EN normen klimtuigjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

EN normen klimtuigjes

Ik wil voor mijn personeel klimtuigjes gaan aanschaffen. Men zal dit gebruiken in hoogwerkers, buiten de loopbruggen om en bij het klimmen in truss.

Omdat ik als werkgever ten alle tijden verantwoordelijk ben voor mijn personeel, wil ik dat het eigen personeel klimtuigjes van mijn bedrijf gebruikt, zodat ik keuring en staat van de tuigjes goed in de gaten kan houden. Iedere werknemer die kan en mag klimmen krijgt een eigen tuigje.
    Onze freelancers moeten zelf zorgen voor hun eigen klimtuigjes.

Nu ben ik met en groothandel bezig voor de aanschaf en kom ik een aantal EN normen tegen.
    Ik kan ze alleen niet allemaal even duidelijk terug vinden.
    De tuigjes die ik op het ook heb voldoen aan de volgende:

rugring, borstring en klimbeveiligingsring = EN 361
    2 steunringen opzij = EN 358 (Maar volgens mij gebruiken ze deze nooit)
    De ccomplete set (incl valbescherming) voldoet aan de EN 363

Ik kwam bij 1 merk ook nog de 381 tegen, maar daar kan ik bijna niets over terugvinden. Behalve dat dit een norm is voor de bescherming van het tuigje bij het gebruik van scherp gereedschap als kettingzagen etc.

Zie ik nu nog normen over het hoofd waaraan een tuigje ook zou moeten voldoen?
    Last edited by Podium Verhuur; 09-03-12, 14:00.
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

Hier staat het een en ander op een rijtje:
    singingrock tech net

Mijn eigen tuigje voldoet aan de volgende normen:
    CE EN 358
    EN 361
    EN 813

en dan mijn shockabsorber/lanyard nog:
    EN 355

Meen dat J&H zelf geen harnassen verkoopt ?! Voor vragen zou ik persoonlijk dan naar safetywinkel.nl gaan, is een onderdeel van Frontline (die alle grote rigging klussen in nederland doen). Was persoonlijk erg tevreden over het advies dat ik kreeg over de verschillende mogelijkheden en toepassingen in onze branche.

Comment

• Podium Verhuur
      • Mar 2012
      • 480

Dank je wel, ze gaan me terugbellen als degene die er meer over weet er weer is.

Comment

• crewpoint
        • Feb 2004
        • 82

Hallo podium verhuur,

Het is niet alleen van belang dat je jouw personeel van goede PBM's voorziet zoals schoenen, tuigjes en kleinere zaken zoals oordopjes, maar ook dat je het personeel een goede voorlichting geeft in het gebruik er van. Veel mensen trekken een tuig verkeerd aan of stellen deze niet goed af. Daarbij is het gebruik van klim materialen niet zonder gevaar en ondeskundig gebruik creeert alleen maar schijnveiligheid. Wel of geen EN normen en aan welke standaard ze moeten voldoen klopt natuurlijk maar KENNIS van de materialen en de juiste wijze van gebruik zijn vele malen belangrijker. Tuigjes en klim materialen zijn tientjes werk KENNIS niet!

Laat je daar eens goed over voorlichten of ga met z'n allen een cursus volgen

gr Willem Scheurwater
        IRATA L3 supervisor
        Den Haag

Comment

• Podium Verhuur
          • Mar 2012
          • 480

Bedankt voor je reactie, ik ga zelf geen cursus volgen. Tenminste op dit moment niet, ik namelijk niet klimmen. Het personeel dat gaat klimmen heeft zijn certificaten hiervoor. Misschien had ik dat niet heel duidelijk in mijn beginpost gezet, maar is verder ook niet heel relevant voor mijn vraagstelling.

Iedere werknemer die kan en mag klimmen krijgt een eigen tuigje.
          Bij mogen bedoelde ik ook dat ze het van mij mogen en dit mag alleen bij voldoende kennis en ervaring.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Hallo Podiumverhuur...

misschien zou je ook eens kunnen proberen te zoeken onder andere namen dan iets als "klimtuig"
            Tuig is er al genoeg in NL en daarvoor ontbreken al jaren alle normen...
            Je doelt natuurlijk op iets als een PBM tegen vallen: een valbeveiligingsgordel.
            Met gordel kom je al gauw verder dan met jouw tuigje.
            "Klimtuig" vind je waarschijnlijk net zo makkelijk in de speeltuin of in wat kooien van Blijdorp.

EN -> er is altijd nog de website van Het NEN.
            Daar wordt over jouw vak ook vast niet gesproken als
            'planken-op-kratten' verhuur.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Podium Verhuur
              • Mar 2012
              • 480

@ RInus Bakker: It's all in the name.

Ik heb nog nooit iemand horen spreken over een valbeveiligingsgordel. Maar het is een luke naam voor hetzelfde ding. Net als klimharnas of valharnas.
              Gelukkig zocht ik niet op die namen maar op de EN nummers.

Inmiddels ben ik er wel uit wat ik moet hebben, dankzij de hulp van de safetywinkel en een groothandel voor o.a. ARBO materialen. Meteen maar ook alle ass., lijnen en haken besteld. Viel uiteindelijk allemaal best wel mee

Comment

Working...