Truss brug ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Disco 2DB
    • Apr 2003
    • 40

Truss brug ?

Zoals ik bij vele (ook al vrij kleine) drive-in shows zie, hebben ze allemaal een truss brug, terwijl wij nog met 2 T-bars op een zelfgemaakte stand werken. Volgens mijn spectaculaire berekeningen komt de volgende brug op zo'n 1461,- EUR, wat absoluut niet binnen ons budget past:

1x Truss 30 pro SQUARE stuk van 200 cm (251,00 EUR)
    2x Truss 30 pro SQUARE stuk van 100 cm (192,00 EUR)
    2x Doughty Standmount 50 mm tube adjustable 200-400 mm (116,00 EUR)
    2x Show-Tec Wind-up lichtstatief 4.2 mtr aluminium (297,50 EUR)

We hebben hiervoor gekozen omdat we wel een wind-up stand willen en ons wordt aangeraden om square-truss te nemen.

Kan dit goedkoper of past ons budget niet bij onze wensen?
    (PS: Een Skytec brug werd afgeraden omdat die door zou zakken, doordat er kunstof delen in zitten)

MVG,

Marco

• moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

omdat het over hijsen gaat het onderwerp verhuisd naar rigging forum.

Moderator J&H Licht en Geluid Forums
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Nou Mod,
      even ter verduidelijking de vraag gaat niet over hijsen maar over: "Heffen", want dat is het verplaatsten van 'geleide lasten'.
      Dat doe je namelijk met hefwerktuigen, waarbij de last is in zijn zijdelingse beweging wordt tegengehouden of beperkt. Zolang je de toelaatbere belasting van het werktuig (statief, wind-up of groundsupport-tower) niet te boven gaat, dan wel te verstaan.
      "Hijsen" is het verplaatsen van een vrijhangende last. Dat doe je met takels of lieren die zijn opgehangen aan een draagconstructie.
      Ter aanvulling dan nog: de bekende rigging- of delay towers zijn dus hulpconstructies om te 'hijsen', net zoals de - vooral uit Frankrijk stammende - 'tour de levage' (oid.), waarbij er geen sleeveblock (geleider) om de mast zit.

En dan de vraag van Disco 2DB:
      Ik ga het niet hebben over de poen, en waar of wat goedkoper kan....
      Het eerste is:
      Wat wil je ermee? (Iets spectaculairs?)
      Kortom je koopt zoiets toch om het te gebruiken. Gebruiken om iets op te hangen of om mee te imponeren?
      1. Wat wil je eraan hangen? Kwa gewichten? En koop je zoiets op de groei?
      Oftewel wil je er een jaar of 5 mee toekunnen?
      Dan heb je vast ook wel meer spots en effecten gekocht en die moeten er dus ook allemaal kwa gewicht nog bij kunnen?

2. Of koop je iets omdat anderen dat ook hebben? Om mee te doen met imponeren?
      Met alleen maar een 'decoratief zichzag-patroon' kom je een heel eind als je dat bij een lokate timmerman/decorbouwer van hout laat maken (of dat zelf doet) en daarna de handel zilver of zwart spuit. En zelfs aan een houten vakwerk is nog het nodig op te hangen: tot 200jaar geleden was dat het enige wat de mensen ter beschikking stond en er zijn heel wat imposante houten vakwerk-draagkontrukties gemaakt in de afgelopen 2500 jaar.
      As je geen geld hebt voor een echte 'brug' = truss, waarom dan niet eerst kijken naar wat je nou precies wilt.
      Dat van die square truss is echt niet perse nodig op 5m, dan voldoet driehoek ook nog zeker prima.
      Een keuze voor Doughty lijkt me nooit weg, dat is een degelijk merk, maar 'standmount'-varianten worden gemaakt bij heel veel bedrijven.
      Dus kijk wat er binnen jouw eisen op de markt is (moet het echt 4,2m hoog - meer dan de helft van de drive-ins in de foto-forums 'zitten klem' onder plafonds van 3m oid.)

Dat van die kunststof onderdelen is zeker een zeer waardevol argument. Want er bestaat nog steeds weinig kunststof dat verouderingsvrij is: het meeste vergaat heel langzaam onder invloed van UV en of andere omgevingsfactoren.
      En daarbij kan de hitte van een spot zelfs leiden tot het ZEER snel en 'fataal vergaan' ervan!
      Misschien is doordraaien met de T-bars, en dan nog een tijdje sparen - en uitzoeken wat je nou precies wilt, en waarom - gewoon de beste optie!
      En als het aan te brengen gewicht niet al te zwaar is kun je zelfs overwegen om een 5m laddertruss te gebruiken met een zijdelingse verstijving langs de bovenrand tegen het knikken of omkiepen.

Hijsfijn!!!!!
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Disco 2DB
        • Apr 2003
        • 40

Nee, sorry voor de eventuele onduidelijkheid wat betreft de reden van aanschaf van de truss.

Het is zeker niet om er mee te imponeren, maar eigenlijk een noodzakelijk kwaad. Aangezien de T-bars (niet denken aan professionele T-bars, maar aan aluminium buizen van 2 bij 3 cm met 4 gaten) beginnen te bezwijken onder het gewicht van 4 Par-cans, 2 Puntspots, een spiegelbol (40 cm), een stroboscoop, derby, bubble-machine en 2 blacklights. (ik vraag me soms af hoe we het er op krijgen)
        Verder zakken de zelfgemaakte stands door en is de borgpen een doodgewone schroef.

Aangezien dit allemaal nog geen DMX is en wij langzaam maar zeker verder uit willen breiden en overgaan op DMX, zit zo'n stukje truss er toch aan te komen.

Dan wat betreft de keuze van de artikelen:
        Dit zijn slechts voorbeelden, die ik heb gehaald van de site van het bedrijf dat ons ook dit geweldige forum aanbiedt.
        Die prijs van 1461,- EUR is dan ook wat overdreven, aangezien wij hier natuurlijk ook hebben zitten rekenen en combineren en daarbij neerkwamen op een bedrag van rond de 900,- EUR. (Dit is nog steeds vrij hoog voor ons)

Dan als laatste waarom de square truss:
        Tot vandaag dachten wij ook aan een triangle, echter kwam ik vandaag een topic hierover tegen op dit forum, waarbij men iedereen die nu overwoog een truss te gaan kopen, te gaan voor square, omdat dit degelijker zou zijn en later bij verdere uitbreidingen een hoop moeite zou besparen m.b.t. doorhangen.

Mijn vraag is eigenlijk alleen:
        Hoe komt men over het algemeen aan trussen, omdat die dingen toch vrij prijzig zijn. (Misschien tweedehands, PA-markt, enz...)

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Dus dan zou ik in eerste instantie zeggen:
          begin met goede wind-ups en degelijke T-bars:
          een 2m lange Alu-buis 48x3mm zou echt niet moeten bezwijken onder het gewicht van de opgegeven spots.

want kennelijk heb je tijd nodig om de vraag over de (verre) toekomst te beantwoorden.
          Wat wil je tussen nu en 5 jaar (of 10 jaar?) voor systeem bereikt hebben... realistisch gesproken dan..
          Natuurlijk is vierkant beter dan driehoek, maar dat staat in een heel andere verhouding dan nu eigenlijk al geen geld hebben voor een vierkante 5-meter truss, terwijl driehoek voor jullie misschien nog wel meer dan 5 jaar zonder problemen mee kan gaan.
          Groei je echt door dan kan je met een dikwandige driehoekstruss ook dan nog wel goed uit de voeten, en die is ook nog 2e hand wat waard. Dunwandig is veel kwetsbaarder en dan misschien wel gewoon op.
          Ga je echt op safe dan koop je nu al vierkante diekwandige truss, die gaat jaaaaaaaaaaaaaaaren mee, maar ja dan kost het ook wat he.
          Dat is investeren: de "Cost gaet foor de Baet uyt" is een al honderden jaren oud gezegde.
          Als je ooit overschakelt op hoekstukken enz dan ben je zeker goedkoper en beter uit met nu al te gaan voor vierkant, want in driehoektruss zitten nu eenmaal de minst sterke hoekstukken en de meest ingewikkelde kombinaties.

Maar alles valt of staat met jullie eigen toekomst-visie, en hoe je kansen inschat om ook in de toekomst te kunnen verdienen en investeren.

Om te beginnen zou ik ook maar eens nadenken of die Showtec wind-up keuze (30kg in enkele versie) niet veel te licht is voor een eventueel doorgroeien in de toekomst
          5m brug a ~ 4kg is al 20kg trussgewicht, ook al heb je driehoek.
          Heb je 0,75 x 2 x 30 = 45kg effectief toelaatbaar hefvermogen, dan is bijna de helft al op aan de draagconstructie zelf.
          Wat wil je daar nog voor spots en effecten bijhangen?
          Je zit dan zo binnen de kortste keren vol en dan zijn je wind-ups al verouderd!
          (Of ze worden ze telkens overbelast met alle gevaren van dien, en een - theoretische - boete van € 5000,00).

Hijsfijn!!!!!
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DBAirwave
            • Apr 2003
            • 70

Wij gaan op het eind van de zomervakantie 2 windup statieven kopen van manfrotto en 6 meter triangle brug van Prolyte, daarmee willen we dan weer verdergaan voor enkele jaren...want het spul met kunststof dat we nu gebruiken is echt niet stevig genoeg.

Ik stel dus voor dat jullie eens echt goed rondkijken bij 2dehands shops of bij discobars die dat spul misschien liquideren.
            Ik snap wel wat jullie bedoelen, wat afwachten en verdergroeien maar dan toch met wat beter materiaal.

Kopen in alle geval, maar niets van skytec, is brol...
            Greetz

Comment

• Disco 2DB
              • Apr 2003
              • 40

Juist, dat is idd het probleem...
              Maar we zullen wel kijken wat de mogelijkheden zijn binnen ons budget, en dan misschien zoals Rinus al zei, alleen ergens 2 wind-up statieven tweedehands op de kop tikken.

Comment

Working...