Truss onder een hoek riggen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeroenw
    • Dec 2003
    • 216

    #16
    Originally posted by rinus bakker
    2- deze truss vertoont 'midnodding' en daaraan wil je je al helemaal niet branden
    Hoi Rinus,
    ik ben geen rigger (ga ik ook niet proberen) maar doe wel degelijk ook mechanisch ontwerp voor mijn werk.
    De tem 'midnodding' heb ik nog nooit van gehoord (en google kent em niet), ken je hier een nederlandse term voor of kun je in het kort zeggen wat je bedoelt?
    Gewoon uit nieuwsgierigheid

    Alvaste bedankt!
    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

    Comment

    • VrijeVogel
      • Nov 2013
      • 107

      #17
      Volgens google is nodding engels voor knikken.
      Mid is volgens mij de afkorting van midle.
      Mid-nodding zou dan staan voor doorhangen in het midden lijkt mij.
      En nee helaas geen verstand wel interesse.

      Comment

      • yyy898
        • Feb 2010
        • 29

        #18
        Er is nu al veel gezecht maar nog niemand is met een oplossing gekomen, er moet toch een algemene regel zijn om dit te berekenen ???

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #19
          Originally posted by yyy898
          nog niemand is met een oplossing gekomen, er moet toch een algemene regel zijn om dit te berekenen ???
          Jawel, het is simpel ontbinden in factoren om te zien welke krachten er in de truss optreden. Om erachter te komen of de belasting toelaatbaar is voor de truss zul je de specificaties erop na moeten slaan of de fabrikant moeten raadplegen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • EKE
            • Jan 2015
            • 1

            #20
            Hallo yyy898,


            Hoewel het vast ten overvloede is, maar hier toch een poging tot uitleg.
            Ik denk namelijk dat je een formule wil, die al wat zegt over de verhouding van de krachten.
            Heb een klein voorbeeldje gemaakt met een schuine truss en een enkele puntlast.

            Let wel even op de volgende zaken:

            1) In het voorbeeld zijn alle krachten in X, Y en momenten in Z richting in evenwicht.
            Oftewel, de truss hangt stil. Ga je bewegen met de truss, dan treden er meer en andere krachten op.
            2) Ik heb om de uiteindelijke krachten in de hijspunten te berekenen (A en B), twee momenten sommaties gebruikt. Normaal heb je er voor deze situatie maar één nodig. Het laat alleen zien welke momenten positief en welke negatief werken.
            3) Verplaats je de last? Of voeg je een extra belasting toe? pas dan de armen van de momenten aan! En reken voor iedere puntlast afzonderlijk de reactiekrachten uit, tel deze daarna voor elk hijspunt op.

            Mocht je er toch niet uitkomen?
            Ga dan eerst eens googelen op statica leer en kinematica.
            Ook havo/vwo/mbo natuurkunde boek doet wonderen.

            Groeten en succes!
            Last edited by EKE; 14-01-15, 21:31.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #21
              De voorwaarde is dan wel dat het aangrijppunt van P (=som van truss + belastingen) in een rechte lijn licht tussen de aangrijp-punten van A en B.
              En het antwoord daarop is al direct NEE.
              (Maar yyy is hier natuurlijk al heel erg mee geholpen...)

              Enne..
              - ging het nou eigenlijk om de steunpunten?
              - of om de berekening van de truss?

              Last edited by rinus bakker; 24-01-15, 13:55.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              Working...