met een baseplate is heel wat spannender... dunne aluminiumplaat zal gemakkelijk kunnen vervormen als je in het midden een oogmoer plaatst.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DJ_Robin
                    • Jul 2001
                    • 610

kijk hier ben ik blij mee.
                    Dan kan ik dus met een gerust hart een kopje onder een trusje hangen.

Bedankt allemaal en als de klus is geweest zullen fotos volgen.

M.V.G

Comment

• KoenB
                      • Mar 2003
                      • 453

Bedankt voor de uitleg rinus. maar zit je dan met gewicht eronderaan of langs de zijkanten? Dus paar bandlussen errond is beste oplossing?
                      Tot zover hoe je het veilig omhoog hangt? maar hoe zit het met hoeveel gewicht de truss vertikaal kan houden maximaal? deze getallen moeten toch anders liggen dan bij horizontaal gebruik?
                      En welke lengtes van truss kan men dan gebruiken? hoe lang kan men gaan? Kan men langere stukken maken dan de horizontale lengtes?
                      En als men de onderkant op de grond laat rusten? En de bovenkant rigt?
                      Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Hallo Koen,
                        ik vermoed dat je bedoelt om een truss vertikaal op de grond neer te zetten, en dan aan de bovenzijde een last wilt aanbrengen.
                        Graag dan wel in het midden belasten, ander lazert ie meteen om. Maar het effect van die axiale last is het door uitoefenen van druk het ding op knik te belasten. Het simpelst is om na te gaan wat trussboeren voor belastingen bij bepaalde types truss toelaten in hun ground-supporttower of towers in de tentdaken.... Zolang de belasting echt axiaal is kan je rustig een ton op een towren van een meter of 6 plaatsen, zo niet dan wordt het verhaal veel ingewikkelder want dan heb je eem moment in die toren en is ie ook al snel flink instabiel.
                        Vuistregel:
                        maak een vrijstaand object niet hoger dan 4 x de breedte van de basis! Breng je he zwaartepunt omhoog ('lampie erbovenop') dan moet je op de voet (fors wat) ballast plaatsen of de voet zelf navenant groter maken.

Comment

• djcenter
                          • Aug 2003
                          • 78

Takelen en aan de takel een rondstrop hangen , let wel maak dat dit alles TUV gekeurd is , indien hij valt zou het wel eens kunne zijn dat ge iemand moogt uitbetalen aan de prijs van een hele trussroofing.
                          Nee , maar inderdaad maak dat deze altijd voldoende bevestigd zijn.
                          anders wel een leuk idee , maar denk dat als je moving head gaat bewegen het gehele 3 meter stuk gaat beginnen bewegen.
                          Heb dit trouwens zelf ook al eens getest.
                          Groeten Tony.
                          Toen las ik dit op het forum \"Wel tof hé zo een gloeidraad-Gobo\" !!! haha lol

Comment

• ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

TUV gekeurd?
                            dus als het TUV gekeurd is mag ik het zo ophangen?

wet niet hoe dat in Belgie zit, maar hier wordt gewerkt met belasting tabellen, en een nette berekening gemaakt
                            die TUV prufung zegt namelijk (helaas) niets over wat wij met die truss gaan doen.
                            korte vraag aan center: welke Vf zit in die TUV keuring?
                            Hoe wil je een roundsling vastmaken aan een stuk truss zonder dat ie onwijs aan je kleine spijltje staat te rukken?

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

TuV keurt op basis van de MachineRichtlijn of apparatuur voldoet aan de noemen.
                              Je moet zelf (of je baas) zorgen dat je controleert of je die apparatuur ook juist toepast ('Read the F**king Manual' enzo) en er op basis van de Richtlijn Arbeidsmiddelen dingen voorkomen die door TuV (of welke keurder dan ook) helemaal niet gekeurd kunnen worden....

Comment

Working...