truss met deuken?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

truss met deuken?

Ik neem aan dat de meeste bedrijven/mensen die met dunwandige truss werken (buiswanddikte van minder dan 3mm) wel eens ervaren hebben dat er een deukje in die buizen kan ontstaan.
    En ook wel weten dat zo'n deuk natuurlijk een verzwakking van die buis betekent.
    Maar hoe diep moet zo'n deuk eigenlijk zijn voordat er door jullie echt tot afkeuren van de truss wordt besloten?
    Voorbeelden:
    - 1: in de alu-steiger bouwvoorschriften en inspecties houdt men het op 2,5mm diepte (~5% vervorming) bij 50mm buizen.
    - 2: bij vrijwel alle hijsgereedschappen (ketting, staalkabel, haken, ogen sluitingen enz enz) wordt een oppervlakte- of doorsnede- of vorm-vermindering van 10% als afkeurgrens gehanteerd. Meer wordt nooit toegestaan, maar wel komt een lager % voor als afkeurgrens (bijv. draaiarme en draaivrije staalkabels! [Off-dit-topic: Wel eens de staalkabels in de wind-ups gemeten?])

Zijn er bij mensen onder jullie truss-gebruiksaanwijzingen bekend waarbij de fabrikant hier wat over zegt?
    Of is truss 'onderhoudsvrij' en 'onverslijtbaar' zoals sommige verkopers of vertegenwoordigers nog wel eens suggereren?

Hisselökke!!!!!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • KoenB
    • Mar 2003
    • 453

5 graden voor de hoofdbuizen. 10 voor de diagonalen. En voor de rest al wat meer dan 5-10%afwijkt van het normale. Geen al te grote krassen op de truss een ook geen te diepe. Heb voor al verschillende redenen nieuwe prolyte truss laten brengen omdat ze diegene die ze me meegaven duidelijk niet voldeed. Deze normen heeft men mij ooit geleerd (Prolyte zou deze normen ook hanteren)

Life is a freakshow, I just do the lighting
    Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Van Prolyte en Slick Systems wist ik het al wel, dat ze deze maatstaven aanhouden, maar er zijn nog heel wat meer merken op de markt.

Hisselökke!!!!!

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Enne
        - lassen met (haar-)scheuren?,
        - verdwenen, gedeukte of kromme diagonalen?,
        - kromme trusspennen?,
        - uitgesleten bout- of pen-gaten?

Hisselökke!!!!!

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

HH
          heilige boontjes!
          Er is bijna geen verhuurcompany waar ik kom of ik vindt ze wel... en dan hebbik niet eens zulke beste ogen!

You'll need an adapter!

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

citaat:
            HH
            heilige boontjes!
            Er is bijna geen verhuurcompany waar ik kom of ik vindt ze wel... en dan hebbik niet eens zulke beste ogen!

You'll need an adapter!
            Ja maar jij bent goed! En wij zijn slecht...

Er zijn zat goede bedrijven waar ze echt wel de gedeukte truss er uit vissen.

Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

Working...