Couplers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoenB
    • Mar 2003
    • 453

Couplers

Naar aanleiding van een discussie die ik afgelopen weekend had post ik mijn vraag hier maar eens om eens uit te zoeken wat jullie gebruiken en waarom. We hadden dus een discussie over het gebruik van volgende couplers voor truss en tubes (niet voor stellingen!)

Deze meer bekend als scaffcoupler...

Of deze versie

Fotos van de site van Doughty Eng. en van Layher

Naar mijn mening is de versie van layer sterker (is van staal) maar heeft minder contactpunten met het aluminum (maak ik toch vaak mee) en is moeilijker om over een buis te krijgen. Maar volgens mij gemaakt voor stellingbouw.
    En de versie van Doughty is van alu (dus minder sterk?) heeft veel contact met de buis en is ook makkelijker erover te krijgen en vast te maken.
    Nu vroeg ik mij af welke jullie gebruikten en waarom? Want in België kom ik beide tegen die allebei gebruikt worden om truss aan elkaar te zetten en tubes vast te maken en etc etc...

Life is a freakshow, I just do the lighting
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Op elke truss met buiswanddiktes van minder dan 4mm moet je die stalen dingen gewoon NIET gebruiken.
    Het heeft geen zin dat die stalen misschien sterker zijn: ze slopen absoluut elke trussbuis!
    Bij proeven die ik in het verleden heb gedaan haalde je NOOIT het aandraaimoment voor de M12 moeren, maar was je truss als van een paar fraaie deuken voorzien! En dan zijn er ook nog veel 48mm klemmen die op 50mm buis worden geforceerd!
    Trouwens ook een gladde Alu-klem van Doughty zal een dunwandige buis nog kunnen vernaggelen als je daar niet voorzichtig mee omgaat!
    Maar wie gebruikt er eigenlijk een momentsleutel voor deze dingen.... en wie vraagt zich ooit af hoe vast die moeren eigenlijk moeten....
    Om ze als ophanging te gebruiken is vast is vast en dan borgen genoeg, maar wat als er een 'vormsluitende constructie-verbinding' moet worden gemaakt.........?????
    En ik weet dat er binnen TüV al een tijd bedenkingen zijn bij het berekenen van de krachten, die met dit soort klemmen mogen worden overgebracht.

Hijsfijn!!!!!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• KoenB
      • Mar 2003
      • 453

Hoe vast moeten die moeren dan eigenlijk? En de opgegeven SWL van Doughty is dat dan voor VF=5?
      Ik er ook gewoon mijn vragen bij... Daarmee ook dat ik dit gepost heb Rinus.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:
        1. Hoe vast moeten die moeren dan eigenlijk?
        2. En de opgegeven SWL van Doughty is dat dan voor VF=5?
        1. Vraag het de leverancier of fabrikant!
        2. Klopt.... en voor het afgebeelde type ligt dat zelfs veel hoger. Maar wil je de details vraag het dan aan Doughty, want ik mag niet zo maar uit hun commerciele school klappen.

Hijsfijn!!!!!
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...