Heeft iemand hier iets over gehoord ?
Alweer ?
Collapse
X
-
Labels: None
-
1 dode en 8 gewonden helaas weer....
(ANSA) - Trieste, December 12 - A stage being built for a concert by Italian rock star Jovanotti in Trieste collapsed Monday, killing one person and injuring eight.
Rescue workers said the stage was nearing completion when the front buckled, leaving workers crushed by scaffolding.
One of the eight taken to hospital was in intensive care and said to be a 'code red', meaning his condition was fairly serious.
It was not clear whether Jovanotti, known for his commitment to leftwing causes, would go ahead with the gig at the PalaTrieste, a major sporting venue in the northeastern Italian city.
photo: Jovanotti on tour in Zurich -
Ja, de mod heeft ervan gehoord:
Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
Inderdaad, alwéér een zwaar ongeluk in ons vak.
Maar dit keer niet te wijten aan weer of wind. En dus is de vraag wat hier nu is misgegaan.
Het gaat ook niet om een buiten podiumoverkapping (stage roof).
Het lijkt er eerder op dat de "achtermuur" (van scaffolding+truss?) is ingestort.
Dat is waarschijnlijk de constructie waarop de LED-wall bevestigd zou moeten worden.
(of de video-technisch nog betere 'HD-wall', waarvan elders op het Web sprake is...)
Maar die 'wall' staat (in tegenstelling tot het persbericht) aan de achterzijde en niet aan de voorzijde van de buhne.
Het lijkt ook dat de instorting al vóór de montage van de modules is gebeurd.
Maar wel met deze dramatische gevolgen. Al zijn er deze keer gelukkig geen slachtoffers in het publiek.
Deze tour liep al enige tijd - dus er zal ook geen sprake zijn van een technische fout.
En taal of communicatie-problemen (van Italianen die werken in Italie) lijken ook niet waarschijnlijk.
Maar underpayed en undercrewed is ook in Italie geen onbekend fenomeen.
Jakkeren en jagen is vaak de oorzaak van fouten maken.
Of improviseren (met veel en ongetrainde locals) om de kosten nog meer te drukken.
Het zal wel net zo gaan als met het Madonna-dak ongeluk in Marseille in 2009:
Je zal ook hiervan nooit meer vernemen wat er is misgegaan.
Sterker nog: het bericht klopt al niet bij wat er te zien is op het plaatje.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Een update:
A seguire il comunicato stampa integrale:
Durante l'allestimento del concerto di Jovanotti previsto per questa sera al Palazzo dello Sport a Trieste,
è crollata attorno alle ore 14:00 la struttura a cui avrebbero dovuto essere appesi audio e luci.
Normalmente tutti gli apparati vengono appesi mediante motori ai tetti dei Palazzi dello Sport ma,
visto che la configurazione di quello di Trieste non permette quest'operazione,
era stata noleggiata per questo concerto una struttura denominata "ground support" che ha improvvisamente ceduto.
Nel crollo è stato coinvolto tutto il personale al momento al lavoro con il tragico bilancio di un morto e dieci feriti.
I motivi del cedimento della struttura sono al momento sconosciuti ed incomprensibili dato che il piano di lavoro era stato redatto,
come sempre, da un ingegnere abilitato.
Spetterà naturalmente alla Magistratura ed ai periti nominati stabilire le cause del crollo.
I prossimi concerti sono al momento sospesi e verrà data comunicazione entro domani sera delle decisioni prese riguardo agli stessi.
De Google vertaling hiervan luidt:
Naar aanleiding vanhet volledige persbericht:
Tijdens de voorbereiding van het concert van Jovanotti gepland voor vanavond in het Sportpaleis in Triëst,
stortte rond 14.00 uur op de structuur die had moeten opknoping geluid en licht.
Normaal gesproken worden alle apparaten worden gehangen over de daken van gebouwen door middel van de autosport,
maar omdat de configuratie doet deze operatie niet toe naar Triëst,
was dit concert geweest gecharterd om een structuur genaamd "ground support" die plotseling is ingestort.
Was betrokken bij de instorting van het gehele personeel de tijd om te werken met de tragische balans van een dode en tien gewonden.
De redenen voor het falen van de constructie zijn op dit moment onbekend en onbegrijpelijk als het werkplan is opgesteld,
zoals altijd, door een gekwalificeerd technicus.
Het zal natuurlijk, de rechtspraak en van deskundigen aangesteld om de oorzaken van de instorting vast te stellen.
De volgende concerten zijn op dit moment geschorst en zullen worden aangemeld door morgenavond,
de beslissingen genomen over hetzelfde.
Vast niet aanvaardbaar als officieel document, maar toch is het duidelijk:
er is wel sprake geweest van improviseren, want normaal gebruiken ze op deze toeur dus geen groundsupport.
Hier bij deze show dus wel. En die groundsupport (aan de voorkant van het podium ?) is dus kennelijk bezweken.
Overbelast? cq. te grote overspanning?
Verkeerd opgepakt? Scheef belast?
In elk geval is het door de gekwalificeerde technicus opgestelde werkplan niet correct geweest of niet correct uitgevoerd.
Of hij heeft de verkeerde informatie gehad: de show was (waarschijnlijk) veel zwaarder
dan wat hij heeft gehoord en waarmee hij heeft gerekend om het GS te plannen. Het zou niet de eerste keer zijn.
een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Is het een rigging-ongeluk of is het een staging-ongeluk?
Hoewel het topic ook op de andere kant is gestart ga ik toch maar hier verder:
Op de filmpjes in de paralleltopic herken ik
- een compleet Libera-GS-dak van Litec en
- een paar dwars (van voor naar achter liggende) geplaatste andere Litec (~70x50cm) trussen.
- tenminste 1 kabeltruss
- een paar Verlinde Stagemakers
De aanvankelijk indruk van de 'achterwand' is dus een compleet Libera-dak structuur.
Die LEDwall is ook al gemonteerd...
dat de zaak om ca. 14uur instortte (dus bijna klaar voor soundchecks, uitlichten, enz) zou erop kunnen wijzen
dat de laatste loodjes die werden aangebracht (opgehesen) letterlijk te zwaar bleken.
Vanaf die filmpjes en de plaatsing van die up-dn-stage trussen heb ik een vermoeden
dat er een uitkraging naar voren was gemaakt, waaraan een lichtpod moets hangen...
Uitkragingen blijven tricky constructies
(Bij Madonna ging het mis in LosAngeles in najaar 2008).
En Libera is wel een mooi systeem, maar erg gevoelig voor fouten / foutjes in het gebruik.
Er is er ook al een keer een (in 2009?) bezweken van een bedrijf in Servie/Croatie.
Ladder-truss gebaseerde systemen - het blijft een kwetsbare geschiedenis.
Combineer dat met uitkragingen en het wordt een meer dan spannende business.
Precies als met het (stalen dak) systeem in LA in 2008.
Daar ging het toen nog net niet helemaal fout - in Triest gebeurde het ergste wel.
Ben zeer benieuwd naar een licht- en geluids-plan van die productie....
want dat is nu vast tot staatsgeheim verklaard.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Is weer een triest verhaal voor de nabestaanden en gewonden.
Gebeurt het nu vaker als vroeger,of lijkt dat maar?
Ik zelf heb geen ervaring maar maakt het uit of er convenioneel geluid staat/stond (gebeurt bijna nergens meer) of dat er wiebelige bananen worden opgehesen?
Sorry had mss een aparte topic moeten openen.master-qsc en de restComment
-
Ik denk dat het meer te maken heeft met poen . Hoe sneller de in/bouw/show/uit met zo min mogelijk (getraint) personeel scheelt poen .
Ook het aantal locals overlaten aan de local promoter die daar ook op bespaart en je zakken vullen .
Ik ben bang dat we steeds meer van dit soort gevallen gaan zien zeker nu er weer eens een crisis door de media gepromoot wordt .Comment
-
Ik werk eens per jaar op een wat groter italiaans evenement, hoewel het erg gezellig is moet ik zeggen dat het toch wel anders gaat qau veiligheid dan hier in nederland...
Als er dan ook nog haast bij is dan is dat een slechte combi.Comment
-
Facebook:
Elena Bobernaga, Shaam Pudaruth, Dandd ProAudio en 104 anderen vinden dit leuk.
socialmedia noemt men dat.Anne HomanComment
-
Die 'wiebelige bananen' zorgen juist voor minder belasting van stage constructies. Bij concerten van deze omvang werden vroeger conventionele systemen ook gevlogen en die zijn meestal veel zwaarder dan de huidige line-array's.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Hallo MusicXtra,
dan wordt het tijd dat we eens een duidelijke definitie van "stage constructie" gaan maken...
Bedoelde je dan
"Toneel" = onder-de-vloer-samenbouw?
Want onder de algemene naam 'staging' wordt in veel gevallen ook een
(Buiten) podium-overkapping gerekend,
en voor je het weet is een
Binnen-podium overkapping (zonder 'skin') maar funktionerend als een
Groundsupport er ook toe te rkekenen....
En dan hebben we weer eens een van onze vele vormen van taal-en begrips verwarring en vervuiling bereikt.
Een PA zal ook moeten hangen aan een 'stage constructie' als er niets aan het dak mag hangen
en men niet wil dat de zooi gestacked wordt.
Of je moet daarvoor 2 (4, 6 of 8) aparte towers neerzetten...
Of een paar hele vette Manitou's binnen neerzetten...
of Mobiele kranen...
Het concert van Jovanotti was in een hal in Triest geplanned met een 6500 capaciteit.
Iets groter dan de HMH... (die is naar mijn weten 5000 a 5500?).
Wat voor PA heb je in zo'n 6500 hal nodig?
Ik heb in Ahoy alles gezien van 2 x 6Meyer MSL-3 (125kg/stuk?) tot 2 x 30Claire-S4 (220kg/stuk)
en ook alles daartussenin van
Turbosound, Showco, Hill, MSI, SA, ElectroVoice, Apogee, Martin, RenkusHeinz en noem maar op...
Daar kreeg ik ook niet altijd de indruk dat men precies wist wat er daar "gevlogen zou moeten worden".
En er dus gewoon een standaard toursetje tegenaan gooiden.
Terwijl andere FoH engineers eerst netjes gingen vragen bij MOJO welke stoelen er wel en niet waren verkocht,
en daar ter plekke de set op aanpasten.
(En dan ook vaak minder werk voor de Cluster-engenieers en voor deriggers!)
Er waren ook soms artiesten die vonden dat als ze voor een groot PA betaalden ook alles elke keer moest worden opgebouwd.
Of er nu een hal met 8.000 of 58.000 capaciteit was!? > Die trailers moesten leeg!
Dus "vroeger" varieerde het ook behoorlijk in zwaar of licht
Te weten van 750kg tot 6600kg per kant in één en dezelfde hal.
In kilo's bananen van de diverse merken kan ik dat echter niet vertalen.
Ik Helsinki heb ik een aantal jaren geleden in elk geval wel over het kromme fruit geleerd
- als het op geluid+kilo's aankomt: doe mij maar Nexo.
Maar ik heb geen idee wat er bij Jovanotti aan merk of kilogrammen aanwezig was.
En tegelijk wel een sterk vermoeden wat de oorzaak van die instorting is geweest.
Het PA speelt daarbij waarschijnlijk geen hoofdrol.Last edited by rinus bakker; 15-12-11, 14:50.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
En het was weer raak; zelfde firma...
Begeleidend stukje in het Engels:
""A structural collapse made the metal structure standing above Pausini's stage cave in downwards & sideways. It ultimately crashed on top of a group of workers who were installing the suspended lighting. Unfortunately nothing could be done to save the life of one of the workers who was crushed underneath the heavy metalwork, killing him on the spot. The other workers suffered light injuries and were immediately taken to Reggio's hospital to receive treatment".
This is how the provincial Headquarters of Reggio Calabria's Fire Department reconstructed last night's events, which occurred just before 2 am, in the city's Palacalafiore stadium while workers were setting up the stage for Laura Pausini's concert in Calabria..."Comment
Comment