Stage Tools truss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beats4U
    • Sep 2002
    • 28

Stage Tools truss

Stage Tools truss: serieuze truss of minder geschikt?

Wij overwegen om wat truss aan te schaffen.
    In eerste instantie bedoelt als een soort luxe statief. Wij hebben 4 nieuwe colorchangers. Tot dusverre hebben we onze parren en scans op statief staan, maar om nu nog 4 statieven toe te voegen. Dat wordt een woud van statieven.
    Logische oplossing is horizontale truss, op statieven/lifter of op staande truss met hoekstukken. Ik vind dat alleen niet zo mooi en wel erg standaard. Bovendien veel truss / duur voor het ophangen van 4 colorchangers van nog geen 10 kg per stuk.

Mijn idee is om 4 staande stukken truss van 2,5 meter te gebruiken als standaards. Dus met een stabiele voet (nog wel een lastig vraagstuk) en bovenop een colorchangers. Deze “statieven” op 4 hoeken van de dansvloer of in de hoeken van de zaal. Lijkt mij een mooie, decoratieve oplossing om de colorchangers op hoogte te krijgen.

Een mogelijkheid is misschien truss van Stage Tools. (niets kunnen vinden in de archieven) Die verkopen nu diverse trussen, met vele accessoires voor sympathieke prijzen. De Nederlandse dealer zit bovendien op steenworpafstand bij mij vandaan. Het zou gaan om de opvolger van Ultralite truss en wordt gemaakt in China onder toezicht van Asse Altena en Harry Bril.(ik heb geen idee wie dat zijn, maar jullie misschien wel). De Nederlandse website geeft niet veel info over de belastbaarheid. De trussen zijn voorzien van een certificaat volgens de Duitse RWTUV met de DIN 4112 & DIN 4113 norm.
    Er is ook een Europese website. Daar staan de RWTUV certificaten ook op, voor diverse varianten. Alleen stemmen de namen van de truss op de certificaten weer niet overeen met de namen die Stage Tools op de websites hanteert zodat het een beetje puzzelen is. Er lijken wel certificaten (en belastbaarheden) te zijn voor de 30 cm truss (driehoek en vierkant) maar niet voor de 22 cm variant met 30 mm buizen. Die zou interessant kunnen zijn voor onze toepassing, al is het eigenlijk deco-truss.

Mijn concrete vraag: wie heeft er meer kennis en ervaring met truss van Stage Tools en wat valt daar dan over te zeggen.

Graag jullie reacties?

• Beats4U
    • Sep 2002
    • 28

O ja,
    Dat TUV certifikaat is afgegeven voor truss die wordt geproduceerd bij HARASO BV in Hardenberg terwijl de website van Stage Tools aangeeft dat de truss in China wordt gemaakt.
    Het certificaten zijn ook van 1999, toen er nog geen sprake was van Stage Tools.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

En ook onder toezicht van Zhao Zemin, Deng Sjao Ping en natuurlijk Mao Zedong...
      Dat zijn ook niet bepaald de eerste de besten.... die houden toezicht op heel China!! En alles wat daarin gebeurd!
      Who the F**k zijn Asse en Harry? Verkopers? Lassers? Ingenieurs? Kwaliteitscontroleurs? En wat controleren ze dan, of het spul mooi in het karton verpakt wordt....
      Fraaie zwamverhalen en nog fraaiere leuterkoek is in de trussenwereld een niet helemaal onbekend verschijnsel!

En een certificering op basis van DIN 4112 slaat ook nergens op want die norm gaat over de eisen aan tijdelijke constructies: "Fliegende Bauten". Bouwwerken, dus ... en niet over de bouwstenen. Of krijg je gratis een advies/berekening bij elke contructie de je van die bouwstenen maakt..... meteen doen!!!
      En toepassen door TuV van DIN 4113 (deel 2, neem ik dan aan, want DIN 4113, deel 1 vergeet zelfs maar 'na te denken over' lassen aan alu! ) Dus ook 4113-2 toepassen rammelt ook nog steeds want die doen of het een vaste alu-constructie is, zonder alle specifieke toepassingen als hijsbalken, herhaalde montage en alles wat er verder bijkomt te bekijken.
      Als er maar TuV op staat redeneren de Duitse stempelfetisjisten. Desnoods laten ze TuV de oppervlakteruwheid "glimmen" van de buizen keuren

Als Murphy zich met Newton heeft bemoeit, kun jij weer beginnen op de vloer!!
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat: het ophangen van 4 colorchangers van nog geen 10 kg per stuk.
        Mijn idee is om 4 staande stukken truss van 2,5 meter te gebruiken als standaards. Dus met een stabiele voet (nog wel een lastig vraagstuk) en bovenop een colorchangers.
        Dat kan ook gewoon aan een enkele (aluminium of stalen) 50mm buis van 2,5m, met bovenop een T-bar en beneden een zware plaat of hulpframe en wat ballast! Daar heb je toch geen truss voor nodig!

Comment

• Beats4U
          • Sep 2002
          • 28

Ha Rinus,

Ik had al zo'n vermoeden dat jij zou reageren.
          Conclusie is dus: geen serieuze truss.

Voor deze toepassing hebben we inderdad geen truss nodig. Alleen vinden we een truss staander met een spotje er in en een colorchanger erop gewoon mooier dan weer een statief.
          Voor deze toepassing zou ik deco truss, of Stage Tools of een ander truss look-a-like kunnen gebruiken. Maar daar kan ik dan verder niet zo veel mee.

If it sounds too good to be true, it usually is.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

citaat: Conclusie is dus: geen serieuze truss.
            Not so fast junior....
            Ik heb niet gezegd dat het geen serieuze truss is..., het is de zoveelste imitatie van Prolyte, en omdat het uit China komt is het in elk geval zeer serieus (laag) geprijsd.
            Ik verwacht dat die chinezen - net als bijvoorbeeld de Tsjechen van Milos - 'binnen de kortste keren' overgaan om alle items van Prolyte waar ze serieus aan kunnen verdienen ook na te gaan maken.
            Alleen de verdere support? DIN 4112 mag je lekker zelf uitzoeken...
            Maar wat is er mis met een standaard trussje voor deze doeleinden, en die je later of bij andere klussen ook nog als echte 10m overspanning kan gebruiken. Dan huur je alleen de wind-ups in!
            Maar een of twee enkele 2,5m buizen met een leuk ornament daarop(cirkeltje, driehoekje, vierkantje, zeskantje ofzo, van een kleine meter doorsnede) waarin de MH hangt, is denk ik ook nog steeds heel wat goedkoper en "kleed de tent" wel wat meer aan: een soort MH- lantarenpaaltjes. Je zou ook gewoon drie lossen buizen kunnen gebruiken tussen 2 baseplates. Kortom voor 1 spots van 10 is er niet perse een truss nodig! En ook de 'zooi-uit-zhina' niet!

Comment

• kosi
              • Apr 2003
              • 40

Stage Tools is een raar verschijnsel, wegens persoonlijke redenen van mijn baas is Prolyte niet zo gegeerd. Wij zijn van in het begin begonnen met Eurotruss. Nu zijn we wat aan het experimenteren met Mega en Stage Tools. Natuurlijk hangt het er vanaf wat je doet he. Voor onze toepassingen is Stage Tool een goedkope oplossing. Wij komen zelden aan de maximale belasting...is dat toch het geval steken we wel Eurotruss. Nu het aangename van stage Tool voor, zijn het cornerblokken. Nu liggen wij te kloten met onze tubs van 10 en 20 (standenbouw weet je, alle moet nogal redelijk nauwkeurig gebeuren). Bij Stage Tool met je de tubs er niet opvijzen. Er staan daar al Tetten (eitjes, konische koppelingen, hoe je ze ook wil noemen) op. Bespaart ons heeeeel veel tijd

-- Kosi --
              -- Kosi --

Comment

Working...