Takelen of Groundsupport

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roland
    • Jan 2001
    • 480

Takelen of Groundsupport

De vraag is:

Wat is sneller.

Takelen (25 takels inhangen)of constructie met groundsupport (5 poten).

Het is voor een feestje in het MECC te Maastricht.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
  • CyberNBD
    • Aug 2000
    • 1318

Ik gok op groundsupport, als je towers gebruikt. 25 takels is tenslotte fiks aantalletje, spreekt wel voor zich dat er meer gewicht aankan.

..:: Site Updated ::..
    Greetzzz,
    Tom
    CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• Juce
      • Aug 2001
      • 203

hangt er ook een beetje vanaf met hoeveel volk je bent om je groundsupport te zetten.
      Als je met een paar man bent, gaat dit vrij snel vooruit: een paar steken de trussen ineen, de andere bereiden de poten voor.
      Het zal in ieder geval veel sneller gaan dan takelen, want je hebt meestal maar een hoogtewerker, en je moet dan nog eens gaan zien dat je takels mooi boven je trussen uitkomen, en dat is soms puzzelen als je maar beperkte takelpunten hebt.

Juce

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

citaat:
        De vraag is:

Wat is sneller.

Takelen (25 takels inhangen)of constructie met groundsupport (5 poten).

Het is voor een feestje in het MECC te Maastricht.
        Denk dat mijn keuze snel gemaakt zou zijn ALS je zeker weet dat die 5 poten het houden natuurlijk...
        Als je dit met 25 takels moet takelen, vraag ik me af of je wel met 5 pootjes toekomt...

Op pootjes zetten gaat sowieso stukken sneller dan eerst takels ophangen...

Heb je een plannetje uitgewerkt? Kan je dat hier anders ff posten? Want zie niet in dat je iets wat je normaal zou takelen op 25 punten, op 5 poten kan krijgen...

De groe(n)ten
        Tom Manshoven
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• NiTRO
          • Sep 2002
          • 677

He die Roland, je moet idd FF kijken of je uitkomt met grounds, als je al praat over 25 takels...

Besteed het anders uit, je laat de rigging gewoon over aan iemand anders en jij hangt de zooi gwoon in, werkt denk ik sneller en die mannen kunnen waarschijnlijk wel incalculeren wat sneller is.

grtzzzz
          ERC

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

citaat:
            De vraag is: Wat is sneller.
            Takelen (25 takels inhangen) of constructie met groundsupport (5 poten). Het is voor een feestje in het MECC te Maastricht.
            De vraag is: Wat is lekkerder.
            Appels (25 golden deliciuous opeten) of een kratje met goudreinetten (5 grote). Het is voor een loze vraag in een forum gedicht.

Wat moet je nou met zo'n vergelijking.
            Ik zou zeggen doe eens gewoon 5 takels op de plaats van die poten. Staan die lorren niet in de weg en dan winnen de riggers dik!
            rinus

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Roland
              • Jan 2001
              • 480

Het gaat er namelijk om dat ik met takels een andere constructie kan maken dan met groundsupport.

Project is uitbesteed maar ben nog aan het twijfelen dus twee offertes. Die met groundsupport is beduidend goedkoper. Maar ik moet wel zorgen voor de stagehands. En na 24 uur project wil ik ook wel naar huis. ben namelijk sub-techniek van het hele feestje.

Comment

• Daan Hoffmans
                • Aug 2000
                • 1225

Dus mt takels maak je een ingewikkelder constructie?
                Tja, dan ben je echt appels met peren an het vergelijken.
                Overigens, als je iemand hebt die een beetje handig is met een hoogwerker, en van flink doorwerken weet, en heel belangrijk: als er van te vren een duidelijk plan is gemaakt... Dan kan takels hangen heel snel gaan...

Ik heb ook een site........
                Wie niet slim is moet dom zijn...
                <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

citaat: Dan kan takels hangen heel snel gaan...
                  Praktische richtlijn: FF minder dan een kwartier per persoon per takel. Dus 25 punten kosten met 2 riggers bijna 3 uur werk. En als alles goed voorbereid is en er ook een goeie grounder bij is zou het ook wel in goed 2 uur moeten kunnen!

en je spaart de kosten van de towers uit, plus een deel van de (extra) mensen die daarvoor nodig zouden zijn. De rest zet je om in de kosten voor riggers (& de eerste 5 takels heb je toch nodig!)

overigens is min of meer verdeelde belasting aan 25 takels natuurlijk ook heel wat veiliger dan eenzelfde hoeveelheid (?) spots die dan maar aan de 5 takels van de GS hangt...

rinus

PS:
                  Welke zaal is het eigenlijk in het MECC, want qua rigging maken ze nogal een verschil. Ik kende ze als Zuidhal (redelijk kl*te, maar bij 'kleinere klussen' goed te doen vanaf de onderranden van de hoofdspanten), Noordhal (zeer goed en snel 'klimmend' rigbaar) en die Aulazaal (behoorlijk tot uitermate k*t qua rigging) naast het Auditorium. Na de bouw een jaar of 10-12(?) geleden, hebbik een tijd met de constructeur zitten praten, en die kreeg toen pas een beetje door wat rigging inhoudt, en wat de bruikbaarheidswensen van riggers zouden zijn. Als ze weer ooit met nieuwbouw zouden beginnen zou hij zeker kontakt opnemen.... zei hij toen! NOT!
                  In die nieuwste hal ben ik nog nooit geweest - alleen van buiten langsgereden, maar misschien heeft ie lokale riggers geraadpleegd of bij Frontline advies gevraagd.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Roland
                    • Jan 2001
                    • 480

Rinus bedankt voor je tijdsberekeningen.

Maar het wordt toch groundsupport. Hebben het er met een aantal mensen over gehad.

Voor gaande jaren hadden we altijd de Marlboro Music box. Deze zorgde tevens voor een hoop zaal vulling. En dat willen we nu weer doen met mbv. een constructie van groundsupport. In het midden van het hele zaakje moet het DJ-podium komen.
                    Op de foto's moeten jullie nog ff wachten want het feest is pas in Juni.

Comment

Working...